REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Rowery
Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową
Miejska Pracownia Logistyczna
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

rozwiń >

Promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów stało się jednym z głównych elementów polityki transportowej. Jednak czy jest to rzeczywiście rozwiązanie, które odpowiada na rzeczywiste potrzeby mieszkańców polskich miast, czy tylko modny trend, który nie sprawdza się w polskich warunkach?

REKLAMA

Rower to dobry wybór, ale na krótkie dystanse i przy sprzyjającej pogodzie

Rower to świetny sposób na transport, ale tylko w określonych warunkach. W miastach doskonale sprawdza się na krótkich trasach, które nie przekraczają 20–30 minut jazdy. W cieplejsze dni, przy temperaturze powyżej 10°C i bez opadów, rower jest wygodny, szybki i ekologiczny. Problem zaczyna się, gdy pogoda nie sprzyja – w zimie, deszczu czy wietrze- latem, mało kto wybiera rower na długą trasę. W Polsce rower to wybór sezonowy, a infrastruktura rowerowa, mimo że kosztuje setki milionów złotych, jest wykorzystywana tylko przez kilka miesięcy w roku.

Samorządy inwestują w drogi rowerowe, ale bez analizy efektywności

REKLAMA

Wielu urzędników uważa, że rower jest odpowiedzią na wszystkie problemy komunikacyjne w miastach. Inwestują więc w drogi rowerowe, likwidując przy tym pasy ruchu dla samochodów oraz miejsca parkingowe. Warto jednak zadać pytanie: czy samorządy przeprowadzają analizy, które wykazałyby rzeczywiste zapotrzebowanie na te inwestycje? Czy wydawane publiczne pieniądze są dobrze lokowane, biorąc pod uwagę, że rowerzyści stanowią mniejszość w porównaniu do kierowców i pasażerów transportu publicznego?

Nie możemy zapominać, że infrastrukturę rowerową buduje się za publiczne pieniądze, a inwestycje te są realizowane w miastach, które borykają się z wieloma problemami finansowymi, w tym z brakiem funduszy na edukację, poprawę bezpieczeństwa czy rozwój transportu publicznego. Likwidacja pasów dla samochodów, tworzenie nowych tras rowerowych – te decyzje powodują realne utrudnienia dla kierowców, a ich koszt dla budżetów miast jest ogromny. Tworzy to kongestię. Pytanie, które powinno się pojawić, to: czy mieszkańcy tych miast są gotowi zrezygnować ze swoich samochodów i masowo przesiąść się na rowery?

Władze samorządowe a wolność wyboru transportu

Samorządowcy, prowadząc politykę rowerową, często zdają się ignorować wolność mieszkańców do wyboru własnego środka transportu. W demokratycznym państwie każdy ma prawo do decyzji, czy chce korzystać z samochodu, komunikacji miejskiej, czy roweru. Urzędnicy nie powinni narzucać obywatelom swojej wizji transportu. To mieszkańcy powinni decydować, jakie rozwiązania będą dla nich najlepsze, a nie być zmuszani do korzystania z rowerów, bo to jest „w trendzie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moda na rower, która nie przekłada się na realne zmiany

Pomimo że „rowerowa rewolucja” trwa już od wielu lat, skutki tej polityki wciąż są mało zauważalne. Przesiadka na rower pozostaje daleką perspektywą dla zdecydowanej większości Polaków, którzy dalej wybierają samochody. Z roku na rok przybywa nowych ścieżek rowerowych, ale to nie przekłada się na zmniejszenie liczby samochodów na drogach. Władze wciąż nie potrafią znaleźć skutecznej drogi do przekonania ludzi do porzucenia samochodów na rzecz rowerów, mimo że na te same inwestycje wydają ogromne sumy. Może warto postawić pytanie: czy jest sens inwestować w infrastrukturalne rozwiązania, które nie znajdują szerokiego poparcia?

Podsumowanie

Rower to świetny wybór, ale w polskich warunkach i przy obecnej infrastrukturze, to tylko rozwiązanie na określony czas – wiosną i latem. Warto rozważyć, czy budowa nowych ścieżek rowerowych jest naprawdę najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, czy może lepszym pomysłem byłoby inwestowanie w rozwój transportu publicznego i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rozwój infrastruktury rowerowej to temat na pewno wart dyskusji, ale nie możemy zapominać, że decyzje podejmowane przez władze samorządowe powinny bazować na rzetelnych analizach, a nie tylko na modzie. Polska potrzebuje zrównoważonej polityki transportowej, która będzie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a nie tylko na chwilowe trendy.

Co Wy o tym myślicie?

Czekam na Wasze opinie! Jakie są Wasze doświadczenia z rowerową infrastrukturą w miastach? Czy warto inwestować w drogi rowerowe, czy może lepiej skupić się na poprawie komunikacji miejskiej i rozwoju innych środków transportu, budowę parkingów wielopoziomowych, obwodnice dzielnic?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA