REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Sprzęgło musi zapewnić płynne łączenie i odłączanie wału korbowego od wałka sprzęgłowego w czasie ruszania pojazdu z miejsca i podczas zmiany biegów. Pełni więc w pewnym sensie rolę synchronizatora, dzięki któremu jest możliwe płynne zwiększanie lub zmniejszanie obrotów wałka sprzęgłowego skrzyni biegów od zera aż do prędkości wału korbowego silnika.

Stopień sprężania w silniku tłokowym

Aby w silniku spalinowym nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, musi się ona znajdować pod pewnym ciśnieniem. W silnikach o zapłonie iskrowym wynosi ono od kilkuset tysięcy kilopaskali do niewiele ponad 1 megapaskal, w silnikach o zapłonie samoczynnym jest ono kilkukrotnie wyższe.

Zawory silnika spalinowego

W klasycznym silniku spalinowym na każdy cylinder przypadają dwa zawory: dolotowy i wylotowy. Dawniej w dużych, a dziś już pawie we wszystkich silnikach stosuje się po 3 lub 4 zawory na każdy cylinder. W przypadku 3 zaworów zawsze 2 z nich są dolotowe z uwagi na większe trudności w napełnianiu cylindrów, niż w ich opróżnianiu.

Łożyska toczne

Łożyska toczne są takimi elementami, dzięki którym jest możliwy ruch obrotowy różnego rodzaju wałów, wałków, kół itp. przy najmniejszym możliwym do uzyskania w normalnych warunkach współczynniku tarcia.

REKLAMA

Stopy łożyskowe

Panewki i półpanewki w silniku spalinowym są wykonane ze stopu łożyskowego, lub jak ma to miejsce w panewkach cienkościennych, stop ten pokrywa ich wewnętrzną powierzchnię.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych

Kiedy powstają drgania skrętne wału korbowego? Gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie.

Cechy tłoków silników spalinowych

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Sworzeń tłokowy

Sworzeń tłokowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, w wysokiej temperaturze i pod dużym obciążeniem okresowo zmieniających się sił, wynikających z cyklów pracy silnika. Jego smarowanie w piastach tłoka jest zaledwie dostateczne i odbywa się wyłącznie dzięki olejowi, skapującemu przez szczeliny lub otwory z pierścieni zgarniających.

REKLAMA

Cechy pierścieni tłokowych

Jedną z najważniejszych cech pierścieni tłokowych jest ich sprężystość. Dlatego pierścienie nie mają nigdy postaci pełnego okręgu, lecz posiadają rozcięcie, zwane potocznie zamkiem. Na dodatek ich kształt nie jest kolisty, aby zapewnić ich w miarę równomierny nacisk na ścianki cylindra.

Zapłon iskrowo-strumieniowy

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek.

Komory spalania w silniku z zapłonem iskrowym

Komora spalania w silniku spalinowym, a raczej – jej wielkość i kształt – mają ogromny wpływ na jego sprawność i osiągi, a tym samym na ekonomię jego użytkowania.

Komora spalania w silniku z zapłonem samoczynnym

W silnikach o zapłonie samoczynnym występują dwa rodzaje komór: komory o bezpośrednim wtrysku paliwa, oraz komory dzielone.

Układ paliwowy

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Sprzęgła podwójne

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

Lampki kontrolne

Lampki kontrolne są wskaźnikami, dzięki którym kierowca w czasie jazdy ma pełną wiedzę na temat tego, co dzieje się z różnymi urządzeniami i podzespołami jego samochodu

Optymalne obroty silnika

Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Układ zapłonowy

Układ zapłonowy silnika spalinowego najprostszego typu składa się z dwóch części: wytwarzającej wysokie napięcie i zamieniającej wysokie napięcie na iskrę, zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania.

Układ rozruchowy

Sprawny układ rozruchowy, we współczesnych silnikach samochodowych, decyduje o tym czy uda się uruchomić silnik. Czasy kręcenia korbą za wał korbowy silnika już dawno odeszły do lamusa.

Układ wtryskowy

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Sprzęgło cierne tarczowe

Tarczowe sprzęgło cierne składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgłowej, docisku oraz łożyska wyciskowego. Każdy z nich składa się z kilku różnych części, wzajemnie ze sobą współpracujących.

Układ doładowania

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Sprzęgło wielotarczowe

Wśród sprzęgieł ciernych osobną podgrupę stanowią sprzęgła wielotarczowe. Od sprzęgieł jednotarczowych różnią się tym, że posiadają kilka tarcz, dzięki połączeniom wielowypustowym mogą przesuwać się wzdłuż wałka sprzęgłowego.

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

Układ smarowania silnika

Układ smarowania silnika, zwany w fachowej literaturze układem olejenia służy do zapewnienia odpowiedniego smarowania części trących wewnątrz silnika.

Sprzęgła elektromagnetyczne

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

Rodzaje sprzęgieł

Sprzęgło jest z definicji elementem maszyny, który ma za zadanie przekazać moment obrotowy z jednego wału na inny wał, np. z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

Układ wydechowy

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić do atmosfery jak najszybciej i przy jak najmniejszych oporach powstające w silniku spaliny, wytłumiając przy tym do maksimum hałas jaki powstaje podczas wydechu oraz redukując do minimum zawartość substancji toksycznych w spalinach.

Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Z uwagi na rodzaj sterowania sprzęgła dzielą się na sterowane z zewnątrz i samoczynne. W grupie sprzęgieł samoczynnych wyróżnia się kilka podgrup, z których w technice samochodowej mają znaczenie dwie: sprzęgła automatyczne i półautomatyczne.

Czym jest ząbkowanie opon?

Zjawisko ząbkowania to jeden z wielu problemów z ogumieniem, jaki może spotkać użytkowników samochodów osobowych. Mechanizm jego powstawania jest złożony i trudny do wyeliminowania.

Stopień sprężania silnika spalinowego

Stopień sprężania wrażony liczbowo jest stosunkiem maksymalnej i minimalnej objętości komory spalania w cylindrze. Mówiąc inaczej – jest to stosunek pojemności cylindra w chwili gdy tłok znajduje się w dolnym położeniu zwrotnym (DPZ) do pojemności w chwili, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GPZ).

Parametry silnika spalinowego

Mówiąc o parametrach silnika mamy najczęściej na myśli jego pojemność skokową, stopień sprężania i moc, oddawaną do układu napędowego. Tymczasem jest jeszcze kilka innych nie mniej ważnych cech silnika. Oto zestawienie najważniejszych z nich.

Amortyzatory

Amortyzator z definicji jest urządzeniem, którego zadanie polega na tłumieniu wstrząsów i drgań. Jest więc specyficznym rodzajem tłumika mechanicznego. Jego praca polega na przechwytywaniu i rozpraszaniu energii, powstającej np. w wyniku jazdy samochodem po nierównościach.

Łączenie akumulatorów

Akumulatory samochodowe, jak wszystkie bez wyjątku źródła prądu, można ze sobą łączyć. Konieczne jest przy tym przestrzeganie kilku podstawowych zasad.

Pokrowiec na kierownicę

W czasach, kiedy kierownice samochodowe były wykonywane z nieprzyjemnego w dotyku, zimnego tworzywa sztucznego, podobnego do bakelitu, rozpowszechnił się zwyczaj zakładania na koło kierownicy różnego rodzaju pokrowców.

Przewody zapłonowe

Przewody zapłonowe są bardzo ważnym elementem układu zapłonowego. Dzięki nim wysokie napięcie, jakie wytwarza moduł lub cewka zapłonowa, jest podawane do środkowych elektrod świec zapłonowych.

Świece zapłonowe

Świeca zapłonowa służy do wytworzenia iskry, potrzebnej do zapłonu mieszanki benzynowo-powietrznej.

Filtr paliwa: benzyna

Filtr paliwa służy do filtrowania zanieczyszczonego paliwa, w celu zapewnienia niezakłóconej pracy silnika. Filtry paliwa stosowane w układzie zasilania silników benzynowych powinny filtrować cząstki pyłków większe niż 3 μm. Dodatkowym zadaniem jest wytrącanie wody z paliwa.

Świece żarowe

Świece żarowe są elementami silnika o zapłonie samoczynnym, bez których uruchomienie go po dłuższym postoju, zwłaszcza w czasie chłodów i mrozów było bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Filtr powietrza

Filtr powietrza służy usuwaniu zanieczyszczeń stałych, które osadzając się na ściankach cylindrów i innych elementach wzajemnie o siebie trących, mogą znacznie przyspieszyć ich zużycie.

Filtr paliwa: olej napędowy

Sprawny filtr paliwa w silniku wysokoprężnym jest o tyle ważny, żę z uwagi na bardzo wysoki stopień dokładności pasowania elementów w aparaturze wtryskowej, dostarczane do niej paliwo musi być bardzo dobrze oczyszczone z zanieczyszczeń stałych.

Podgrzewacze paliwa

Podgrzewacz paliwa to urządzenie, które podwyższa temperaturę paliwa w celu zmniejszenia jego gęstości i ułatwieniu pracy wtryskiwaczom.

Szczotki w prądnicy i rozruszniku

Alternator (który jest rodzajem prądnicy), rozrusznik, silnik dmuchawy i wycieraczek do prawidłowej pracy potrzebują energii elektrycznej, która musi być doprowadzona do ich wirników. Jedynie w przypadku prądnicy prądu stałego energię pobiera się z wirnika, zwanego nieraz twornikiem.

Lampy awaryjne

Unieruchomiony na drodze samochód, np. z przyczyn technicznych, powinien być odpowiednio oznakowany. Nie zawsze wystarczy ustawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenie świateł awaryjnych. W niektórych przypadkach jest obowiązkowe wystawienie ostrzegawczych lamp awaryjnych.

Płyny chłodzące

Niemal wszystkie współczesne silniki samochodowe są chłodzone cieczą. Musi ona posiadać odpowiednie właściwości, aby nie powodowała niszczenia silnika, chłodnicy i pompy wodnej oraz elementów gumowych układu chłodzenia.

Dodatki uszlachetniające do paliw

Współcześnie produkowane paliwa zawierają w sobie niemal wszystko, co jest niezbędne dla prawidłowego procesu spalania w cylindrach samochodu. Można je jednak dodatkowo wzbogacać we własnym zakresie.

Odmrażacze

Zimową porą nieocenione usługi w eksploatacji pojazdu odgrywają różnego rodzaju odmrażacze. Obecnie najpopularniejsze i najbardziej uniwersalne są odmrażacze płynne.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy zaliczany jest do płynów eksploatacyjnych auta, który służy sprawnemu funkcjonowaniu hydraulicznego układu hamulcowego.

Paliwa – rodzaje, zastosowanie

Silniki spalinowe w pojazdach mechanicznych zasilane są różnymi rodzajami paliwa. Podstawowymi paliwami są: benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG.

Rozpórka zawieszenia

Rozpórka przydaje się głównie w pojazdach, w których zamierzamy szybko jeździć po krętych drogach. Jednak montaż rozpórki może dać rezultat w starszych autach, gdzie nadwozie po setkach tysięcy przejechanych kilometrów również traci wiele ze swojej sztywności, co wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera.

Układy hamulców bębnowych

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

REKLAMA