REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?
Przegląd roweru na wiosnę, co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę, jak przygotować rower do sezonu
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Wiosna w Polsce stała się faktem. A to oznacza, że atrakcyjną formą transportu ponownie staje się rower. Warto jednak pamiętać o tym, żeby przygotować go do sezonu. Tak, aby pokonał go bezawaryjnie i tak, aby kierujący nie musiał obawiać się usterki. Jakie procedury należy wykonać?

REKLAMA

Co trzeba sprawdzić podczas wiosennego przeglądu roweru?

Kontrola roweru na wiosnę i przygotowanie go do jazdy w sezonie ciepłym wymaga pamiętania o kilku procedurach.

  • Pierwszym krokiem jest odczyszczenie roweru z kurzu. Do tego celu sprawdzi się ręcznik papierowy i płyn do mycia szyb. Lepiej unikać mycia wodą pod dużym ciśnieniem. Mechanizmy za nią nie przepadają. Wypłukuje cenny dla nich smar.
  • Drugim krokiem jest wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha. Do czyszczenia konieczny jest odtłuszczacz. Ten można nabyć w sklepie rowerowym już za 10 zł. Smar w butelce nie jest zazwyczaj dużo droższy.
  • Smarem teflonowym można również nasmarować amortyzator. Wystarczy nałożyć odrobinę środka na koniec tłoka i nacisnąć kilkukrotnie kierownicą. Nadmiar środka warto zebrać szmatką.
  • Przed wyjechaniem z garażu lub piwnicy warto sprawdzić sprawność światełek. Czasami konieczna będzie wymiana baterii, a czasami ich ładowanie. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie pracy hamulców. Wystarczy kilkukrotnie nacisnąć manetkę.
  • Ważne jest też napompowanie kół. Rower MTB powinien mieć w kole jakieś od 2,5 do 3,5 bara. Szosowy czasami będzie wymagał co najmniej 5 barów. Informacja w sprawie optymalnego ciśnienia powinna być wytłoczona na ścianie bocznej ogumienia.

Po tak wykonanym zabiegu warto wykonać jazdę testową. Ta ostatecznie potwierdzi sprawność roweru i jego zdatność do eksploatacji w sezonie. Podczas jazdy warto kilkukrotnie zmienić przerzutki. Jazda testowa czasami ujawni np. konieczność wyregulowania hamulców czy przerzutek.

Ile kosztuje przegląd roweru w serwisie?

Przeglądu powyższych elementów roweru kierowca może dokonać sam. To w zasadzie żaden problem. Pojazd jest typowo mechaniczny. Nie ma tu skomplikowanych rozwiązań. Wystarczy mieć smar do łańcucha i odtłuszczacz. Oczywiście przegląd można też zlecić warsztatowi. Wykonanie procedury kosztuje od 40 do 100 zł. Na początku sezonu problem może jednak dotyczyć innej kwestii. Braku wolnych terminów w warsztatach przeglądających rowery. Zapisy mogą być naprawdę długie. Warto uwzględnić ten fakt.

Rower w złym stanie technicznym oznacza mandat

Przepisy mówią wyraźnie o tym, że rower powinien być wyposażony w przednie i tylne światełko, w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec i w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. W sytuacji, w której w pojeździe te elementy nie są sprawne, cyklista nie przekona się o tym podczas wiosennego przeglądu, może zostać zatrzymany do kontroli drogowej. Tak, przez policjantów! Zły stan techniczny lub braki w zakresie obowiązkowego wyposażenia uruchomią art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Poza tym policjanci mogą uniemożliwić cykliście dalszą jazdę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA