REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielka modernizacja sieci fotoradarów i OPP. Blisko 300 nowych urządzeń łapiących kierowców w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wielka modernizacja sieci fotoradarów i OPP, nowe fotoradary w Polsce, mapa fotoradarów 2024, modernizacja i unowocześnienie CANARD
Wielka modernizacja sieci fotoradarów i OPP. Blisko 300 nowych urządzeń łapiących kierowców w 2024 r.
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

247 nowych fotoradarów, 39 odcinkowych pomiarów prędkości, 24 systemy monitorujące skrzyżowania i przejazdy kolejowe oraz 33 nieoznakowane radiowozy. Oto podsumowanie wielkiej modernizacji sieci CANARD, której wykonanie kosztowało blisko 184 mln zł. Wszystkie te urządzenia będą łapać kierowców w 2024 r.

W roku 2021 ITD głośno zapowiadało szeroko zakrojoną modernizację sieci CANARD. Szeroko zakrojoną i kosztowną. W sumie rozbudowa o nowe urządzenia i wymiana starych kosztowała 183 616 124,09 zł. Przy czym wartość dofinansowania ze środków UE wyniosła 156 065 051,45 zł. To aż 85 proc. kosztu całej inwestycji.

REKLAMA

Gdzie lokalizowano nowe fotoradary i OPP w 2023 r.?

Projekt o nazwie "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" dotyczył lokalizacji, które wytypowano na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kluczowa była nadmierna prędkość lub niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Urządzenia rejestrujące zostały wytypowane do pojawienia się w tym punkcie z uwagi na wielość popełnianych przez kierowców wykroczeń i potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Fotoradary nowej generacji. W sumie 247 urządzeń

Pierwszym punktem wielkiej modernizacji sieci monitorującej zachowania kierowców CANARD była wymiana starych fotoradarów i montaż nowych. Od roku 2021 do końca 2023 w ten sposób przy polskich drogach pojawiło się 247 rejestratorów nowej generacji. 26 punktów było całkowicie nowych. Do tej pory pomiary w tych lokalizacjach nie były realizowane. 221 punktów otrzymało nowy rejestrator. ITD skupiło się na zakupach trzech nowoczesnych fotoradarów. Mowa o:

  • Multaradar CD – w sumie urządzeń tych jest 98,
  • Mesta Fusion RN – w sumie urządzeń tych jest 147,
  • TraffiStar SR390 – w sumie są 2 takie urządzenia.

Nowoczesne fotoradary zamontowane przez ITD przy drogach po pierwsze pozwalają na uzyskanie wyższej jakości zarejestrowanych dowodów wykroczeń popełnionych przez kierujących. Po drugie dają większe możliwości. Automatycznie odczytują tablice rejestracyjne i identyfikują rodzaj pojazdu, a do tego mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie. W sumie CANARD nadzoruje dziś pracę 583 rejestratorów stacjonarnych.

fotoradary ze sztuczną inteligencją, fotoradary ze sztuczną inteligencją w Polsce, inteligentne fotoradary

Fotoradar ze sztuczną inteligencją działa. I łapie 100 kierowców dziennie

GITD

39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości

REKLAMA

Wielka modernizacja sieci odcinkowego pomiaru prędkości została uzupełniona o 39 nowych punktów. Nowe urządzenia stanęły w sumie w 13 województwach i pojawiły się na wszystkich kategoriach dróg – w tym na autostradach i trasach szybkiego ruchu. OPP ma prosty cel. Chodzi o wyhamowanie prędkości jazdy i uspokojenie ruchu na niebezpiecznej drodze. W ten sposób zmniejszana jest ilość zdarzeń drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś odcinkowymi kontrolami prędkości zostało objętych 180 km nowych szlaków. W sumie na sieć CANARD składają się aktualnie 74 odcinkowe pomiary prędkości. Ich łączna długość wynosi mniej więcej 400 km.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4

 

Materiały prasowe

Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych

Ważnym elementem modernizacji sieci CANARD był montaż rejestratora wjazdu na czerwonym świetle. Ilość tego typu urządzeń przy polskich drogach zwiększyła się do 41 (nowe są 24). Aktualnie obserwują one zachowania kierowców w 16 miastach, na 20 skrzyżowaniach. Po raz pierwszy w historii CANARD system RedLight zastosowano również na przejazdach kolejowo-drogowych. Zamontowano je na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu, na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie oraz w Radomsku w woj. łódzkim. System po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji tożsamej z linią warunkowego zatrzymania w trakcie nadawanego czerwonego światła, automatycznie wykrywa i rejestruje wykroczenie.

33 nowe nieoznakowane radiowozy CANARD

W ramach projektu CANARD zyskało również 33 nieoznakowane pojazdy. Mowa o BMW 330i xDrive generacji. Pojazdy są wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją LTI 20/20 TRUCAM II. Nieoznakowane BMW ITD pozwalają na kontrolowanie prędkości jazdy na lokalnych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości ustawienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a które są zagrożone niebezpiecznymi zachowaniami kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA