REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC. Co z odszkodowaniem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kradzież samochodu na wakacjach za granicą, kradzież samochodu za granicą, ubezpieczenie AC, ubezpieczenie autocasco, kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC
Kradzież samochodu na wakacjach za granicą a AC. Co z odszkodowaniem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież samochodu na wakacjach za granicą. AC pomoże kierowcy? To wszystko zależy w dużej mierze od oferty, którą wybrał kierujący podczas kupowania polisy dla swojego auta. Gdzie za granicą obowiązuje AC i o czym pamiętać wybierając polisę?

rozwiń >

Kradzieże samochodów za granicą. Zdarzają się!

REKLAMA

Czas wakacyjnych wyjazdów się zaczął. A Polacy w ostatnich latach podróżują własnymi autami nie tylko po kraju, ale i za granicę. Tu pojawia się zatem ważne pytanie. Czy podczas takiego urlopu możliwa jest kradzież pojazdu? Jak najbardziej. Z ostatnich dostępnych danych Eurostatu wynika, że w latach 2015 – 2020 złodzieje kradli na terytorium UE średnio 540,4 tys. pojazdów każdego roku. Szczególnie wysokie ryzyko dotyczy Włoch i Szwecji. I takie wskazanie może stanowić spore zaskoczenie.

REKLAMA

Dane Eurostatu wyraźnie pokazują, że problem kradzieży samochodów w krajach europejskich wbrew pozorom jak najbardziej istnieje. Z pewnością podczas pobytu za granicą nie zaszkodzi ostrożność, np. parkowanie tylko w bezpiecznych, oświetlonych i monitorowanych miejscach oraz niezostawianie w widocznych miejscach wartościowych przedmiotów – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Czy każde AC chroni przed kradzieżą?

REKLAMA

Kierowcy ukradli samochód podczas wyjazdu zagranicznego. Aby dowiedzieć się, czy może liczyć na odszkodowanie, musi najpierw odpowiedzieć na dwa pytania. Pierwsze dotyczy tego czy ma wykupione dla auta ubezpieczenie AC. Drugie odnosi się do zakresu działania polisy. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że AC to dobrowolna polisa, której zakres ustala na podstawie dostępnych opcji ubezpieczający. Chroni zatem wyłącznie przed przypadkami, które zostały zapisane w OWU. A pojawia się tam również lista wykluczeń...

Przykład sytuacji, która może oznaczać problem z wypłatą odszkodowania, dotyczy chociażby kradzieży polegającej na wysadzeniu kierowcy z jadącego pojazdu. Identycznie mogą skończyć się przypadki, w których pojazd zostanie skradziony, bo kierowca nie włączył na noc alarmu i nie zablokował zamków. A przecież na wakacjach może się zdarzyć więcej przykrych sytuacji, niż tylko kradzież. Realny jest pożar czy zalanie wodą. Przed wyjazdem zagranicznym warto zatem zajrzeć do OWU polisy i ewentualnie rozszerzyć jej zakres.

Gdzie autocasco nie działa podczas wyjazdu za granicę?

Co do zasady ubezpieczenie AC działa we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a do tego w Andorze, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Szwajcarii, Norwegii, Serbii czy na Islandii. Czy są kraje, które spod ochrony ubezpieczeniowej autocasco są wyjmowane? Jak najbardziej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko w kilku krajach ubezpieczenie na wypadek kradzieży nie obowiązuje. W dość popularnej wśród polskich turystów Albanii, na Białorusi, w Mołdawii, Rosji oraz Ukrainie. Te kraje są powszechnie uznawane przez ubezpieczycieli za niebezpieczne, bo ryzyko utraty pojazdu w wyniku działania złodziei jest w nich wysokie – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Objęcie ubezpieczeniem AC w krajach wyłączonych z pewnością wymaga dopłaty. Tyle że z uwagi na wysokie ryzyko ubezpieczeniowe, dopłata może mieć znaczącą wartość. Kierowca nie zdecyduje się na dokupienie dodatkowego zakresu ubezpieczenia? Bierze zatem ryzyko na siebie...

AC krótkoterminowe to dobry pomysł?

Co mają zrobić kierowcy, którzy nie wykupili dla swojego samochodu polisy AC? Nie są wcale w kropce. Bo dziś nie brakuje ofert tzw. krótkoterminowego autocasco. Właściciel pojazdu wykupuje polisę o wybranym przez siebie zakresie na czas np. wyjazdu, a więc 5, 7, 14 czy 20 dni. AC krótkoterminowe może mieć identyczny zakres, jak klasyczne AC. Może dotyczyć odszkodowania w przypadku kradzieży, pożaru czy zalania, ale także zawierać świadczenie w postaci samochodu zastępczego czy pokrycia kosztów powrotu do domu.

Warto dokładnie przeczytać OWU przed zawarciem umowy, ale także kierować się zakresem ochrony, a nie wyłącznie dyktatem ceny podczas konfigurowania polisy. Bo zasada w tym przypadku jest jedna – im niższa jest cena, tym mocniej kierowca musi iść na ustępstwa w kwestii ochrony ubezpieczeniowej.

Co zrobić w przypadku kradzieży auta na zagranicznych wakacjach?

W sytuacji, w której samochód został skradziony podczas wakacyjnego wyjazdu za granicę, należy zrobić dwie rzeczy. Pierwszą jest zgłoszenie kradzieży miejscowej policji. Najlepiej współpracować z nią w możliwie szerokim zakresie. To sprawi, że być może auto uda się odzyskać. Decydujące tu są często raczej godziny, niż dni. Drugą jest skontaktowanie się z ubezpieczycielem – wystarczy kontakt przez infolinię, ewentualnie złożenie internetowego zgłoszenia. Często na drugą formalność na mocy OWU kierowca otrzymuje zaledwie kilkanaście godzin. Nie należy zatem zwlekać.

Ważne

Warto też zadbać o uzyskanie raportu policyjnego. Najlepiej jeszcze przed opuszczeniem wakacyjnej miejscowości. Ten będzie niezbędny podczas dochodzenia odszkodowania. A po powrocie do kraju kierowca może mieć problem z jego zdobyciem.

Trzeba pamiętać, że auto w momencie szkody powinno być zamknięte i zabezpieczone systemem antykradzieżowym, jeśli taki posiada. Drogocenne przedmioty takie jak telefon, portfel, torebka, należy schować w niewidocznym miejscu. Dowód rejestracyjny najlepiej mieć przy sobie, ponieważ w razie kradzieży, należy go udostępnić ubezpieczycielowi. Jeśli np. zgubimy kluczyk, trzeba o tym poinformować zakład ubezpieczeń. A jeżeli alarm nie działa, pojazd powinien zostać na parkingu strzeżonym do momentu naprawy. Z ubezpieczeniowego punktu widzenia takie kwestie są bardzo istotne i warto o nich pamiętać, aby proces ubiegania się o odszkodowanie przebiegał bez utrudnień – podsumowuje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Kradzież auta za granicą. Na co może liczyć kierowca?

W tym punkcie warto powrócić do akapitu drugiego. Bo zakres ochrony tak naprawdę mocno zależy od rodzaju wykupionego AC. Kierowcy może przysługiwać zarówno samochód zastępczy, jak i opłacony hotel czy powrót do domu samolotem. Konkretne warunki pomocy są dokładnie opisane w OWU i zależą w głównej mierze właśnie od rodzaju posiadanego autocasco.

Oczywistą oczywistością jest także odszkodowanie. Po złożeniu wniosku o wypłatę, towarzystwo ubezpieczeniowe analizuje okoliczności kradzieży i podejmuje decyzję o wypłacie pieniędzy. Jej wysokość ustala się w odniesieniu do wartości rynkowej pojazdu w dniu zawarcia umowy AC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA