REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

1 lipca 2024 r. w Warszawie pojawi się pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Co to oznacza? Że samochody o określonej emisyjności nie wjadą do centrum stolicy. Fakt ten oznacza zatem jeszcze jeden obowiązek dla kierowców. Muszą bowiem jakoś udowodnić emisyjność swojego auta.

REKLAMA

Zielona naklejka odchodzi do lamusa. Kamery będą sprawdzać auta w CEPiK

REKLAMA

W pierwszym projekcie zapisów o strefach czystego transportu w Polsce pojawiła się informacja o zielonej naklejce na szybę. Ta miała być widocznym dowodem spełnienia lub też nie wymogów emisyjnych przez samochód. Jakiś czas temu media głośno ogłosiły jej śmierć. Powód? Miasta uzyskały dostęp do danych zapisanych w CEP. To oznacza, że mogą zamontować przy wjeździe do SCT kamerę. Ta będzie odczytywać numer rejestracyjny pojazdu i na jego podstawie oraz w pełni automatycznie sprawdzi w CEPiK normę emisji spalin.

System kontroli jest kluczowy. Szczególnie że kierowca samochodu ze zbyt niską normą emisji spalin, który pojawi się na terenie SCT, popełnia wykroczenie. To jest obwarowane 500-złotowym mandatem.

W przypadku auta z zagranicy w SCT nie sprawdzi się system czytania numerów rejestracyjnych

W tym punkcie sprawa wydaje się zatem jasna. Kierowca zatem nie musi robić nic. Naklejki nie potrzebuje. System został zautomatyzowany? I tak, i nie. Tak, bo kamery w Warszawie montowane będą. Nie, bo za pomocą kamery da się zweryfikować emisyjność, ale nie wszystkich aut. Nadal pozostaną bowiem te, których dotyczyć będą wyłączenia. Na liście znajdą się także pojazdy, które w Polsce zarejestrowane nie są. Kamera nie będzie miała zatem dostępu do ich danych technicznych poprzez numer rejestracyjny.

Jak zagraniczny kierowca ma zdobyć polską zieloną naklejkę?

REKLAMA

Jeżeli kierowca prowadzi samochód, którego emisyjności nie da się stwierdzić odczytem kamery, będzie zmuszony do posiadania zielonej naklejki na szybie. Ta zatem powraca na scenę w blasku reflektorów. Jak ją jednak zdobyć? Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie problematyczna dla kierującego, który przybędzie do danej SCT spoza Polski. Bo nalepki takiej nie da się zamówić w sieci. Wniosek w sprawie jej wydania trzeba złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu wyznaczenia SCT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy auto zarejestrowane w Niemczech chce wjechać do strefy czystego transportu w Warszawie, musi mieć naklejkę wydaną w Warszawie. Musi ją zdobyć przed pojawieniem się w mieście. I to nawet w przypadku, w którym wymagane normy Euro spełnia. To nie ma znaczenia. Wydanie naklejki jest tanie. Jej cena to 5 zł. Formalności trzeba jednak dopełnić osobiście w urzędzie lub np. listownie. To poważny problem dla zagranicznych kierowców. Za brak naklejki (nawet w aucie spełniającym normy) dostaną 500 zł kary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA