REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.

Ubezpieczenie samochodu OC, czyli ustawa i KNF na straży

Cena jednostkowa polisy jest kluczowa dla kierowcy, ale nie dla... systemu. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych i działająca na jej bazie Komisja Nadzoru Finansowego mają dbać o to, aby rynek polis OC w Polsce był rentowny. W skrócie koszt jego obsługi musi być co najmniej pokrywany przez składki wnoszone rocznie przez kierowców. Czy tak było do tej pory? W czystej teorii tak. W czystej teorii...

REKLAMA

Na polisac OC ubezpieczyciele nie zarabiają

Ubezpieczyciele poprzez zarządzanie rezerwami utworzonymi w przeszłości mogą częściowo ukrywać fakt, że już dzisiaj koszt ryzyka jest wyższy niż oferowane kierowcom składki. To oznacza, że konieczna jest interwencja KNF. To jednak też oznacza, że na rynku trwa właśnie wojna cenowa. Wojna, która nie może się skończyć dobrze. - zwraca uwagę Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat.pl. Teza na wyrost? Warto zatem pamięcią wrócić do roku 2016. To wtedy KNF podjął reakcję. To po reakcji na rekomendacje KNF-u skok cen OC ppm wyniósł blisko 60 proc.

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

Najtańsze OC 2022? Już niedługo najtańsze może nie być...

No dobrze, ale czemu dziś ceny polis OC mają tak właściwie rosnąć? Tym bardziej, że spadają co najmniej od roku 2017... Powodów przemawiających za tym jest wiele. I warto zacząć od samych czynników ekonomicznych. Koszty obsługi obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce rosną. Decyduje o tym chociażby inflacja, ale także wzrost ceny pojazdów nowych i używanych (przykładający się na wyższe wyceny), wyższe wynagrodzenia w warsztatach czy rosnące ceny takich surowców jak paliwo, gaz czy prąd. Znaczące są też nowe rekomendacje KNF chociażby w zakresie samochodów zastępczych jako integralnej części naprawy pojazdu. To podwyższa koszty likwidacji szkód.

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

I wszystkie te czynniki są potęgowane, bo dane Polskiej Izby Ubezpieczeń jasno pokazują, że Polacy nie chcą już wypłat gotówki. W zdecydowanej większości chcą napraw bezgotówkowych w drogim ASO. Skutek? Średnia wartości szkody w OC ppm, według danych PIU, w 2019 r. wynosiła 7395 zł. W pierwszym kwartale 2022 r. było to już 8484 zł, co oznacza skok o 14,7 proc.

Ile kosztuje OC 2022

Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!

Materiały prasowe Rankomat.pl

Ile kosztuje OC 2022? Jest jeszcze nieracjonalnie tanie

REKLAMA

Wszystkie z powyższych kosztów rosną co najmniej od kilkunastu miesięcy. To dotyczy surowców, kosztów pracy czy inflacji. I choć można czytać o przypadkach, w których firmy ubezpieczeniowe starają się zaniżać kosztorysy przedstawione przez warsztaty, na usta ciśnie się jedno pytanie. Czemu ubezpieczyciele po prostu nie podwyższą cen? Przecież ta wojna cenowa im się po prostu nie opłaca. Chociaż może...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można podejrzewać, że mamy zatem do czynienia z techniką polegającą na przyciąganiu klientów na siłę. Zakłady przebijają się w kwestii atrakcyjności stawek za OC samochodu czasami nawet o kilkaset złotych. A robią to z dwóch powodów. Po pierwsze po to, aby np. zdobyć klienta, któremu później oferuje się "atrakcyjne" ubezpieczenie domu czy na życie. Po drugie po to, aby wyrobić w kliencie nawyk lojalności wobec zakładu. Dzięki temu będzie można na nim zarobić, ale dopiero gdy ceny OC ppm wzrosną na całym rynku.

Koszt ubezpieczenia samochodu. Dziś się cieszymy, ale jutro...

Najsmutniejsza w tym wszystkim jest jednak konkluzja. Bo gdy gra toczy się na górze o spore pieniądze, stracić może tylko każdy z kierowców. Straci, bo ubezpieczyciele zaczną oszczędzać i masowo kwestionować wysokość napraw. To odbije się na ich jakości. Poza tym w sytuacji, w której rynek się odblokuje - za sprawą mechanizmów naturalnych lub np. reakcji KNF - powtórzy się scenariusz z roku 2016. To oznacza, że ceny polis OC wzrosną i to drastycznie.

Źródło: Rankomat.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA