REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC. Co z odszkodowaniem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kradzież samochodu na wakacjach za granicą, kradzież samochodu za granicą, ubezpieczenie AC, ubezpieczenie autocasco, kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC
Kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC. Co z odszkodowaniem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież samochodu na wakacjach za granicą. AC pomoże kierowcy? To wszystko zależy w dużej mierze od oferty, którą wybrał kierujący podczas kupowania polisy dla swojego auta. Gdzie za granicą obowiązuje AC i o czym pamiętać wybierając polisę?

rozwiń >

Kradzieże samochodów za granicą. Zdarzają się!

REKLAMA

Czas wakacyjnych wyjazdów się zaczął. A Polacy w ostatnich latach podróżują własnymi autami nie tylko po kraju, ale i za granicę. Tu pojawia się zatem ważne pytanie. Czy podczas takiego urlopu możliwa jest kradzież pojazdu? Jak najbardziej. Z ostatnich dostępnych danych Eurostatu wynika, że w latach 2015 – 2020 złodzieje kradli na terytorium UE średnio 540,4 tys. pojazdów każdego roku. Szczególnie wysokie ryzyko dotyczy Włoch i Szwecji. I takie wskazanie może stanowić spore zaskoczenie.

REKLAMA

Dane Eurostatu wyraźnie pokazują, że problem kradzieży samochodów w krajach europejskich wbrew pozorom jak najbardziej istnieje. Z pewnością podczas pobytu za granicą nie zaszkodzi ostrożność, np. parkowanie tylko w bezpiecznych, oświetlonych i monitorowanych miejscach oraz niezostawianie w widocznych miejscach wartościowych przedmiotów – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Czy każde AC chroni przed kradzieżą?

REKLAMA

Kierowcy ukradli samochód podczas wyjazdu zagranicznego. Aby dowiedzieć się, czy może liczyć na odszkodowanie, musi najpierw odpowiedzieć na dwa pytania. Pierwsze dotyczy tego czy ma wykupione dla auta ubezpieczenie AC. Drugie odnosi się do zakresu działania polisy. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że AC to dobrowolna polisa, której zakres ustala na podstawie dostępnych opcji ubezpieczający. Chroni zatem wyłącznie przed przypadkami, które zostały zapisane w OWU. A pojawia się tam również lista wykluczeń...

Przykład sytuacji, która może oznaczać problem z wypłatą odszkodowania, dotyczy chociażby kradzieży polegającej na wysadzeniu kierowcy z jadącego pojazdu. Identycznie mogą skończyć się przypadki, w których pojazd zostanie skradziony, bo kierowca nie włączył na noc alarmu i nie zablokował zamków. A przecież na wakacjach może się zdarzyć więcej przykrych sytuacji, niż tylko kradzież. Realny jest pożar czy zalanie wodą. Przed wyjazdem zagranicznym warto zatem zajrzeć do OWU polisy i ewentualnie rozszerzyć jej zakres.

Gdzie autocasco nie działa podczas wyjazdu za granicę?

Co do zasady ubezpieczenie AC działa we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a do tego w Andorze, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Szwajcarii, Norwegii, Serbii czy na Islandii. Czy są kraje, które spod ochrony ubezpieczeniowej autocasco są wyjmowane? Jak najbardziej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko w kilku krajach ubezpieczenie na wypadek kradzieży nie obowiązuje. W dość popularnej wśród polskich turystów Albanii, na Białorusi, w Mołdawii, Rosji oraz Ukrainie. Te kraje są powszechnie uznawane przez ubezpieczycieli za niebezpieczne, bo ryzyko utraty pojazdu w wyniku działania złodziei jest w nich wysokie – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Objęcie ubezpieczeniem AC w krajach wyłączonych z pewnością wymaga dopłaty. Tyle że z uwagi na wysokie ryzyko ubezpieczeniowe, dopłata może mieć znaczącą wartość. Kierowca nie zdecyduje się na dokupienie dodatkowego zakresu ubezpieczenia? Bierze zatem ryzyko na siebie...

AC krótkoterminowe to dobry pomysł?

Co mają zrobić kierowcy, którzy nie wykupili dla swojego samochodu polisy AC? Nie są wcale w kropce. Bo dziś nie brakuje ofert tzw. krótkoterminowego autocasco. Właściciel pojazdu wykupuje polisę o wybranym przez siebie zakresie na czas np. wyjazdu, a więc 5, 7, 14 czy 20 dni. AC krótkoterminowe może mieć identyczny zakres, jak klasyczne AC. Może dotyczyć odszkodowania w przypadku kradzieży, pożaru czy zalania, ale także zawierać świadczenie w postaci samochodu zastępczego czy pokrycia kosztów powrotu do domu.

Warto dokładnie przeczytać OWU przed zawarciem umowy, ale także kierować się zakresem ochrony, a nie wyłącznie dyktatem ceny podczas konfigurowania polisy. Bo zasada w tym przypadku jest jedna – im niższa jest cena, tym mocniej kierowca musi iść na ustępstwa w kwestii ochrony ubezpieczeniowej.

Co zrobić w przypadku kradzieży auta na zagranicznych wakacjach?

W sytuacji, w której samochód został skradziony podczas wakacyjnego wyjazdu za granicę, należy zrobić dwie rzeczy. Pierwszą jest zgłoszenie kradzieży miejscowej policji. Najlepiej współpracować z nią w możliwie szerokim zakresie. To sprawi, że być może auto uda się odzyskać. Decydujące tu są często raczej godziny, niż dni. Drugą jest skontaktowanie się z ubezpieczycielem – wystarczy kontakt przez infolinię, ewentualnie złożenie internetowego zgłoszenia. Często na drugą formalność na mocy OWU kierowca otrzymuje zaledwie kilkanaście godzin. Nie należy zatem zwlekać.

Ważne

Warto też zadbać o uzyskanie raportu policyjnego. Najlepiej jeszcze przed opuszczeniem wakacyjnej miejscowości. Ten będzie niezbędny podczas dochodzenia odszkodowania. A po powrocie do kraju kierowca może mieć problem z jego zdobyciem.

Trzeba pamiętać, że auto w momencie szkody powinno być zamknięte i zabezpieczone systemem antykradzieżowym, jeśli taki posiada. Drogocenne przedmioty takie jak telefon, portfel, torebka, należy schować w niewidocznym miejscu. Dowód rejestracyjny najlepiej mieć przy sobie, ponieważ w razie kradzieży, należy go udostępnić ubezpieczycielowi. Jeśli np. zgubimy kluczyk, trzeba o tym poinformować zakład ubezpieczeń. A jeżeli alarm nie działa, pojazd powinien zostać na parkingu strzeżonym do momentu naprawy. Z ubezpieczeniowego punktu widzenia takie kwestie są bardzo istotne i warto o nich pamiętać, aby proces ubiegania się o odszkodowanie przebiegał bez utrudnień – podsumowuje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Kradzież auta za granicą. Na co może liczyć kierowca?

W tym punkcie warto powrócić do akapitu drugiego. Bo zakres ochrony tak naprawdę mocno zależy od rodzaju wykupionego AC. Kierowcy może przysługiwać zarówno samochód zastępczy, jak i opłacony hotel czy powrót do domu samolotem. Konkretne warunki pomocy są dokładnie opisane w OWU i zależą w głównej mierze właśnie od rodzaju posiadanego autocasco.

Oczywistą oczywistością jest także odszkodowanie. Po złożeniu wniosku o wypłatę, towarzystwo ubezpieczeniowe analizuje okoliczności kradzieży i podejmuje decyzję o wypłacie pieniędzy. Jej wysokość ustala się w odniesieniu do wartości rynkowej pojazdu w dniu zawarcia umowy AC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA