REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

manetka światła, światła w samochodzie, mandat za światła, automatycznie włączane światła w samochodzie
Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

System automatycznego uruchamiania świateł mocno ułatwia życie kierowców. Nie muszą oni pamiętać o tym, aby włączyć reflektory po rozruchu. Układ przełącza też samodzielnie światła z dziennych na mijania, a czasami także z mijania na drogowe.

REKLAMA

REKLAMA

Jak działają automatyczne światła w samochodzie?

Automatyczne światła działają w oparciu o prosty mechanizm. Zaraz po rozruchu w samochodzie włączają się światła do jazdy dziennej. Tak muszą być zaprogramowane w każdym pojeździe. Te po zmroku przełączają się w światła mijania, a czasami także drogowe. Skąd auto wie, kiedy należy zmienić rodzaj świateł? Czerpie informacje z prostych czujników. Na podszybiu producent umieszcza bowiem tzw. czujnik natężenia światła. On monitoruje jasność na zewnątrz. System często pobiera też dane z czujnika deszczu.

Automatyczne uruchamianie świateł w pojeździe jeszcze dekadę temu było opcją luksusową. Dziś stanowi praktycznie standard na rynku motoryzacyjnym. To funkcja standardowa nie tylko w modelach segmentu B, ale często nawet już w segmencie A. Jej obecność można rozpoznać w prosty sposób. Wystarczy znaleźć pokrętło regulujące pracą świateł. Tam powinna znaleźć się pozycja z literką A.

Automatyczne światła reagują na zmrok. Z mżawką mają już problem

Automat regulujący pracą świateł naprawdę dobrze radzi sobie ze zmianą natężenia światła. "Odpala" krótkie w sytuacji, w której dopiero zapada zmrok i świetnie radzi sobie z dostrzeganiem np. tuneli, wiaduktów czy po wjechaniu do podziemnego garażu. Niestety są też sytuacje, w których okazuje się "ślepy jak pień". Bo w 80 proc. przypadków nie jest w stanie zareagować np. na mżawkę, okresowe opady, mgłę czy zadymienie.

REKLAMA

Każda z powyższych sytuacji oznacza warunki ograniczonej widoczności powietrza. To z kolei w głos art. 51 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierowcę do używania świateł mijania. Te świecą mocniej od świateł do jazdy dziennej. W efekcie pojazd staje się bardziej widoczny dla innych użytkowników drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automat nie włączył świateł mijania. Winny będzie kierowca

Automaty stosowane w samochodach nie radzą sobie najlepiej z mżawkami i mgłami. A jeżeli one nie zareagują na zmieniające się warunki, musi to zatem zrobić sam kierowca. Powinien przejść na manualne sterowanie światłami i włączyć lampy mijania. W przeciwnym razie popełnia wykroczenie. Powoływanie się na wadliwe działanie elektroniki w czasie kontroli drogowej nie będzie żadną wymówką. A kontrola drogowa jest mocno realna. Samochód jadący na nie tych światłach w deszczu mocno rzuca się bowiem w oczy.

Ile wyniesie mandat za złą pracę automatycznych świateł w aucie?

Nie ma jednego mandatu za jazdę na złych światłach. Ustawodawca postanowił bowiem miarkować karę w zależności od warunków drogowych, w których kierowca popełni to wykroczenie. W czasie kontroli drogowej można dostać:

  • 100 zł mandatu i 2 punkty karne za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie deszczu, mżawki, mgły czy zadymienia,
  • 200 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie pokonywania tunelu,
  • 300 zł mandatu i 6 punktów karnych za światła do jazdy dziennej uruchomione w czasie od zmierzchu do świtu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA