REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart!
Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Konieczność opłacenia abonamentu RTV jest w przypadku kierowcy takim samym obowiązkiem, jak konieczność uiszczenia składki ubezpieczenia OC czy zapłacenia za przegląd techniczny. Przekonał się właśnie o tym właściciel pojazdu z województwa pomorskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Rekordowa kara za brak abonamentu RTV to 187 tys. zł

Jak przekazało Ministerstwo Finansów portalowi Interia, kierowca z pomorskiego rozbił bank i stał się rekordzistą. W ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego z tytułu niezapłacenia abonamentu RTV skarbówka zajęła mu aż 187 tys. zł. I choć zajął on miejsce pierwsze ze sporym zapasem, w innych województwach rekordzistów także nie brakuje. Z podatnika w łódzkim skarbówka ściągnęła 82 tys. zł, dolnośląskim 76 tys. zł, śląskim 74 tys. zł, a podlaskim 61 tys. zł.

Rekordowe kary płaci się nie za jeden odbiornik. Tych musi być wiele

Jakiś czas temu wyliczałem, że kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi w 2024 r. 713,40 zł w przypadku samego radia lub 2279,40 zł w przypadku pokładowego systemu multimedialnego. Skąd się zatem wzięła kwota na poziomie 187 tys. zł? Podatnik musiał być przedsiębiorcą. To oznacza, że nie płaci jednego abonamentu za wszystkie urządzenia. On musi wnieść opłatę za każdy pojedynczy sprzęt wykorzystywany w firmie.

"W przypadku podmiotów, które w związku z prowadzoną działalnością posiadają wiele odbiorników radiowych lub telewizyjnych, a opłata nie była płacona przez długi okres, zaległości z tego tytułu mogą być znaczące" – przekazał resort finansów redakcji Interii. W efekcie na kwotę mogły złożyć się nie tylko odbiorniki w autach, ale także telewizory czy radia w biurze oraz oczywiście odsetki.

REKLAMA

Kto nie musi płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Zwolniony z obowiązku wnoszenia opłaty za radio w samochodzie jest przede wszystkim ten kierowca, który posiada zarejestrowany odbiornik w domu i wnosi za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Opłaty nie wnosi także ten kierowca, który radia w samochodzie... po prostu nie ma. Choć to dziś przykład mocno marginalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Abonament RTV za radio w aucie i zwolnienia ustawowe

Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy, znacznym stopniu niepełnosprawności, ewentualnie o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym lub niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Za radio w samochodzie muszą płacić przede wszystkim dwie grupy osób. Mowa o kierowcach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Obowiązkiem objęci są także przedsiębiorcy czy firmy. Tu opłatę wnosi się za każdy posiadany odbiornik. Gdy firma ma aut 50 z radiami, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Nie ma tu mowy o żadnych ustawowych zwolnieniach.

Ważne

Nawet podmioty lecznicze, sanatoria i żłobki, jednostki organizacyjne systemu oświaty, uczelnie czy domy pomocy społecznej muszą płacić abonament RTV. W tym jednak przypadku uiszczają tylko jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby używanych odbiorników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA