REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Ubezpieczenie rowerzysty nie jest w Polsce obowiązkowe. Rower nie zawiera się w katalogu pojazdów objętych ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko może się okazać pomocne w razie uszkodzenia ciała po wypadku lub w sytuacji konieczności wypłaty odszkodowania np. potrąconemu pieszemu.

REKLAMA

Jaką polisę ubezpieczeniową powinien wybrać rowerzysta?

REKLAMA

Dobra polisa dla poruszającego się rowerem powinna składać się z dwóch ubezpieczeń – indywidualnej ochrony NNW i OC w życiu prywatnym. Pierwszy moduł gwarantuje wypłatę odszkodowania w następstwie wypadków. Chodzi tu o obrażenia ciała czy trwały uszczerbek na zdrowiu. Ubezpieczenie zapewnia wtedy wsparcie finansowe na pokrycie kosztów leczenia, a rowerzysta otrzyma zwrot kosztów przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, a w razie pobytu w szpitalu także dzienne świadczenia szpitalne.

OC w życiu prywatnym zapewnia natomiast odszkodowanie finansowe dla osób pokrzywdzonych przez ubezpieczonego np. dla osoby potrąconej podczas jazdy rowerem. W wielu przypadkach koszty leczenia w takim przypadku mogą być bardzo wysokie i przy braku polisy mogą obciążać rowerzystę. Na wysokie koszty użytkownik jednośladu może się narazić także uszkadzając samochód – porysowany w korku lakier czy urwane lusterko mogą wiązać się z wysokimi wydatkami. Polisa powoduje, że kierujący rowerem nie musi takich szkód pokrywać z własnej kieszeni.

Ile kosztuje ubezpieczenie dla rowerzysty?

Ubezpieczenie chroniące rowerzystę może być zawarte indywidualnie lub jako dodatkowy zakres ochrony do ubezpieczenia mieszkania lub domu. W takiej sytuacji jego koszt może być niski – ubezpieczenie OC w życiu prywatnym i NNW można wykupić już od około 60 zł. Warto też pamiętać, że ubezpieczenie dla rowerzysty w podobny sposób zabezpiecza też tych, którzy jeżdżą na hulajnodze, deskorolce, łyżworolkach, a także urządzeniach takich jak skymaster czy segway – mówi Iwona Konarzewska, Menedżerka ds. ubezpieczeń domów i mieszkań w TUZ Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie, ale roweru. Na wypadek kradzieży

W przypadku posiadania drogiego roweru zalecane jest dodatkowe ubezpieczenie, które pozwoli odzyskać pieniądze po kradzieży. W żadnym rodzaju ubezpieczenia odszkodowania nie otrzymamy za kradzież niezabezpieczonego roweru np. pozostawionego bez zapięcia w korytarzu bloku lub przed sklepem. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel nie odpowiada za kradzież z włamaniem z części wspólnej, poza miejscem ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziecko na rowerze a ubezpieczenie

REKLAMA

Dziecko, które dozna kontuzji podczas jazdy na rowerze, otrzyma odszkodowanie z polisy NNW tzw. szkolnej. Chociaż takie zabezpieczenie nie jest obowiązkowe, ma je około 3,5 mln dzieci, czyli 80% uczniów. Polisa działa cały rok, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, czyli także poza szkołą, w drodze do niej, w domu, na zajęciach pozalekcyjnych czy podczas zabawy na podwórku lub boisku. Także na wakacjach. Ochronę można wykupić w dowolnym momencie. Polisa chroni także w przypadku innych niż związane z rowerem kontuzje, także w przypadku uprawiania sportu w zorganizowanej formie np. na wyjeździe na obóz z klubem piłkarskim czy zespołem tanecznym, pod warunkiem że dziecko nie ukończyło 20 roku życia.

Najczęstsze przypadki wniosków o wypłatę odszkodowania z NNW dzieci są związane ze zwichnięciami, złamaniami, skręceniami, urazami ścięgien czy mięśni. Takie rany czy kontuzje mogą się zdarzyć zawsze i wszędzie – latem na rowerze, na boisku, na treningu bądź pod blokiem. Z NNW szkolnego można otrzymać wypłatę także za pobyt w szpitalu – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, kierowniczka Biura Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia.

Czy rowerzysta powinien pomyśleć o ubezpieczeniu?

Liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów spada, ale wciąż jest ich bardzo dużo. W 2023 roku było to 3 596 zdarzeń odnotowanych przez Komendę Główną Policji. Ranne zostały 3 264 osoby, czyli średnio blisko jedna dziennie (zginęły 154 osoby). Większość ze zdarzeń nie jest zgłaszana na Policję, więc statystyki są niepełne. Ryzyko mimo wszystko jest wysokie i warto się przed nim chronić. Tym bardziej że rowerzyści w oczywisty sposób są mniej chronieni niż kierujący pojazdami, więc kontuzje i uszkodzenia ciała są bardziej prawdopodobne, mogą też być poważniejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA