REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?
Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC? Trochę tak, a trochę nie. Bo choć opłata występuje, powinna być zdecydowanie niższa.

Czasowe wycofanie z ruchu. W jakich przypadkach?

31 stycznia 2022 roku w polskich przepisach pojawiło się pojęcie czasowego wycofania samochodu osobowego z ruchu. Wycofanie to dotyczy jednak przede wszystkim poważnego uszkodzenia pojazdu i czasu koniecznego do jego naprawy. Art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie o "wykonaniu naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, czyli wystąpienia szkody istotnej".

REKLAMA

Na ile auto można wycofać z ruchu i ile to kosztuje?

Pojazd można czasowo wycofać z ruchu na okres od 2 do 48 miesięcy. Sama procedura jest stosunkowo prosta. Kierujący musi zgłosić się z wnioskiem i dokumentami pojazdu w wydziale komunikacji należnym miejscu rejestracji pojazdu. Decyzja jest wydawana w formie decyzji administracyjnej. A jednym z warunków przychylnego spojrzenia urzędnika jest wniesienie opłaty. Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu na 2 miesiące kosztuje 80 zł. Przy dłuższym okresie opłata jest powiększana o:

  • 4,00 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2,00 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC? Tak!

Pojazd wycofany z ruchu nie może trafić na drogi publiczne. Będzie mógł być ponownie eksploatowany dopiero po formalnym przywróceniu do ruchu. Do tego konieczne jest złożenie kolejnego wniosku i dostarczenie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. A skoro auto nie może jeździć, to czy kierujący może nie wykupywać polisy OC? Nie do końca.

Pojazd czasowo wycofany z ruchu nie ma OC. Kierowca ma 6020 zł kary!

Bubel prawny jest taki, że pojazd pomimo legalnego i czasowego wycofania z ruchu również, nadal musi posiadać ważną polisę OC. Dobra wiadomość jest jednak taka, że na czas wycofania auta, ubezpieczyciel jest zobowiązany obniżyć koszt składki o przynajmniej 95 proc. I choć w wariancie najbardziej pesymistycznym kierujący zapłaci składkę OC o wartości zaledwie 5 proc., jej brak musi automatycznie oznaczać... opłatę karną od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. A ta wynosi w roku 2022 nawet 6020 zł.

Zobacz również: Kara za brak ubezpieczenia OC 2022. Ile wynosi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA