REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kary za brak OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak uniknąć kary za brak OC?
Jak uniknąć kary za brak OC?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak uniknąć kary za brak OC? Metody są niezwykle proste. I skuteczne znamy tylko dwie. O nich za chwilę.
rozwiń >

Jak uniknąć kary za brak OC?

Wystarczy jeden dzień użytkowania samochodu, który nie posiada polis OC, a jego właściciel otrzyma karę. Kto nakłada karę za brak OC? Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Sama procedura wygląda tak, że właściciel pojazdu najpierw dostaje list z prośbą o wyjaśnienie. Musi wskazać czy nadal jest właścicielem i okazać polisę ubezpieczeniową. Jeżeli dokumenty potwierdzą lukę, pocztą wysyłana jest informacja o wlepionej karze.

REKLAMA

Ile wynosi kara za brak OC?

Wysokość kary za brak OC zmienia się co roku. Kara zależy bowiem od wysokości najniższej krajowej. To raz. Dwa wysokość kary zależy od ilość dni, w których pojazd nie miał OC. Stworzone są trzy progi do 3 dni (40 proc. najniższej krajowej), od 4 do 14 dni (najniższa krajowa) i powyżej 14 dni (dwie najniższe krajowe). Dla przykładu w roku 2022 maksymalna wartość kary to 6020 zł.

Co się stanie jak nie zapłacę drugiej raty OC?

Czy sytuacja, w której kierujący nie zapłaci drugiej raty za OC, również oznacza że jego pojazd nie posiada ubezpieczenia i również może otrzymać karę? W takim przypadku możliwości takiej nie ma. Ubezpieczyciel musi kontynuować polisę do końca okresu ochronnego. Konsekwencja będzie jednak inna. Ubezpieczenie OC przy opóźnionych płatnościach rat nie przedłuży się automatycznie po minięciu okresu ochrony. Kierowca musi o tym pamiętać.

Czy da się umorzyć karę za brak OC?

Są przypadki, w których UFG może rozłożyć płatność kary na raty, a nawet częściowo lub w całości umorzyć płatność. W tej sprawie ukarany musi jednak napisać pismo, dobrze je umotywować, a do tego dołączyć dokumenty potwierdzające okoliczności, na które się powołuje. Decyzję w tej sprawie wydaje UFG jednostkowo.

Czy każdy dostaje karę za brak OC?

Karę za brak OC dostają dwa typy kierowców. Po pierwsze ci, u których brak ubezpieczenia został ujawniony w czasie kontroli drogowej. Policjanci w takim przypadku mają obowiązek powiadomienia UFG. Po drugie ci, w przypadku których nieścisłości w bazie CEPiK wykryli sami pracownicy UFG. Prowadzą oni kontrole przesiewowe. Czy to oznacza, że każdy dostaje karę za brak OC? No właśnie nie. Może się zdarzyć, że pomimo braku OC, kierowca kary nie dostanie. Tym bardziej że kara może być wlepiona tylko za aktualny rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po jakim czasie przedawnia się kara za brak OC?

Kara za brak OC, identycznie jak każde inne zobowiązanie, może się przedawnić. Dzieje się tak wraz z upływem trzech lat od dnia, w którym dokonano kontroli. Przy czym jednocześnie termin też nie może przekraczać trzech lat od dnia, w którym właściciel samochodu nie opłacił obowiązkowego ubezpieczenia samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA