REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart!
Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Konieczność opłacenia abonamentu RTV jest w przypadku kierowcy takim samym obowiązkiem, jak konieczność uiszczenia składki ubezpieczenia OC czy zapłacenia za przegląd techniczny. Przekonał się właśnie o tym właściciel pojazdu z województwa pomorskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Rekordowa kara za brak abonamentu RTV to 187 tys. zł

Jak przekazało Ministerstwo Finansów portalowi Interia, kierowca z pomorskiego rozbił bank i stał się rekordzistą. W ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego z tytułu niezapłacenia abonamentu RTV skarbówka zajęła mu aż 187 tys. zł. I choć zajął on miejsce pierwsze ze sporym zapasem, w innych województwach rekordzistów także nie brakuje. Z podatnika w łódzkim skarbówka ściągnęła 82 tys. zł, dolnośląskim 76 tys. zł, śląskim 74 tys. zł, a podlaskim 61 tys. zł.

Rekordowe kary płaci się nie za jeden odbiornik. Tych musi być wiele

Jakiś czas temu wyliczałem, że kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi w 2024 r. 713,40 zł w przypadku samego radia lub 2279,40 zł w przypadku pokładowego systemu multimedialnego. Skąd się zatem wzięła kwota na poziomie 187 tys. zł? Podatnik musiał być przedsiębiorcą. To oznacza, że nie płaci jednego abonamentu za wszystkie urządzenia. On musi wnieść opłatę za każdy pojedynczy sprzęt wykorzystywany w firmie.

"W przypadku podmiotów, które w związku z prowadzoną działalnością posiadają wiele odbiorników radiowych lub telewizyjnych, a opłata nie była płacona przez długi okres, zaległości z tego tytułu mogą być znaczące" – przekazał resort finansów redakcji Interii. W efekcie na kwotę mogły złożyć się nie tylko odbiorniki w autach, ale także telewizory czy radia w biurze oraz oczywiście odsetki.

REKLAMA

Kto nie musi płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Zwolniony z obowiązku wnoszenia opłaty za radio w samochodzie jest przede wszystkim ten kierowca, który posiada zarejestrowany odbiornik w domu i wnosi za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Opłaty nie wnosi także ten kierowca, który radia w samochodzie... po prostu nie ma. Choć to dziś przykład mocno marginalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Abonament RTV za radio w aucie i zwolnienia ustawowe

Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy, znacznym stopniu niepełnosprawności, ewentualnie o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym lub niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Za radio w samochodzie muszą płacić przede wszystkim dwie grupy osób. Mowa o kierowcach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Obowiązkiem objęci są także przedsiębiorcy czy firmy. Tu opłatę wnosi się za każdy posiadany odbiornik. Gdy firma ma aut 50 z radiami, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Nie ma tu mowy o żadnych ustawowych zwolnieniach.

Ważne

Nawet podmioty lecznicze, sanatoria i żłobki, jednostki organizacyjne systemu oświaty, uczelnie czy domy pomocy społecznej muszą płacić abonament RTV. W tym jednak przypadku uiszczają tylko jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby używanych odbiorników.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA