Wielka modernizacja sieci fotoradarów i OPP. Blisko 300 nowych urządzeń łapiących kierowców w 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Gdzie lokalizowano nowe fotoradary i OPP w 2023 r.?
- Fotoradary nowej generacji. W sumie 247 urządzeń
- 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości
- Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych
- 33 nowe nieoznakowane radiowozy CANARD
W roku 2021 ITD głośno zapowiadało szeroko zakrojoną modernizację sieci CANARD. Szeroko zakrojoną i kosztowną. W sumie rozbudowa o nowe urządzenia i wymiana starych kosztowała 183 616 124,09 zł. Przy czym wartość dofinansowania ze środków UE wyniosła 156 065 051,45 zł. To aż 85 proc. kosztu całej inwestycji.
REKLAMA
Gdzie lokalizowano nowe fotoradary i OPP w 2023 r.?
Projekt o nazwie "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" dotyczył lokalizacji, które wytypowano na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kluczowa była nadmierna prędkość lub niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Urządzenia rejestrujące zostały wytypowane do pojawienia się w tym punkcie z uwagi na wielość popełnianych przez kierowców wykroczeń i potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Fotoradary nowej generacji. W sumie 247 urządzeń
Pierwszym punktem wielkiej modernizacji sieci monitorującej zachowania kierowców CANARD była wymiana starych fotoradarów i montaż nowych. Od roku 2021 do końca 2023 w ten sposób przy polskich drogach pojawiło się 247 rejestratorów nowej generacji. 26 punktów było całkowicie nowych. Do tej pory pomiary w tych lokalizacjach nie były realizowane. 221 punktów otrzymało nowy rejestrator. ITD skupiło się na zakupach trzech nowoczesnych fotoradarów. Mowa o:
- Multaradar CD – w sumie urządzeń tych jest 98,
- Mesta Fusion RN – w sumie urządzeń tych jest 147,
- TraffiStar SR390 – w sumie są 2 takie urządzenia.
Nowoczesne fotoradary zamontowane przez ITD przy drogach po pierwsze pozwalają na uzyskanie wyższej jakości zarejestrowanych dowodów wykroczeń popełnionych przez kierujących. Po drugie dają większe możliwości. Automatycznie odczytują tablice rejestracyjne i identyfikują rodzaj pojazdu, a do tego mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie. W sumie CANARD nadzoruje dziś pracę 583 rejestratorów stacjonarnych.
39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości
REKLAMA
Wielka modernizacja sieci odcinkowego pomiaru prędkości została uzupełniona o 39 nowych punktów. Nowe urządzenia stanęły w sumie w 13 województwach i pojawiły się na wszystkich kategoriach dróg – w tym na autostradach i trasach szybkiego ruchu. OPP ma prosty cel. Chodzi o wyhamowanie prędkości jazdy i uspokojenie ruchu na niebezpiecznej drodze. W ten sposób zmniejszana jest ilość zdarzeń drogowych.
Dziś odcinkowymi kontrolami prędkości zostało objętych 180 km nowych szlaków. W sumie na sieć CANARD składają się aktualnie 74 odcinkowe pomiary prędkości. Ich łączna długość wynosi mniej więcej 400 km.
Systemy RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych
Ważnym elementem modernizacji sieci CANARD był montaż rejestratora wjazdu na czerwonym świetle. Ilość tego typu urządzeń przy polskich drogach zwiększyła się do 41 (nowe są 24). Aktualnie obserwują one zachowania kierowców w 16 miastach, na 20 skrzyżowaniach. Po raz pierwszy w historii CANARD system RedLight zastosowano również na przejazdach kolejowo-drogowych. Zamontowano je na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu, na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie oraz w Radomsku w woj. łódzkim. System po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji tożsamej z linią warunkowego zatrzymania w trakcie nadawanego czerwonego światła, automatycznie wykrywa i rejestruje wykroczenie.
33 nowe nieoznakowane radiowozy CANARD
W ramach projektu CANARD zyskało również 33 nieoznakowane pojazdy. Mowa o BMW 330i xDrive generacji. Pojazdy są wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją LTI 20/20 TRUCAM II. Nieoznakowane BMW ITD pozwalają na kontrolowanie prędkości jazdy na lokalnych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości ustawienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a które są zagrożone niebezpiecznymi zachowaniami kierowców.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.