REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Sugerowane przejścia dla pieszych
Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach
Miejska Pracownia Logistyczna
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

Przejścia sugerowane to alternatywa, o której mówi się zbyt mało. Są to miejsca do przekraczania jezdni, które nie są oznaczone tradycyjnymi znakami D-6 ani poziomymi P-10. Kluczowa różnica? Pieszy nie ma na nich pierwszeństwa, co zmusza go do zachowania większej ostrożności. To rozwiązanie pozwala jednocześnie ograniczyć liczbę znaków drogowych i uporządkować miejską przestrzeń, a także poprawić bezpieczeństwo.

REKLAMA

Czy polskie miasta są „zasypane” przejściami dla pieszych?

Polska to kraj, w którym przejścia dla pieszych powstają niemal wszędzie – na głównych ulicach, na osiedlach, a nawet na drogach, gdzie ich funkcjonalność bywa dyskusyjna. Czy naprawdę każde przejście jest niezbędne?

Weźmy przykład Łodzi. Po jednym z remontów na ulicy Sienkiewicza powstało aż 15 przejść na odcinku 1,2 km. Takie podejście do planowania infrastruktury prowadzi do sytuacji, w której kierowcy są bombardowani kolejnymi znakami D-6, a przestrzeń staje się przeładowana oznaczeniami. Pytanie brzmi: czy ktokolwiek analizuje realne potrzeby komunikacyjne w tych miejscach?

W miastach Europy Zachodniej tradycyjne przejścia dla pieszych to rzadkość

REKLAMA

Wystarczy przejechać za Odrę, aby zobaczyć zupełnie inne podejście do organizacji ruchu pieszego. W Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii tradycyjne przejścia dla pieszych oznaczone znakami D-6 i P-10 są rzadkością. Większość z nich to przejścia sugerowane, a piesi muszą zachować szczególną ostrożność przy przekraczaniu jezdni.

Nawet w najmniejszych niemieckich miasteczkach dominują przejścia sugerowane, co nie tylko porządkuje przestrzeń, ale także wpływa na bezpieczeństwo. Tam pieszy nie czuje się „panem drogi”, ale aktywnym uczestnikiem ruchu, który musi współdzielić przestrzeń z innymi. Efekt? Mniejsza liczba niebezpiecznych sytuacji i większa świadomość pieszych oraz kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy, stare przyzwyczajenia – czy urzędnicy je znają?

W 2022 roku ustawodawca dał samorządom możliwość stosowania przejść sugerowanych. Niestety, wiele miast albo nie dostrzega tej zmiany, albo ignoruje ją, nadal tworząc kolejne oznakowane przejścia, zamiast rozważyć alternatywne rozwiązania. Wprowadzenie większej liczby przejść sugerowanych mogłoby przynieść kilka korzyści:

  • zmniejszenie liczby zbędnych znaków drogowych,
  • zwiększenie świadomości pieszych i ich ostrożności,
  • ograniczenie liczby niepotrzebnych przejść, które utrudniają ruch.

Czy to naprawdę tak trudne do wdrożenia?

Piesi, media i niebezpieczna iluzja pierwszeństwa

REKLAMA

Jednym z największych problemów na polskich drogach jest błędne postrzeganie pierwszeństwa pieszych. Media i kampanie edukacyjne przez lata utrwalały przekaz, że pieszy ma "bezwzględne pierwszeństwo" na pasach. To nieprawda. Zgodnie z przepisami, pieszy ma pierwszeństwo, ale nie może wchodzić na jezdnię bez upewnienia się, że nie naraża się na potrącenie. Tymczasem wielu pieszych zachowuje się, jakby znak D-6 był "tarczą ochronną", ignorując podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Dla przypomnienia – droga hamowania samochodu jadącego 50 km/h na suchej nawierzchni to co najmniej 27 metrów. Jeśli pieszy wejdzie na przejście w ostatniej chwili, kierowca nie ma fizycznej możliwości zatrzymania pojazdu na czas. To oznacza jedno: piesi także ponoszą odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo.

Czas na zmiany – przejścia sugerowane jako krok w dobrą stronę

Czy wprowadzenie większej liczby przejść sugerowanych mogłoby poprawić sytuację? Prawdopodobnie tak. Pozwoliłoby to:

  • zmniejszyć liczbę znaków i uporządkować przestrzeń miejską,
  • zwiększyć świadomość pieszych i ich ostrożność,
  • zmniejszyć liczbę wypadków wynikających z błędnego poczucia pierwszeństwa.

To proste rozwiązanie, które mogłoby przynieść realne korzyści dla wszystkich użytkowników dróg – zarówno kierowców, jak i pieszych.

Apel do pieszych: zanim wejdziesz na jezdnię – rozejrzyj się. Żaden samochód nie zatrzyma się w miejscu, a twoje bezpieczeństwo zależy także od ciebie. Czy twoje miasto już stosuje przejścia sugerowane? Jeśli nie, warto zacząć o nich rozmawiać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA