REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Rowery
Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową
Miejska Pracownia Logistyczna
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

rozwiń >

Promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów stało się jednym z głównych elementów polityki transportowej. Jednak czy jest to rzeczywiście rozwiązanie, które odpowiada na rzeczywiste potrzeby mieszkańców polskich miast, czy tylko modny trend, który nie sprawdza się w polskich warunkach?

REKLAMA

REKLAMA

Rower to dobry wybór, ale na krótkie dystanse i przy sprzyjającej pogodzie

Rower to świetny sposób na transport, ale tylko w określonych warunkach. W miastach doskonale sprawdza się na krótkich trasach, które nie przekraczają 20–30 minut jazdy. W cieplejsze dni, przy temperaturze powyżej 10°C i bez opadów, rower jest wygodny, szybki i ekologiczny. Problem zaczyna się, gdy pogoda nie sprzyja – w zimie, deszczu czy wietrze- latem, mało kto wybiera rower na długą trasę. W Polsce rower to wybór sezonowy, a infrastruktura rowerowa, mimo że kosztuje setki milionów złotych, jest wykorzystywana tylko przez kilka miesięcy w roku.

Samorządy inwestują w drogi rowerowe, ale bez analizy efektywności

Wielu urzędników uważa, że rower jest odpowiedzią na wszystkie problemy komunikacyjne w miastach. Inwestują więc w drogi rowerowe, likwidując przy tym pasy ruchu dla samochodów oraz miejsca parkingowe. Warto jednak zadać pytanie: czy samorządy przeprowadzają analizy, które wykazałyby rzeczywiste zapotrzebowanie na te inwestycje? Czy wydawane publiczne pieniądze są dobrze lokowane, biorąc pod uwagę, że rowerzyści stanowią mniejszość w porównaniu do kierowców i pasażerów transportu publicznego?

Nie możemy zapominać, że infrastrukturę rowerową buduje się za publiczne pieniądze, a inwestycje te są realizowane w miastach, które borykają się z wieloma problemami finansowymi, w tym z brakiem funduszy na edukację, poprawę bezpieczeństwa czy rozwój transportu publicznego. Likwidacja pasów dla samochodów, tworzenie nowych tras rowerowych – te decyzje powodują realne utrudnienia dla kierowców, a ich koszt dla budżetów miast jest ogromny. Tworzy to kongestię. Pytanie, które powinno się pojawić, to: czy mieszkańcy tych miast są gotowi zrezygnować ze swoich samochodów i masowo przesiąść się na rowery?

REKLAMA

Władze samorządowe a wolność wyboru transportu

Samorządowcy, prowadząc politykę rowerową, często zdają się ignorować wolność mieszkańców do wyboru własnego środka transportu. W demokratycznym państwie każdy ma prawo do decyzji, czy chce korzystać z samochodu, komunikacji miejskiej, czy roweru. Urzędnicy nie powinni narzucać obywatelom swojej wizji transportu. To mieszkańcy powinni decydować, jakie rozwiązania będą dla nich najlepsze, a nie być zmuszani do korzystania z rowerów, bo to jest „w trendzie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moda na rower, która nie przekłada się na realne zmiany

Pomimo że „rowerowa rewolucja” trwa już od wielu lat, skutki tej polityki wciąż są mało zauważalne. Przesiadka na rower pozostaje daleką perspektywą dla zdecydowanej większości Polaków, którzy dalej wybierają samochody. Z roku na rok przybywa nowych ścieżek rowerowych, ale to nie przekłada się na zmniejszenie liczby samochodów na drogach. Władze wciąż nie potrafią znaleźć skutecznej drogi do przekonania ludzi do porzucenia samochodów na rzecz rowerów, mimo że na te same inwestycje wydają ogromne sumy. Może warto postawić pytanie: czy jest sens inwestować w infrastrukturalne rozwiązania, które nie znajdują szerokiego poparcia?

Podsumowanie

Rower to świetny wybór, ale w polskich warunkach i przy obecnej infrastrukturze, to tylko rozwiązanie na określony czas – wiosną i latem. Warto rozważyć, czy budowa nowych ścieżek rowerowych jest naprawdę najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, czy może lepszym pomysłem byłoby inwestowanie w rozwój transportu publicznego i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rozwój infrastruktury rowerowej to temat na pewno wart dyskusji, ale nie możemy zapominać, że decyzje podejmowane przez władze samorządowe powinny bazować na rzetelnych analizach, a nie tylko na modzie. Polska potrzebuje zrównoważonej polityki transportowej, która będzie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a nie tylko na chwilowe trendy.

Co Wy o tym myślicie?

Czekam na Wasze opinie! Jakie są Wasze doświadczenia z rowerową infrastrukturą w miastach? Czy warto inwestować w drogi rowerowe, czy może lepiej skupić się na poprawie komunikacji miejskiej i rozwoju innych środków transportu, budowę parkingów wielopoziomowych, obwodnice dzielnic?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA