REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oc, ac
684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Z informacji prasowej rankomat.pl wynika, że mediana cen OC w miastach wojewódzkich w lutym 2025 r. wynosiła od 644 zł do 963 zł. Najtaniej OC można było kupić w Opolu, najdrożej w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowe OC, kary za brak OC

Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, właściciele samochodów muszą wykupić ubezpieczenie OC. Za brak OC kierowcy muszą liczyć się z karami. Dla przypomnienia, wysokość kary za brak OC obowiązująca w danym roku kalendarzowym stanowi:

  1. 1) w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
    1. samochody osobowe - równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    2. samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy - równowartość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    3. pozostałe pojazdy - równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  2. w ubezpieczeniu OC rolników - równowartość jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  3. w ubezpieczeniu budynków rolniczych - równowartość jednej czwartej minimalnego wynagrodzenia za pracę

Od 1 stycznia 2025 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wzrosła do 4666 zł. Oznacza to, że w 2025 r. maksymalna kara za brak OC wzrosła do 13 998 zł.

Warto także pamiętać, że moment wykupienia zaległego OC także się liczy. Posiadacze pojazdów mechanicznych, którzy z różnych przyczyn nie wykupili OC w terminie, będą płacili karę w wysokości zależnej od okresu pozostawania tego posiadacza bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym. Wysokość kary za brak OC wynosi:

  • 20 proc. pełnej opłaty karnej – do 3 dni bez OC,
  • 50 proc. pełnej opłaty karnej – od 4 do 14 dni bez OC.
  • 100 proc. pełnej opłaty karnej – bez OC powyżej 14 dni.
OC w miastach wojewódzkich

OC w miastach wojewódzkich

OC w miastach wojewódzkich

informacja prasowa

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

REKLAMA

W lutym bieżącego roku, najwięcej za ubezpieczenie OC płacili kierowcy z Gdańska. Średnio musieli zapłacić 963 zł, a na drugim miejscu znaleźli się kierowcy z Wrocławia – 922 zł. Trzecie miejsce zajęli zaś mieszkańcy Łodzi, którzy za OC płacili 864 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regularne wzrosty cen obowiązkowego ubezpieczenia OC obserwowane są od początku 2023 r. W tym okresie, w perspektywie miesięcznej, ceny spadły jedynie pięć razy, a zniżki wynosiły od kilku do maksymalnie 12 zł. Jak dodano, aktualny spadek cen wynosi 9 zł, co oznacza powrót do poziomu cen z sierpnia 2024 r., kiedy za OC kierowcy płacili średnio 683 zł. Średnia cena OC w całej Polsce w lutym 2025 r. wyniosła 684 zł.

W 2024 roku ubezpieczyciele wypłacili z obowiązkowych polis komunikacyjnych odszkodowania na kwotę 11 mld zł, czyli o 16 proc. więcej niż w 2023 roku. Ten wzrost mniej więcej pokrywa się więc z wysokością wzrostu średniej ceny OC. Jednak należy pamiętać, że rośnie nie tylko średni koszt usuwania szkód, ale także koszty obsługi odszkodowań, na które wpływa inflacja. Wszystkie te czynniki powodują, że ubezpieczyciele wciąż odnotowują stratę techniczną. Zakładając, że towarzystwa będą chciały poprawić swoją kondycję finansową, możemy spodziewać się dalszych wzrostów, mimo drobnego spadku w skali miesiąca – przekazała ekspertka Rankomat.pl ds. ubezpieczeń komunikacyjnych Stefania Stuglik.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

REKLAMA

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

REKLAMA

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

REKLAMA