REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary
Dziś jest dzień każdego kierowcy. W prezencie... prawie 8,5 tys. zł kary
Policja

REKLAMA

REKLAMA

1. lutego 2023 r. to Dzień Ubezpieczenia Samochodu. A ten może się stać okazją do przypomnienia o ważnym obowiązku. Jeden błąd może się okazać bardzo kosztowny dla kierowcy. Kary za brak OC wynoszą aktualnie nawet prawie 8,5 tys. zł.

Wykupienie ubezpieczenia samochodu jest obowiązkiem. Każdy właściciel pojazdu zarejestrowanego w Polsce czy też Europie musi posiadać polisę OC dla auta. To oznacza naprawdę potężną ilość ubezpieczeń w skali całej Polski. Na koniec III kw. 2023 r. w naszym kraju aż 27,7 mln kierowców posiadało polisę OC. W przypadku AC liczba wynosi niemal 7,3 mln.

REKLAMA

Czemu polisa OC dla auta jest tak ważna?

REKLAMA

Ubezpieczenie OC zapewnia właścicielowi samochodu ochronę. Ochronę w sytuacji, w której stanie się sprawcą zdarzenia drogowego i będzie musiał pokryć koszty naprawy pojazdów poszkodowanych. I pisząc o kosztach, mam na myśli czasami naprawdę potężne kwoty. Przykład przytacza Polska Izba Ubezpieczeń.

"W ubiegłym roku kierowca wyprzedzający inny pojazd zderzył się czołowo z kombajnem, powodując jego szkodę całkowitą. Wypłacone poszkodowanemu odszkodowanie z polisy OC opiewało na kwotę ponad 1 mln zł, podczas gdy składka, jaką sprawca zapłacił za roczną ochronę w ramach OC, to nieco ponad 1 tys. zł. 1 tys. zł uchronił go zatem przed kosztem na poziomie 1 mln zł."

Liczba aktywnych polis OC pod koniec 2023 r. wynosiła 27,7 mln. W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. ubezpieczyciele zlikwidowali blisko 826 tys. szkód z OC. Średnia wartość szkody to 9,5 tys. zł. Jednocześnie średnia składka za OC w Polsce za ostatnią dekadę to 510 zł. To jedna dziewiąta średniej wypłaty odszkodowania.

W Polsce mamy niski wskaźnik polis AC dla samochodów

REKLAMA

Polscy kierowcy w 2023 r. wykupili w sumie 27,7 mln polis OC. Ile pojazdów ma także AC? W Polsce na 4 polisy OC przypada zaledwie jedna autocasco. To oznacza liczbę aktywnych umów wynoszącą 7,3 mln. Niższy wskaźnik AC wynika z działania prostego mechanizmu. Jest to polisa dodatkowa i dobrowolna. Kierowca może ją wykupić, ale nie musi. Ona zabezpiecza go przed kosztami naprawy własnego pojazdu – np. w sytuacji, w której byłby sprawcą zdarzenia i nie mógł liczyć na wypłatę z OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie polis AC w 2023 r. w Polsce zlikwidowanych zostało 590 tys. szkód. W ostatniej dekadzie szkód zlikwidowanych było już 8 mln. To oznacza aż 2 tys. wniosków o wypłatę dziennie. Średnia wysokość szkody z AC opiewała na kwotę ponad 9 tys. zł.

Brak OC w 2024 r. może kosztować prawie 8,5 tys. zł

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Dzień Ubezpieczenia Samochodu stanowi zatem idealną okazję do przypomnienia o jeszcze jednej rzeczy. O tym, że niewywiązanie się z obowiązku, może być mocno karalne. Kierowca, który nie wykupi OC dla własnego auta, otrzyma karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. I tak może sięgnąć dwukrotności najniższej krajowej. Ile wynosi kara za brak OC w przypadku samochodu osobowego?

  • 1697 zł w przypadku braku OC przez okres od 1 do 3 dni.
  • 4242 zł w przypadku braku OC przez okres od 4 do 14 dni.
  • 8484 zł w przypadku braku OC przez okres powyżej 14 dni.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA