REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

1 lipca 2024 r. w Warszawie pojawi się pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Co to oznacza? Że samochody o określonej emisyjności nie wjadą do centrum stolicy. Fakt ten oznacza zatem jeszcze jeden obowiązek dla kierowców. Muszą bowiem jakoś udowodnić emisyjność swojego auta.

REKLAMA

Zielona naklejka odchodzi do lamusa. Kamery będą sprawdzać auta w CEPiK

REKLAMA

W pierwszym projekcie zapisów o strefach czystego transportu w Polsce pojawiła się informacja o zielonej naklejce na szybę. Ta miała być widocznym dowodem spełnienia lub też nie wymogów emisyjnych przez samochód. Jakiś czas temu media głośno ogłosiły jej śmierć. Powód? Miasta uzyskały dostęp do danych zapisanych w CEP. To oznacza, że mogą zamontować przy wjeździe do SCT kamerę. Ta będzie odczytywać numer rejestracyjny pojazdu i na jego podstawie oraz w pełni automatycznie sprawdzi w CEPiK normę emisji spalin.

System kontroli jest kluczowy. Szczególnie że kierowca samochodu ze zbyt niską normą emisji spalin, który pojawi się na terenie SCT, popełnia wykroczenie. To jest obwarowane 500-złotowym mandatem.

W przypadku auta z zagranicy w SCT nie sprawdzi się system czytania numerów rejestracyjnych

W tym punkcie sprawa wydaje się zatem jasna. Kierowca zatem nie musi robić nic. Naklejki nie potrzebuje. System został zautomatyzowany? I tak, i nie. Tak, bo kamery w Warszawie montowane będą. Nie, bo za pomocą kamery da się zweryfikować emisyjność, ale nie wszystkich aut. Nadal pozostaną bowiem te, których dotyczyć będą wyłączenia. Na liście znajdą się także pojazdy, które w Polsce zarejestrowane nie są. Kamera nie będzie miała zatem dostępu do ich danych technicznych poprzez numer rejestracyjny.

Jak zagraniczny kierowca ma zdobyć polską zieloną naklejkę?

REKLAMA

Jeżeli kierowca prowadzi samochód, którego emisyjności nie da się stwierdzić odczytem kamery, będzie zmuszony do posiadania zielonej naklejki na szybie. Ta zatem powraca na scenę w blasku reflektorów. Jak ją jednak zdobyć? Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie problematyczna dla kierującego, który przybędzie do danej SCT spoza Polski. Bo nalepki takiej nie da się zamówić w sieci. Wniosek w sprawie jej wydania trzeba złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu wyznaczenia SCT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy auto zarejestrowane w Niemczech chce wjechać do strefy czystego transportu w Warszawie, musi mieć naklejkę wydaną w Warszawie. Musi ją zdobyć przed pojawieniem się w mieście. I to nawet w przypadku, w którym wymagane normy Euro spełnia. To nie ma znaczenia. Wydanie naklejki jest tanie. Jej cena to 5 zł. Formalności trzeba jednak dopełnić osobiście w urzędzie lub np. listownie. To poważny problem dla zagranicznych kierowców. Za brak naklejki (nawet w aucie spełniającym normy) dostaną 500 zł kary.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA