REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary
Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary
Policja

REKLAMA

REKLAMA

1. lutego 2023 r. to Dzień Ubezpieczenia Samochodu. A ten może się stać okazją do przypomnienia o ważnym obowiązku. Jeden błąd może się okazać bardzo kosztowny dla kierowcy. Kary za brak OC wynoszą aktualnie nawet prawie 8,5 tys. zł.

Wykupienie ubezpieczenia samochodu jest obowiązkiem. Każdy właściciel pojazdu zarejestrowanego w Polsce czy też Europie musi posiadać polisę OC dla auta. To oznacza naprawdę potężną ilość ubezpieczeń w skali całej Polski. Na koniec III kw. 2023 r. w naszym kraju aż 27,7 mln kierowców posiadało polisę OC. W przypadku AC liczba wynosi niemal 7,3 mln.

REKLAMA

REKLAMA

Czemu polisa OC dla auta jest tak ważna?

Ubezpieczenie OC zapewnia właścicielowi samochodu ochronę. Ochronę w sytuacji, w której stanie się sprawcą zdarzenia drogowego i będzie musiał pokryć koszty naprawy pojazdów poszkodowanych. I pisząc o kosztach, mam na myśli czasami naprawdę potężne kwoty. Przykład przytacza Polska Izba Ubezpieczeń.

"W ubiegłym roku kierowca wyprzedzający inny pojazd zderzył się czołowo z kombajnem, powodując jego szkodę całkowitą. Wypłacone poszkodowanemu odszkodowanie z polisy OC opiewało na kwotę ponad 1 mln zł, podczas gdy składka, jaką sprawca zapłacił za roczną ochronę w ramach OC, to nieco ponad 1 tys. zł. 1 tys. zł uchronił go zatem przed kosztem na poziomie 1 mln zł."

Liczba aktywnych polis OC pod koniec 2023 r. wynosiła 27,7 mln. W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. ubezpieczyciele zlikwidowali blisko 826 tys. szkód z OC. Średnia wartość szkody to 9,5 tys. zł. Jednocześnie średnia składka za OC w Polsce za ostatnią dekadę to 510 zł. To jedna dziewiąta średniej wypłaty odszkodowania.

REKLAMA

W Polsce mamy niski wskaźnik polis AC dla samochodów

Polscy kierowcy w 2023 r. wykupili w sumie 27,7 mln polis OC. Ile pojazdów ma także AC? W Polsce na 4 polisy OC przypada zaledwie jedna autocasco. To oznacza liczbę aktywnych umów wynoszącą 7,3 mln. Niższy wskaźnik AC wynika z działania prostego mechanizmu. Jest to polisa dodatkowa i dobrowolna. Kierowca może ją wykupić, ale nie musi. Ona zabezpiecza go przed kosztami naprawy własnego pojazdu – np. w sytuacji, w której byłby sprawcą zdarzenia i nie mógł liczyć na wypłatę z OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie polis AC w 2023 r. w Polsce zlikwidowanych zostało 590 tys. szkód. W ostatniej dekadzie szkód zlikwidowanych było już 8 mln. To oznacza aż 2 tys. wniosków o wypłatę dziennie. Średnia wysokość szkody z AC opiewała na kwotę ponad 9 tys. zł.

Brak OC w 2024 r. może kosztować prawie 8,5 tys. zł

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Dzień Ubezpieczenia Samochodu stanowi zatem idealną okazję do przypomnienia o jeszcze jednej rzeczy. O tym, że niewywiązanie się z obowiązku, może być mocno karalne. Kierowca, który nie wykupi OC dla własnego auta, otrzyma karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. I tak może sięgnąć dwukrotności najniższej krajowej. Ile wynosi kara za brak OC w przypadku samochodu osobowego?

  • 1697 zł w przypadku braku OC przez okres od 1 do 3 dni.
  • 4242 zł w przypadku braku OC przez okres od 4 do 14 dni.
  • 8484 zł w przypadku braku OC przez okres powyżej 14 dni.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA