REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?
Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC? Trochę tak, a trochę nie. Bo choć opłata występuje, powinna być zdecydowanie niższa.

Czasowe wycofanie z ruchu. W jakich przypadkach?

31 stycznia 2022 roku w polskich przepisach pojawiło się pojęcie czasowego wycofania samochodu osobowego z ruchu. Wycofanie to dotyczy jednak przede wszystkim poważnego uszkodzenia pojazdu i czasu koniecznego do jego naprawy. Art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie o "wykonaniu naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, czyli wystąpienia szkody istotnej".

REKLAMA

Na ile auto można wycofać z ruchu i ile to kosztuje?

Pojazd można czasowo wycofać z ruchu na okres od 2 do 48 miesięcy. Sama procedura jest stosunkowo prosta. Kierujący musi zgłosić się z wnioskiem i dokumentami pojazdu w wydziale komunikacji należnym miejscu rejestracji pojazdu. Decyzja jest wydawana w formie decyzji administracyjnej. A jednym z warunków przychylnego spojrzenia urzędnika jest wniesienie opłaty. Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu na 2 miesiące kosztuje 80 zł. Przy dłuższym okresie opłata jest powiększana o:

  • 4,00 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2,00 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC? Tak!

Pojazd wycofany z ruchu nie może trafić na drogi publiczne. Będzie mógł być ponownie eksploatowany dopiero po formalnym przywróceniu do ruchu. Do tego konieczne jest złożenie kolejnego wniosku i dostarczenie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. A skoro auto nie może jeździć, to czy kierujący może nie wykupywać polisy OC? Nie do końca.

Pojazd czasowo wycofany z ruchu nie ma OC. Kierowca ma 6020 zł kary!

Bubel prawny jest taki, że pojazd pomimo legalnego i czasowego wycofania z ruchu również, nadal musi posiadać ważną polisę OC. Dobra wiadomość jest jednak taka, że na czas wycofania auta, ubezpieczyciel jest zobowiązany obniżyć koszt składki o przynajmniej 95 proc. I choć w wariancie najbardziej pesymistycznym kierujący zapłaci składkę OC o wartości zaledwie 5 proc., jej brak musi automatycznie oznaczać... opłatę karną od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. A ta wynosi w roku 2022 nawet 6020 zł.

Zobacz również: Kara za brak ubezpieczenia OC 2022. Ile wynosi?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA