REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?
Przegląd roweru na wiosnę, co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę, jak przygotować rower do sezonu
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Wiosna w Polsce stała się faktem. A to oznacza, że atrakcyjną formą transportu ponownie staje się rower. Warto jednak pamiętać o tym, żeby przygotować go do sezonu. Tak, aby pokonał go bezawaryjnie i tak, aby kierujący nie musiał obawiać się usterki. Jakie procedury należy wykonać?

REKLAMA

Co trzeba sprawdzić podczas wiosennego przeglądu roweru?

Kontrola roweru na wiosnę i przygotowanie go do jazdy w sezonie ciepłym wymaga pamiętania o kilku procedurach.

  • Pierwszym krokiem jest odczyszczenie roweru z kurzu. Do tego celu sprawdzi się ręcznik papierowy i płyn do mycia szyb. Lepiej unikać mycia wodą pod dużym ciśnieniem. Mechanizmy za nią nie przepadają. Wypłukuje cenny dla nich smar.
  • Drugim krokiem jest wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha. Do czyszczenia konieczny jest odtłuszczacz. Ten można nabyć w sklepie rowerowym już za 10 zł. Smar w butelce nie jest zazwyczaj dużo droższy.
  • Smarem teflonowym można również nasmarować amortyzator. Wystarczy nałożyć odrobinę środka na koniec tłoka i nacisnąć kilkukrotnie kierownicą. Nadmiar środka warto zebrać szmatką.
  • Przed wyjechaniem z garażu lub piwnicy warto sprawdzić sprawność światełek. Czasami konieczna będzie wymiana baterii, a czasami ich ładowanie. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie pracy hamulców. Wystarczy kilkukrotnie nacisnąć manetkę.
  • Ważne jest też napompowanie kół. Rower MTB powinien mieć w kole jakieś od 2,5 do 3,5 bara. Szosowy czasami będzie wymagał co najmniej 5 barów. Informacja w sprawie optymalnego ciśnienia powinna być wytłoczona na ścianie bocznej ogumienia.

Po tak wykonanym zabiegu warto wykonać jazdę testową. Ta ostatecznie potwierdzi sprawność roweru i jego zdatność do eksploatacji w sezonie. Podczas jazdy warto kilkukrotnie zmienić przerzutki. Jazda testowa czasami ujawni np. konieczność wyregulowania hamulców czy przerzutek.

Ile kosztuje przegląd roweru w serwisie?

Przeglądu powyższych elementów roweru kierowca może dokonać sam. To w zasadzie żaden problem. Pojazd jest typowo mechaniczny. Nie ma tu skomplikowanych rozwiązań. Wystarczy mieć smar do łańcucha i odtłuszczacz. Oczywiście przegląd można też zlecić warsztatowi. Wykonanie procedury kosztuje od 40 do 100 zł. Na początku sezonu problem może jednak dotyczyć innej kwestii. Braku wolnych terminów w warsztatach przeglądających rowery. Zapisy mogą być naprawdę długie. Warto uwzględnić ten fakt.

Rower w złym stanie technicznym oznacza mandat

Przepisy mówią wyraźnie o tym, że rower powinien być wyposażony w przednie i tylne światełko, w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec i w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. W sytuacji, w której w pojeździe te elementy nie są sprawne, cyklista nie przekona się o tym podczas wiosennego przeglądu, może zostać zatrzymany do kontroli drogowej. Tak, przez policjantów! Zły stan techniczny lub braki w zakresie obowiązkowego wyposażenia uruchomią art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Poza tym policjanci mogą uniemożliwić cykliście dalszą jazdę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA