REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowery
Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową
Miejska Pracownia Logistyczna
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

rozwiń >

Promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów stało się jednym z głównych elementów polityki transportowej. Jednak czy jest to rzeczywiście rozwiązanie, które odpowiada na rzeczywiste potrzeby mieszkańców polskich miast, czy tylko modny trend, który nie sprawdza się w polskich warunkach?

REKLAMA

REKLAMA

Rower to dobry wybór, ale na krótkie dystanse i przy sprzyjającej pogodzie

Rower to świetny sposób na transport, ale tylko w określonych warunkach. W miastach doskonale sprawdza się na krótkich trasach, które nie przekraczają 20–30 minut jazdy. W cieplejsze dni, przy temperaturze powyżej 10°C i bez opadów, rower jest wygodny, szybki i ekologiczny. Problem zaczyna się, gdy pogoda nie sprzyja – w zimie, deszczu czy wietrze- latem, mało kto wybiera rower na długą trasę. W Polsce rower to wybór sezonowy, a infrastruktura rowerowa, mimo że kosztuje setki milionów złotych, jest wykorzystywana tylko przez kilka miesięcy w roku.

Samorządy inwestują w drogi rowerowe, ale bez analizy efektywności

Wielu urzędników uważa, że rower jest odpowiedzią na wszystkie problemy komunikacyjne w miastach. Inwestują więc w drogi rowerowe, likwidując przy tym pasy ruchu dla samochodów oraz miejsca parkingowe. Warto jednak zadać pytanie: czy samorządy przeprowadzają analizy, które wykazałyby rzeczywiste zapotrzebowanie na te inwestycje? Czy wydawane publiczne pieniądze są dobrze lokowane, biorąc pod uwagę, że rowerzyści stanowią mniejszość w porównaniu do kierowców i pasażerów transportu publicznego?

Nie możemy zapominać, że infrastrukturę rowerową buduje się za publiczne pieniądze, a inwestycje te są realizowane w miastach, które borykają się z wieloma problemami finansowymi, w tym z brakiem funduszy na edukację, poprawę bezpieczeństwa czy rozwój transportu publicznego. Likwidacja pasów dla samochodów, tworzenie nowych tras rowerowych – te decyzje powodują realne utrudnienia dla kierowców, a ich koszt dla budżetów miast jest ogromny. Tworzy to kongestię. Pytanie, które powinno się pojawić, to: czy mieszkańcy tych miast są gotowi zrezygnować ze swoich samochodów i masowo przesiąść się na rowery?

REKLAMA

Władze samorządowe a wolność wyboru transportu

Samorządowcy, prowadząc politykę rowerową, często zdają się ignorować wolność mieszkańców do wyboru własnego środka transportu. W demokratycznym państwie każdy ma prawo do decyzji, czy chce korzystać z samochodu, komunikacji miejskiej, czy roweru. Urzędnicy nie powinni narzucać obywatelom swojej wizji transportu. To mieszkańcy powinni decydować, jakie rozwiązania będą dla nich najlepsze, a nie być zmuszani do korzystania z rowerów, bo to jest „w trendzie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moda na rower, która nie przekłada się na realne zmiany

Pomimo że „rowerowa rewolucja” trwa już od wielu lat, skutki tej polityki wciąż są mało zauważalne. Przesiadka na rower pozostaje daleką perspektywą dla zdecydowanej większości Polaków, którzy dalej wybierają samochody. Z roku na rok przybywa nowych ścieżek rowerowych, ale to nie przekłada się na zmniejszenie liczby samochodów na drogach. Władze wciąż nie potrafią znaleźć skutecznej drogi do przekonania ludzi do porzucenia samochodów na rzecz rowerów, mimo że na te same inwestycje wydają ogromne sumy. Może warto postawić pytanie: czy jest sens inwestować w infrastrukturalne rozwiązania, które nie znajdują szerokiego poparcia?

Podsumowanie

Rower to świetny wybór, ale w polskich warunkach i przy obecnej infrastrukturze, to tylko rozwiązanie na określony czas – wiosną i latem. Warto rozważyć, czy budowa nowych ścieżek rowerowych jest naprawdę najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, czy może lepszym pomysłem byłoby inwestowanie w rozwój transportu publicznego i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rozwój infrastruktury rowerowej to temat na pewno wart dyskusji, ale nie możemy zapominać, że decyzje podejmowane przez władze samorządowe powinny bazować na rzetelnych analizach, a nie tylko na modzie. Polska potrzebuje zrównoważonej polityki transportowej, która będzie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a nie tylko na chwilowe trendy.

Co Wy o tym myślicie?

Czekam na Wasze opinie! Jakie są Wasze doświadczenia z rowerową infrastrukturą w miastach? Czy warto inwestować w drogi rowerowe, czy może lepiej skupić się na poprawie komunikacji miejskiej i rozwoju innych środków transportu, budowę parkingów wielopoziomowych, obwodnice dzielnic?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA