REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
manetka światła, światła w samochodzie, mandat za światła, automatycznie włączane światła w samochodzie
Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

System automatycznego uruchamiania świateł mocno ułatwia życie kierowców. Nie muszą oni pamiętać o tym, aby włączyć reflektory po rozruchu. Układ przełącza też samodzielnie światła z dziennych na mijania, a czasami także z mijania na drogowe.

REKLAMA

REKLAMA

Jak działają automatyczne światła w samochodzie?

Automatyczne światła działają w oparciu o prosty mechanizm. Zaraz po rozruchu w samochodzie włączają się światła do jazdy dziennej. Tak muszą być zaprogramowane w każdym pojeździe. Te po zmroku przełączają się w światła mijania, a czasami także drogowe. Skąd auto wie, kiedy należy zmienić rodzaj świateł? Czerpie informacje z prostych czujników. Na podszybiu producent umieszcza bowiem tzw. czujnik natężenia światła. On monitoruje jasność na zewnątrz. System często pobiera też dane z czujnika deszczu.

Automatyczne uruchamianie świateł w pojeździe jeszcze dekadę temu było opcją luksusową. Dziś stanowi praktycznie standard na rynku motoryzacyjnym. To funkcja standardowa nie tylko w modelach segmentu B, ale często nawet już w segmencie A. Jej obecność można rozpoznać w prosty sposób. Wystarczy znaleźć pokrętło regulujące pracą świateł. Tam powinna znaleźć się pozycja z literką A.

Automatyczne światła reagują na zmrok. Z mżawką mają już problem

Automat regulujący pracą świateł naprawdę dobrze radzi sobie ze zmianą natężenia światła. "Odpala" krótkie w sytuacji, w której dopiero zapada zmrok i świetnie radzi sobie z dostrzeganiem np. tuneli, wiaduktów czy po wjechaniu do podziemnego garażu. Niestety są też sytuacje, w których okazuje się "ślepy jak pień". Bo w 80 proc. przypadków nie jest w stanie zareagować np. na mżawkę, okresowe opady, mgłę czy zadymienie.

REKLAMA

Każda z powyższych sytuacji oznacza warunki ograniczonej widoczności powietrza. To z kolei w głos art. 51 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierowcę do używania świateł mijania. Te świecą mocniej od świateł do jazdy dziennej. W efekcie pojazd staje się bardziej widoczny dla innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automat nie włączył świateł mijania. Winny będzie kierowca

Automaty stosowane w samochodach nie radzą sobie najlepiej z mżawkami i mgłami. A jeżeli one nie zareagują na zmieniające się warunki, musi to zatem zrobić sam kierowca. Powinien przejść na manualne sterowanie światłami i włączyć lampy mijania. W przeciwnym razie popełnia wykroczenie. Powoływanie się na wadliwe działanie elektroniki w czasie kontroli drogowej nie będzie żadną wymówką. A kontrola drogowa jest mocno realna. Samochód jadący na nie tych światłach w deszczu mocno rzuca się bowiem w oczy.

Ile wyniesie mandat za złą pracę automatycznych świateł w aucie?

Nie ma jednego mandatu za jazdę na złych światłach. Ustawodawca postanowił bowiem miarkować karę w zależności od warunków drogowych, w których kierowca popełni to wykroczenie. W czasie kontroli drogowej można dostać:

  • 100 zł mandatu i 2 punkty karne za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie deszczu, mżawki, mgły czy zadymienia,
  • 200 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie pokonywania tunelu,
  • 300 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie od zmierzchu do świtu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA