REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

oprac. Kuba Brzeziński
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Ubezpieczenie rowerzysty nie jest w Polsce obowiązkowe. Rower nie zawiera się w katalogu pojazdów objętych ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko może się okazać pomocne w razie uszkodzenia ciała po wypadku lub w sytuacji konieczności wypłaty odszkodowania np. potrąconemu pieszemu.

REKLAMA

REKLAMA

Jaką polisę ubezpieczeniową powinien wybrać rowerzysta?

Dobra polisa dla poruszającego się rowerem powinna składać się z dwóch ubezpieczeń – indywidualnej ochrony NNW i OC w życiu prywatnym. Pierwszy moduł gwarantuje wypłatę odszkodowania w następstwie wypadków. Chodzi tu o obrażenia ciała czy trwały uszczerbek na zdrowiu. Ubezpieczenie zapewnia wtedy wsparcie finansowe na pokrycie kosztów leczenia, a rowerzysta otrzyma zwrot kosztów przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, a w razie pobytu w szpitalu także dzienne świadczenia szpitalne.

OC w życiu prywatnym zapewnia natomiast odszkodowanie finansowe dla osób pokrzywdzonych przez ubezpieczonego np. dla osoby potrąconej podczas jazdy rowerem. W wielu przypadkach koszty leczenia w takim przypadku mogą być bardzo wysokie i przy braku polisy mogą obciążać rowerzystę. Na wysokie koszty użytkownik jednośladu może się narazić także uszkadzając samochód – porysowany w korku lakier czy urwane lusterko mogą wiązać się z wysokimi wydatkami. Polisa powoduje, że kierujący rowerem nie musi takich szkód pokrywać z własnej kieszeni.

Ile kosztuje ubezpieczenie dla rowerzysty?

Ubezpieczenie chroniące rowerzystę może być zawarte indywidualnie lub jako dodatkowy zakres ochrony do ubezpieczenia mieszkania lub domu. W takiej sytuacji jego koszt może być niski – ubezpieczenie OC w życiu prywatnym i NNW można wykupić już od około 60 zł. Warto też pamiętać, że ubezpieczenie dla rowerzysty w podobny sposób zabezpiecza też tych, którzy jeżdżą na hulajnodze, deskorolce, łyżworolkach, a także urządzeniach takich jak skymaster czy segway – mówi Iwona Konarzewska, Menedżerka ds. ubezpieczeń domów i mieszkań w TUZ Ubezpieczenia.

REKLAMA

Ubezpieczenie, ale roweru. Na wypadek kradzieży

W przypadku posiadania drogiego roweru zalecane jest dodatkowe ubezpieczenie, które pozwoli odzyskać pieniądze po kradzieży. W żadnym rodzaju ubezpieczenia odszkodowania nie otrzymamy za kradzież niezabezpieczonego roweru np. pozostawionego bez zapięcia w korytarzu bloku lub przed sklepem. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel nie odpowiada za kradzież z włamaniem z części wspólnej, poza miejscem ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziecko na rowerze a ubezpieczenie

Dziecko, które dozna kontuzji podczas jazdy na rowerze, otrzyma odszkodowanie z polisy NNW tzw. szkolnej. Chociaż takie zabezpieczenie nie jest obowiązkowe, ma je około 3,5 mln dzieci, czyli 80% uczniów. Polisa działa cały rok, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, czyli także poza szkołą, w drodze do niej, w domu, na zajęciach pozalekcyjnych czy podczas zabawy na podwórku lub boisku. Także na wakacjach. Ochronę można wykupić w dowolnym momencie. Polisa chroni także w przypadku innych niż związane z rowerem kontuzje, także w przypadku uprawiania sportu w zorganizowanej formie np. na wyjeździe na obóz z klubem piłkarskim czy zespołem tanecznym, pod warunkiem że dziecko nie ukończyło 20 roku życia.

Najczęstsze przypadki wniosków o wypłatę odszkodowania z NNW dzieci są związane ze zwichnięciami, złamaniami, skręceniami, urazami ścięgien czy mięśni. Takie rany czy kontuzje mogą się zdarzyć zawsze i wszędzie – latem na rowerze, na boisku, na treningu bądź pod blokiem. Z NNW szkolnego można otrzymać wypłatę także za pobyt w szpitalu – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, kierowniczka Biura Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia.

Czy rowerzysta powinien pomyśleć o ubezpieczeniu?

Liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów spada, ale wciąż jest ich bardzo dużo. W 2023 roku było to 3 596 zdarzeń odnotowanych przez Komendę Główną Policji. Ranne zostały 3 264 osoby, czyli średnio blisko jedna dziennie (zginęły 154 osoby). Większość ze zdarzeń nie jest zgłaszana na Policję, więc statystyki są niepełne. Ryzyko mimo wszystko jest wysokie i warto się przed nim chronić. Tym bardziej że rowerzyści w oczywisty sposób są mniej chronieni niż kierujący pojazdami, więc kontuzje i uszkodzenia ciała są bardziej prawdopodobne, mogą też być poważniejsze.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA