Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
REKLAMA
REKLAMA
1 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach. Zgodnie z którymi, pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju. Od dłuższego czasu trwają prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało pod koniec września, że chce wyeliminować najcięższe przekroczenia przepisów ruchu drogowego. Powołano nawet specjalny, międzyresortowy zespół roboczy, który prowadzi prace nad kompleksowymi zmianami legislacyjnymi.
REKLAMA
Interpelacja poselska nr 4738
Poseł Artur Szałabawka (PiS) w interpelacji nr 4738 do ministra infrastruktury zaproponował zmiany dotyczące ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na wstępie przywołał statystyki dotyczące liczby wypadków na przejściach dla pieszych oraz to, że w 2023 roku odnotowano 4943 wypadki z udziałem pieszych, co stanowi wzrost w porównaniu do 4762 wypadków w roku poprzednim. Szałabawka zaproponował dwie zmiany. Pierwszą z nich jest podniesienie ręki, które ma zasygnalizować kierowcy zamiar przejścia przez jezdnię. Druga zmiana dotyczy oznakowania przejść dla pieszych.
Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę
REKLAMA
Propozycja zmian w zapisie przepisu art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym: "Pieszy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinien się zatrzymać przy krawędzi jezdni, unieść rękę do góry sygnalizując zamiar przejścia przez jezdnię i po upewnieniu się, że jest widziany i pojazdy zatrzymując się udzielają mu pierwszeństwa, przejść przez jezdnię". Zdaniem Szałabawki jest to zgodne z zasadą zachowania szczególnej ostrożności oraz zasadą ograniczonego zaufania. W jego ocenie powyższa propozycja znacząco wpłynie na egzekwowanie przepisu dotyczącego rozmów prowadzonych przez telefon komórkowy podczas przejścia przez jezdnię. Podniesienie ręki i upewnienie się, że pieszy został zauważony, wymaga skupienia się na przejściu przez jezdnię, a nie na rozmowie telefonicznej – dodał w interpelacji.
Dodatkowo, poseł odniósł się także do sugerowanych przejść dla pieszych. Sugerowanymi przejściami dla pieszych są „nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”. O ile na pasach pieszy ma pierwszeństwo już gdy chce na nie wejść, o tyle przekraczając jezdnię na przejściu sugerowanym, to na nim ciąży odpowiedzialność przepuszczenia pojazdów. Pieszy nie ma więc pierwszeństwa na przejściu sugerowanym! Skąd pieszy ma odróżnić przejście sugerowane od przejścia dla pieszych, jeżeli jedynymi znakami, które widzi pieszy, podchodząc do przejścia dla pieszych, to znak drogowy P-10 lub sygnalizacja świetlna – napisał poseł. Zaproponował, by umieścić na wysokości 2,2 m widoczne dla pieszych, powtórzone miniaturowe znaki D-6 lub D-6b, lub inne oznakowanie, które w sposób jednoznaczny wskazywałby pieszemu przejście dla pieszych z pierwszeństwem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.