REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
Emilia Panufnik
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi jasno. Każdy samochód znajdujący się na drodze publicznej musi posiadać ważną polisę OC. Jej brak oznacza dla kierowcy karę. I to wyjątkowo surową. Niedługo wysokość opłaty karnej wzrośnie.

REKLAMA

REKLAMA

Ile wyniesie kara za brak OC od 1 lipca 2024 r.?

Średni koszt polisy OC dla auta to 600 zł. Średnia wartość długu nieubezpieczonego kierowcy to natomiast ponad 20 000 złotych. Kwota jest ponad 30-krotnie wyższa. Zapominalstwo nie jest zatem opłacalne. Szczególnie że już niedługo wzrośnie wartość kary za brak OC. Stawki zmienią się dokładnie 1 lipca 2024 r.

  • Kara za brak OC samochodu osobowego od 1 do 3 dni – 1720 zł (było 1700 zł)
  • Kara za brak OC samochodu osobowego od 4 do 14 dni – 4300 zł (było 4240 zł)
  • Kara za brak OC samochodu osobowego powyżej 14 dni – 8600 zł (było 8480 zł)

Skąd podwyżka kar za brak OC? Powód jest prosty. Wysokość opłaty zależy od płacy minimalnej. Ta wzrośnie 1 lipca. Wraz z nią wzrosnąć musi także i kara wlepiana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Brak OC to poważny problem. Rekordzista musiał oddać 2,3 mln zł

W 2023 r. UFG ujawniło prawie 350 tys. przypadków, w których pojazd miał przerwę w obowiązkowym OC. Każdy z 350 tys. kierujących musiał zapłacić karę za brak ubezpieczenia pojazdu. A to nie koniec. Bo często prowadzący ponosili też odpowiedzialność z tytułu regresu.

REKLAMA

Wciąż wiele osób powoduje wypadek, nie posiadając ważnego ubezpieczenia. W takiej sytuacji to my, czyli Fundusz wypłacamy poszkodowanym należne środki. Następnie jednak dochodzimy od sprawcy ich zwrotu. Z powodu braku OC można popaść w naprawdę spore długi. Rekordzista ma do zwrotu ponad 2,3 mln zł. Średnia kwota regresu na koniec 2023 wyniosła natomiast 20 096 zł – mówi Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z czego najczęściej wynika kara za brak OC?

Nie zawsze brak obowiązkowego ubezpieczenia to świadome zaniedbanie kierowcy. Bardzo często kierujący nie pamiętają o tym, że niektóre polisy nie odnawiają się automatycznie. "Bardzo często dochodzi do przerwy w ochronie ubezpieczeniowej po zakupie używanego pojazdu. Ta polisa nie przedłuży się automatycznie, tylko wygaśnie wraz z ostatnim dniem okresu, na jaki została zawarta umowa. Nowy właściciel musi zatem zawrzeć nową umowę z dowolnie wybranym ubezpieczycielem" – wyjaśnia Damian Ziąber z UFG.

Poza tym ubezpieczyciel zrezygnuje z automatycznego przedłużenia polisy także wtedy, gdy:

  • kierowca rozłożył płatność za poprzednią polisę na raty i nie płacił rat w terminie,
  • auto posiadało miesięczne OC, tzw. OC komisowe,
  • pojazd kierujący otrzymał w spadku lub w wyniku darowizny.

Za brak OC odpowiada kierowca czy właściciel?

UFG nie ma żadnych wątpliwości. Odpowiedzialność za brak ważnej polisy dla auta solidarnie odpowiadają właściciel pojazdu oraz kierowca. Kwota opłat nie jest dzielona po połowie. Więcej zapłaci ten, z którego fundusz będzie miał łatwiej ściągnąć środki. Warto więc zachować czujność także wtedy, gdy pożyczamy samochód, np. od kogoś z rodziny, z wypożyczalni, korzystamy z pojazdu zastępczego czy pojazdu w systemie car sharing.

Jazda pożyczonym samochodem bez OC może stanowić problem, ale głównie w czasie kontroli drogowej lub zdarzenia drogowego. Poza tym fundusz potrafi ujawniać takie przypadki samodzielnie. Prowadzi bowiem kontrole danych zapisanych w CEP. Gdy pracownik UFG dostrzeże lukę w OC, wszczyna postępowanie wyjaśniające. Na jego mocy właściciel pojazdu musi udowodnić fakt posiadania ubezpieczenia. W przypadku kontroli UFG karę otrzymuje już jednak wyłącznie właściciel lub właściciele.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA