REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.

Ubezpieczenie samochodu OC, czyli ustawa i KNF na straży

Cena jednostkowa polisy jest kluczowa dla kierowcy, ale nie dla... systemu. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych i działająca na jej bazie Komisja Nadzoru Finansowego mają dbać o to, aby rynek polis OC w Polsce był rentowny. W skrócie koszt jego obsługi musi być co najmniej pokrywany przez składki wnoszone rocznie przez kierowców. Czy tak było do tej pory? W czystej teorii tak. W czystej teorii...

REKLAMA

REKLAMA

Na polisac OC ubezpieczyciele nie zarabiają

Ubezpieczyciele poprzez zarządzanie rezerwami utworzonymi w przeszłości mogą częściowo ukrywać fakt, że już dzisiaj koszt ryzyka jest wyższy niż oferowane kierowcom składki. To oznacza, że konieczna jest interwencja KNF. To jednak też oznacza, że na rynku trwa właśnie wojna cenowa. Wojna, która nie może się skończyć dobrze. - zwraca uwagę Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat.pl. Teza na wyrost? Warto zatem pamięcią wrócić do roku 2016. To wtedy KNF podjął reakcję. To po reakcji na rekomendacje KNF-u skok cen OC ppm wyniósł blisko 60 proc.

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

Najtańsze OC 2022? Już niedługo najtańsze może nie być...

No dobrze, ale czemu dziś ceny polis OC mają tak właściwie rosnąć? Tym bardziej, że spadają co najmniej od roku 2017... Powodów przemawiających za tym jest wiele. I warto zacząć od samych czynników ekonomicznych. Koszty obsługi obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce rosną. Decyduje o tym chociażby inflacja, ale także wzrost ceny pojazdów nowych i używanych (przykładający się na wyższe wyceny), wyższe wynagrodzenia w warsztatach czy rosnące ceny takich surowców jak paliwo, gaz czy prąd. Znaczące są też nowe rekomendacje KNF chociażby w zakresie samochodów zastępczych jako integralnej części naprawy pojazdu. To podwyższa koszty likwidacji szkód.

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

I wszystkie te czynniki są potęgowane, bo dane Polskiej Izby Ubezpieczeń jasno pokazują, że Polacy nie chcą już wypłat gotówki. W zdecydowanej większości chcą napraw bezgotówkowych w drogim ASO. Skutek? Średnia wartości szkody w OC ppm, według danych PIU, w 2019 r. wynosiła 7395 zł. W pierwszym kwartale 2022 r. było to już 8484 zł, co oznacza skok o 14,7 proc.

REKLAMA

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

Ile kosztuje OC 2022? Jest jeszcze nieracjonalnie tanie

Wszystkie z powyższych kosztów rosną co najmniej od kilkunastu miesięcy. To dotyczy surowców, kosztów pracy czy inflacji. I choć można czytać o przypadkach, w których firmy ubezpieczeniowe starają się zaniżać kosztorysy przedstawione przez warsztaty, na usta ciśnie się jedno pytanie. Czemu ubezpieczyciele po prostu nie podwyższą cen? Przecież ta wojna cenowa im się po prostu nie opłaca. Chociaż może...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można podejrzewać, że mamy zatem do czynienia z techniką polegającą na przyciąganiu klientów na siłę. Zakłady przebijają się w kwestii atrakcyjności stawek za OC samochodu czasami nawet o kilkaset złotych. A robią to z dwóch powodów. Po pierwsze po to, aby np. zdobyć klienta, któremu później oferuje się "atrakcyjne" ubezpieczenie domu czy na życie. Po drugie po to, aby wyrobić w kliencie nawyk lojalności wobec zakładu. Dzięki temu będzie można na nim zarobić, ale dopiero gdy ceny OC ppm wzrosną na całym rynku.

Koszt ubezpieczenia samochodu. Dziś się cieszymy, ale jutro...

Najsmutniejsza w tym wszystkim jest jednak konkluzja. Bo gdy gra toczy się na górze o spore pieniądze, stracić może tylko każdy z kierowców. Straci, bo ubezpieczyciele zaczną oszczędzać i masowo kwestionować wysokość napraw. To odbije się na ich jakości. Poza tym w sytuacji, w której rynek się odblokuje - za sprawą mechanizmów naturalnych lub np. reakcji KNF - powtórzy się scenariusz z roku 2016. To oznacza, że ceny polis OC wzrosną i to drastycznie.

Źródło: Rankomat.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA