REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

oprac. Kuba Brzeziński
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Badanie techniczne to nie tylko kwestia potwierdzenia bezpieczeństwa użytkowania takiego pojazdu, ale również zadbanie o bezpieczeństwo użytkowników, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Przegląd wykonany przez specjalistów pozwala na wykrycie potencjalnych usterek, o których właściciel auta mógł nie mieć pojęcia. Usterek, które mogą mieć wpływ na każdą z powyższych kwestii.

REKLAMA

Czy można kupić auto bez ważnego przeglądu?

REKLAMA

W Polsce aktualnie nie ma przepisów prawa powszechnie obowiązującego, które zakazywałoby sprzedaży samochodu bez ważnego przeglądu technicznego. Niemniej, kupujący powinien mieć świadomość, że nabywając taki pojazd, nie tylko nie będzie mógł się nim swobodnie poruszać po drogach publicznych, ale również nie będzie miał możliwości zawarcia ubezpieczenia OC, które w naszym kraju także jest obowiązkowe.

To jednak nie koniec problemów. Kolejny pojawi się podczas rejestracji pojazdu. "Zaświadczenie z badania technicznego pojazdu, jeśli w dowodzie rejestracyjnym nie znajduje się adnotacja o aktualnym terminie kolejnego przeglądu, stanowi dokument obligatoryjny, zarówno przy rejestracji nowego, jak i używanego pojazdu" – Julia Langa, Autoplac.pl.

Jak wykonać przegląd w aucie bez przeglądu?

Samochód bez ważnego badania technicznego nie może legalnie poruszać się po drogach publicznych. Jak zatem dostarczyć go do stacji kontroli pojazdów? Możliwość jest tak naprawdę jedna. Auto może zostać dostarczone lawetą do stacji diagnostycznej, gdzie przejdzie badanie i uzyska pozytywny wynik. Takiego auta nie można holować, ponieważ w tym przypadku również ma zastosowanie zakaz poruszania się po drogach publicznych pojazdu, który nie posiada ważnego badania technicznego. W przeciwnym razie powinno zostać odwiezione do stacji demontażu, w której zostanie zezłomowane.

Ile wynosi mandat za brak przeglądu w 2024 r.?

REKLAMA

Jeśli podczas kontroli drogowej policjanci ujawnią brak ważnego badania technicznego pojazdu, to ukarzą kierowcę mandatem i zablokują dowód rejestracyjny w bazie CEPiK, a dodatkowo skierują właściciela auta do stacji diagnostycznej, celem niezwłocznego wykonania badania. Oczywiście samochód będzie musiał zostać przetransportowany na lawecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na mocy artykułu 94 Kodeksu wykroczeń, kierujący pojazdem, który nie ma ważnego przeglądu technicznego, zostanie ukarany mandatem w wysokości co najmniej 1500 zł. Dodatkowo funkcjonariusze policji zablokują w systemie dowód rejestracyjny pojazdu – tłumaczy Małgorzata Miller, radca prawny.

Co ile należy wykonywać przegląd techniczny auta?

Nowe samochody, które dopiero co wyjechały z salonu producenta, otrzymują badanie techniczne z terminem ważności na okres trzech lat. Gdy ten upłynie, właściciel jest zobowiązany do wykonania kolejnego przeglądu, który zyska ważność na dwa lata.

Po upływie pięciu lat od nabycia nowego pojazdu, badania techniczne trzeba będzie wykonywać maksymalnie co 12 miesięcy. Ten sam obowiązek mają właściciele wszystkich samochodów, które są starsze niż pięć lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA