REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?
Przegląd roweru na wiosnę, co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę, jak przygotować rower do sezonu
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Wiosna w Polsce stała się faktem. A to oznacza, że atrakcyjną formą transportu ponownie staje się rower. Warto jednak pamiętać o tym, żeby przygotować go do sezonu. Tak, aby pokonał go bezawaryjnie i tak, aby kierujący nie musiał obawiać się usterki. Jakie procedury należy wykonać?

REKLAMA

Co trzeba sprawdzić podczas wiosennego przeglądu roweru?

Kontrola roweru na wiosnę i przygotowanie go do jazdy w sezonie ciepłym wymaga pamiętania o kilku procedurach.

  • Pierwszym krokiem jest odczyszczenie roweru z kurzu. Do tego celu sprawdzi się ręcznik papierowy i płyn do mycia szyb. Lepiej unikać mycia wodą pod dużym ciśnieniem. Mechanizmy za nią nie przepadają. Wypłukuje cenny dla nich smar.
  • Drugim krokiem jest wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha. Do czyszczenia konieczny jest odtłuszczacz. Ten można nabyć w sklepie rowerowym już za 10 zł. Smar w butelce nie jest zazwyczaj dużo droższy.
  • Smarem teflonowym można również nasmarować amortyzator. Wystarczy nałożyć odrobinę środka na koniec tłoka i nacisnąć kilkukrotnie kierownicą. Nadmiar środka warto zebrać szmatką.
  • Przed wyjechaniem z garażu lub piwnicy warto sprawdzić sprawność światełek. Czasami konieczna będzie wymiana baterii, a czasami ich ładowanie. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie pracy hamulców. Wystarczy kilkukrotnie nacisnąć manetkę.
  • Ważne jest też napompowanie kół. Rower MTB powinien mieć w kole jakieś od 2,5 do 3,5 bara. Szosowy czasami będzie wymagał co najmniej 5 barów. Informacja w sprawie optymalnego ciśnienia powinna być wytłoczona na ścianie bocznej ogumienia.

Po tak wykonanym zabiegu warto wykonać jazdę testową. Ta ostatecznie potwierdzi sprawność roweru i jego zdatność do eksploatacji w sezonie. Podczas jazdy warto kilkukrotnie zmienić przerzutki. Jazda testowa czasami ujawni np. konieczność wyregulowania hamulców czy przerzutek.

Ile kosztuje przegląd roweru w serwisie?

Przeglądu powyższych elementów roweru kierowca może dokonać sam. To w zasadzie żaden problem. Pojazd jest typowo mechaniczny. Nie ma tu skomplikowanych rozwiązań. Wystarczy mieć smar do łańcucha i odtłuszczacz. Oczywiście przegląd można też zlecić warsztatowi. Wykonanie procedury kosztuje od 40 do 100 zł. Na początku sezonu problem może jednak dotyczyć innej kwestii. Braku wolnych terminów w warsztatach przeglądających rowery. Zapisy mogą być naprawdę długie. Warto uwzględnić ten fakt.

Rower w złym stanie technicznym oznacza mandat

Przepisy mówią wyraźnie o tym, że rower powinien być wyposażony w przednie i tylne światełko, w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec i w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. W sytuacji, w której w pojeździe te elementy nie są sprawne, cyklista nie przekona się o tym podczas wiosennego przeglądu, może zostać zatrzymany do kontroli drogowej. Tak, przez policjantów! Zły stan techniczny lub braki w zakresie obowiązkowego wyposażenia uruchomią art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Poza tym policjanci mogą uniemożliwić cykliście dalszą jazdę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA