REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Obecnie rejestracja aut przez Internet jest dostępna wyłącznie dla salonów samochodowych posiadających firmowe konto w ePUAP
Obecnie rejestracja aut przez Internet jest dostępna wyłącznie dla salonów samochodowych posiadających firmowe konto w ePUAP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

E-rejestracja samochodów to w Polsce wciąż pieśń przyszłości, CEPiK ujawnił jednak swoje plany związane z wdrożeniem takiego rozwiązania, które będzie dostępne dla każdego korzystającego z aplikacji mObywatel.

REKLAMA

Kupujesz samochód, zarejestrujesz go online, a co z tablicami?

REKLAMA

Podzielił się nimi Tomasz Kęsicki, dyrektor departamentu CEPiK w Centralnym Ośrodku Informatyki podczas konferencji e-leasing Day, zorganizowanej przez Związek Polskiego Leasingu. Samą zaś informację i dostępne w tym artykule dane przekazała nam Katarzyna Siwek z platformy Carsmile.

Z przekazanych nam informacji wynika, że rejestracja samochodów przez Internet ma być łatwa i powszechnie dostępna, zarówno dla osób prywatnych, jak i dla firm leasingowych, salonów czy producentów. Niestety poczekamy na nią jeszcze 2,5 roku. 

E-rejestracja samochodów to w Polsce wciąż pieśń przyszłości, CEPiK ujawnił jednak swoje plany związane z tym wdrożeniem. Podzielił się nimi Tomasz Kęsicki, dyrektor departamentu CEPiK w Centralnym Ośrodku Informatyki podczas konferencji e-leasing Day, zorganizowanej przez Związek Polskiego Leasingu. 

Cyfrowa rejestracja samochodów na razie dostępna tylko dla dealerów

Przypomnijmy, że obecnie rejestracja aut przez Internet jest dostępna wyłącznie dla salonów samochodowych posiadających firmowe konto w ePUAP. Tylko dealerzy, wyposażeni w podpis zaufany, osobisty lub kwalifikowany, mogą składać wnioski na podstawie upoważnienia od swoich klientów, będących nabywcami pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczny wniosek trafia do urzędu, w którym następuje rejestracja auta. Procedura jest więc dostępna tylko dla jednej grupy zainteresowanych podmiotów, a dodatkowo jest uważana za mało przyjazną. 

REKLAMA

– Z e-rejestracji nie mogą obecnie korzystać firmy leasingowe i CFM, które mają największy udział w rynku jeśli chodzi o rejestracje nowych aut. Usługa nie jest dostępna także dla takich podmiotów, jak Carsmile oraz dla użytkowników prywatnych, którzy chcieliby dokonać rejestracji osobiście – zauważa Łukasz Domański, szef platformy Carsmile.

– Przy skali naszej działalności, obejmującej sprzedaż kilku tysięcy nowych aut rocznie, konieczność codziennych wizyt w urzędach, to bardzo duże obciążenie. Przy większej liczbie wniosków składanych jednorazowo, czas oczekiwania na rejestrację może wynieść nawet kilka dni. Wprowadzenie e-rejestracji ułatwiłoby nam pracę i obniżyło koszty – dodaje.

Według danych IBRM Samar, firmy leasingowe i CFM miały w pierwszym kwartale ponad 50-proc. udział w rejestracjach nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. One będą największymi beneficjentami nowej usługi. 

Najpierw nowelizacja ustawy o ruchu drogowym

Z informacji przekazanych przez Krzysztofa Kęsickiego wynika, że powstał już projekt nowelizacji Kodeksu ruchu drogowego, który otwiera drogę do digitalizacji kolejnego obszaru związanego zakupem auta. Przypomnijmy, że dosłownie kilka dni temu opublikowano projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego, który ma umożliwić zastąpienie papierowych umów leasingu, umowami elektronicznymi. 

Dla profesjonalnych uczestników rynku, czyli firm finansujących, dealerów czy producentów, cyfrowa usługa rejestracji pojazdów ma być dostępna przez API, czyli cyfrową „wtyczkę” za pośrednictwem której firma połączy się z CEPiKiem. Z kolei dla użytkowników prywatnych ma być stworzona wersja „webowa”, zintegrowana z mObywatelem.

Minusem niestety jest harmonogram prac. Jak poinformował K. Kęsicki, uruchomienie usługi e-rejestracji nastąpi dopiero za ok. 30 miesięcy, czyli pod koniec 2026 roku. Prace nad e-rejestracją zaplanowano bowiem dopiero w drugim etapie procesu digitalizacji usług związanych z motoryzacją. Priorytetem są obecnie elektroniczne prawa jazdy.

E-rejestracja auta, a co z tablicami rejestracyjnymi

Użytkownik, który zarejestruje auto elektronicznie, będzie miał do wyboru, dostawę tablic rejestracyjnych kurierem lub ich osobisty odbiór w urzędzie.

Jak zaznaczył przedstawiciel CEPiK, proces rejestracji aut będzie w pełni elektroniczny – nawet dla osób korzystających z obsługi w urzędzie, papier zostanie całkowicie wyeliminowany. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA