REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

oprac. Kuba Brzeziński
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Ubezpieczenie rowerzysty nie jest w Polsce obowiązkowe. Rower nie zawiera się w katalogu pojazdów objętych ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko może się okazać pomocne w razie uszkodzenia ciała po wypadku lub w sytuacji konieczności wypłaty odszkodowania np. potrąconemu pieszemu.

REKLAMA

Jaką polisę ubezpieczeniową powinien wybrać rowerzysta?

REKLAMA

Dobra polisa dla poruszającego się rowerem powinna składać się z dwóch ubezpieczeń – indywidualnej ochrony NNW i OC w życiu prywatnym. Pierwszy moduł gwarantuje wypłatę odszkodowania w następstwie wypadków. Chodzi tu o obrażenia ciała czy trwały uszczerbek na zdrowiu. Ubezpieczenie zapewnia wtedy wsparcie finansowe na pokrycie kosztów leczenia, a rowerzysta otrzyma zwrot kosztów przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, a w razie pobytu w szpitalu także dzienne świadczenia szpitalne.

OC w życiu prywatnym zapewnia natomiast odszkodowanie finansowe dla osób pokrzywdzonych przez ubezpieczonego np. dla osoby potrąconej podczas jazdy rowerem. W wielu przypadkach koszty leczenia w takim przypadku mogą być bardzo wysokie i przy braku polisy mogą obciążać rowerzystę. Na wysokie koszty użytkownik jednośladu może się narazić także uszkadzając samochód – porysowany w korku lakier czy urwane lusterko mogą wiązać się z wysokimi wydatkami. Polisa powoduje, że kierujący rowerem nie musi takich szkód pokrywać z własnej kieszeni.

Ile kosztuje ubezpieczenie dla rowerzysty?

Ubezpieczenie chroniące rowerzystę może być zawarte indywidualnie lub jako dodatkowy zakres ochrony do ubezpieczenia mieszkania lub domu. W takiej sytuacji jego koszt może być niski – ubezpieczenie OC w życiu prywatnym i NNW można wykupić już od około 60 zł. Warto też pamiętać, że ubezpieczenie dla rowerzysty w podobny sposób zabezpiecza też tych, którzy jeżdżą na hulajnodze, deskorolce, łyżworolkach, a także urządzeniach takich jak skymaster czy segway – mówi Iwona Konarzewska, Menedżerka ds. ubezpieczeń domów i mieszkań w TUZ Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie, ale roweru. Na wypadek kradzieży

W przypadku posiadania drogiego roweru zalecane jest dodatkowe ubezpieczenie, które pozwoli odzyskać pieniądze po kradzieży. W żadnym rodzaju ubezpieczenia odszkodowania nie otrzymamy za kradzież niezabezpieczonego roweru np. pozostawionego bez zapięcia w korytarzu bloku lub przed sklepem. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel nie odpowiada za kradzież z włamaniem z części wspólnej, poza miejscem ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziecko na rowerze a ubezpieczenie

REKLAMA

Dziecko, które dozna kontuzji podczas jazdy na rowerze, otrzyma odszkodowanie z polisy NNW tzw. szkolnej. Chociaż takie zabezpieczenie nie jest obowiązkowe, ma je około 3,5 mln dzieci, czyli 80% uczniów. Polisa działa cały rok, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, czyli także poza szkołą, w drodze do niej, w domu, na zajęciach pozalekcyjnych czy podczas zabawy na podwórku lub boisku. Także na wakacjach. Ochronę można wykupić w dowolnym momencie. Polisa chroni także w przypadku innych niż związane z rowerem kontuzje, także w przypadku uprawiania sportu w zorganizowanej formie np. na wyjeździe na obóz z klubem piłkarskim czy zespołem tanecznym, pod warunkiem że dziecko nie ukończyło 20 roku życia.

Najczęstsze przypadki wniosków o wypłatę odszkodowania z NNW dzieci są związane ze zwichnięciami, złamaniami, skręceniami, urazami ścięgien czy mięśni. Takie rany czy kontuzje mogą się zdarzyć zawsze i wszędzie – latem na rowerze, na boisku, na treningu bądź pod blokiem. Z NNW szkolnego można otrzymać wypłatę także za pobyt w szpitalu – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, kierowniczka Biura Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia.

Czy rowerzysta powinien pomyśleć o ubezpieczeniu?

Liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów spada, ale wciąż jest ich bardzo dużo. W 2023 roku było to 3 596 zdarzeń odnotowanych przez Komendę Główną Policji. Ranne zostały 3 264 osoby, czyli średnio blisko jedna dziennie (zginęły 154 osoby). Większość ze zdarzeń nie jest zgłaszana na Policję, więc statystyki są niepełne. Ryzyko mimo wszystko jest wysokie i warto się przed nim chronić. Tym bardziej że rowerzyści w oczywisty sposób są mniej chronieni niż kierujący pojazdami, więc kontuzje i uszkodzenia ciała są bardziej prawdopodobne, mogą też być poważniejsze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA