REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
Emilia Panufnik
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi jasno. Każdy samochód znajdujący się na drodze publicznej musi posiadać ważną polisę OC. Jej brak oznacza dla kierowcy karę. I to wyjątkowo surową. Niedługo wysokość opłaty karnej wzrośnie.

REKLAMA

REKLAMA

Ile wyniesie kara za brak OC od 1 lipca 2024 r.?

Średni koszt polisy OC dla auta to 600 zł. Średnia wartość długu nieubezpieczonego kierowcy to natomiast ponad 20 000 złotych. Kwota jest ponad 30-krotnie wyższa. Zapominalstwo nie jest zatem opłacalne. Szczególnie że już niedługo wzrośnie wartość kary za brak OC. Stawki zmienią się dokładnie 1 lipca 2024 r.

  • Kara za brak OC samochodu osobowego od 1 do 3 dni – 1720 zł (było 1700 zł)
  • Kara za brak OC samochodu osobowego od 4 do 14 dni – 4300 zł (było 4240 zł)
  • Kara za brak OC samochodu osobowego powyżej 14 dni – 8600 zł (było 8480 zł)

Skąd podwyżka kar za brak OC? Powód jest prosty. Wysokość opłaty zależy od płacy minimalnej. Ta wzrośnie 1 lipca. Wraz z nią wzrosnąć musi także i kara wlepiana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Brak OC to poważny problem. Rekordzista musiał oddać 2,3 mln zł

W 2023 r. UFG ujawniło prawie 350 tys. przypadków, w których pojazd miał przerwę w obowiązkowym OC. Każdy z 350 tys. kierujących musiał zapłacić karę za brak ubezpieczenia pojazdu. A to nie koniec. Bo często prowadzący ponosili też odpowiedzialność z tytułu regresu.

REKLAMA

Wciąż wiele osób powoduje wypadek, nie posiadając ważnego ubezpieczenia. W takiej sytuacji to my, czyli Fundusz wypłacamy poszkodowanym należne środki. Następnie jednak dochodzimy od sprawcy ich zwrotu. Z powodu braku OC można popaść w naprawdę spore długi. Rekordzista ma do zwrotu ponad 2,3 mln zł. Średnia kwota regresu na koniec 2023 wyniosła natomiast 20 096 zł – mówi Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z czego najczęściej wynika kara za brak OC?

Nie zawsze brak obowiązkowego ubezpieczenia to świadome zaniedbanie kierowcy. Bardzo często kierujący nie pamiętają o tym, że niektóre polisy nie odnawiają się automatycznie. "Bardzo często dochodzi do przerwy w ochronie ubezpieczeniowej po zakupie używanego pojazdu. Ta polisa nie przedłuży się automatycznie, tylko wygaśnie wraz z ostatnim dniem okresu, na jaki została zawarta umowa. Nowy właściciel musi zatem zawrzeć nową umowę z dowolnie wybranym ubezpieczycielem" – wyjaśnia Damian Ziąber z UFG.

Poza tym ubezpieczyciel zrezygnuje z automatycznego przedłużenia polisy także wtedy, gdy:

  • kierowca rozłożył płatność za poprzednią polisę na raty i nie płacił rat w terminie,
  • auto posiadało miesięczne OC, tzw. OC komisowe,
  • pojazd kierujący otrzymał w spadku lub w wyniku darowizny.

Za brak OC odpowiada kierowca czy właściciel?

UFG nie ma żadnych wątpliwości. Odpowiedzialność za brak ważnej polisy dla auta solidarnie odpowiadają właściciel pojazdu oraz kierowca. Kwota opłat nie jest dzielona po połowie. Więcej zapłaci ten, z którego fundusz będzie miał łatwiej ściągnąć środki. Warto więc zachować czujność także wtedy, gdy pożyczamy samochód, np. od kogoś z rodziny, z wypożyczalni, korzystamy z pojazdu zastępczego czy pojazdu w systemie car sharing.

Jazda pożyczonym samochodem bez OC może stanowić problem, ale głównie w czasie kontroli drogowej lub zdarzenia drogowego. Poza tym fundusz potrafi ujawniać takie przypadki samodzielnie. Prowadzi bowiem kontrole danych zapisanych w CEP. Gdy pracownik UFG dostrzeże lukę w OC, wszczyna postępowanie wyjaśniające. Na jego mocy właściciel pojazdu musi udowodnić fakt posiadania ubezpieczenia. W przypadku kontroli UFG karę otrzymuje już jednak wyłącznie właściciel lub właściciele.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA