REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sworzeń tłokowy

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Sworzeń tłokowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, w wysokiej temperaturze i pod dużym obciążeniem okresowo zmieniających się sił, wynikających z cyklów pracy silnika. Jego smarowanie w piastach tłoka jest zaledwie dostateczne i odbywa się wyłącznie dzięki olejowi, skapującemu przez szczeliny lub otwory z pierścieni zgarniających.

Sworzeń tłokowy służy do przenoszenia siły, wywieranej przez gazy spalinowe na tłok w komorze spalania silnika spalinowego. Końce sworznia tkwią w piastach tłoka, zaś jego środkowa część znajduje się wewnątrz główki korbowodu. Może ona przesuwać się w dość ograniczonym zakresie wzdłuż osi sworznia tłoka. Ograniczają jej ruch obie piasty tłoka. Dzięki sworzniowi korbowód jest połączony z tłokiem wahliwie (przegubowo).

REKLAMA

REKLAMA

Sworzeń tłokowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, w wysokiej temperaturze i pod dużym obciążeniem okresowo zmieniających się sił, wynikających z cyklów pracy silnika. Jego smarowanie w piastach tłoka jest zaledwie dostateczne i odbywa się wyłącznie dzięki olejowi, skapującemu przez szczeliny lub otwory z pierścieni zgarniających. Niektóre sworznie są zaciskane w główkach korbowodów i wówczas obracają się jedynie w piastach, dlatego smarowanie tego miejsca jest bardzo ważne.

Sworznie powinny być bardzo sztywne i muszą wykazywać bardzo dużą odporność na zmęczenie materiału oraz na powierzchniowe zużycie. Jednocześnie nie mogą być zbyt ciężkie, z uwagi na problemy z wyważeniem całego zespołu tłok-korbowód-wał korbowy. Dlatego najczęściej mają postać grubościennej rurki o średnicy i grubości ścianek wynikających z odpowiednich norm.

Długość sworznia jest niewiele mniejsza od średnicy tłoka, zwykle tylko na tyle, aby możliwe było umieszczenie po obu jego końcach pierścieni zabezpieczających go przed samoczynnym wysunięciem. Podyktowane to jest koniecznością maksymalnego zmniejszenia nacisków jednostkowych na piasty tłoka. Powierzchnia sworznia tłokowego musi odznaczać się bardzo dużą gładkością, o chropowatości nie przekraczającej kilku mikrometrów. W przeciwnym wypadu następowałoby szybkie zużycie tulejki w główce korbowodu oraz otworów w piastach tłoka.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy składaniu silnika, np. po naprawie głównej, należy zwrócić uwagę na to, aby sworzeń w normalnej temperaturze pracy tłoka obracał się w jego piastach, nawet gdy obraca się swobodnie w główce korbowodu. Aby to osiągnąć, podgrzewa się wstępnie tłok do temperatury około 80 stopni Celsjusza, np. w kąpieli olejowej, a następnie wkłada sworzeń na miejsce bez użycia jakichkolwiek narzędzi, jedynie wciskając go palcami. Należy następnie osadzić pierścienie zabezpieczające w przeznaczonych na nie rowkach. Najmniejszy błąd popełniony podczas wykonywania tych czynności może zaowocować zniszczeniem silnika.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    Za jakie znaki drogowe można dostać mandat? Nie tylko za zakazy

    Kierowcy najczęściej z mandatem łączą znaki zakazu. Powinni zatem wiedzieć, że nie tylko za niestosowanie się do zakazów można dostać karę od policjanta. Jest cały katalog innych oznaczeń. I co gorsze, niestosowanie się do nich oznacza nawet 1500 zł grzywny i 15 punktów karnych.

    NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.

    17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.

    REKLAMA

    Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?

    W życie wchodzi właśnie nowe rozporządzenie, które określa wymogi dotyczące pojazdów pilotujących pojazdy nienormatywne. Ono bardzo precyzyjnie określa rodzaj, wyposażenie i znakowanie aut pilotujących. Oto pełna lista nowych wymogów stawianych przed kierowcami.

    Jak uzyskać odstępstwo od warunków technicznych pojazdów w 2024 r.?

    Pojazd nie spełnia wymagań technicznych obowiązujących w Polsce. Czy to oznacza, że nie będzie się dało go zarejestrować? Przepisy całe szczęście mają furtkę na takie przypadki. Jest nią odstępstwo od warunków technicznych pojazdów. Jak się starać o nie w 2024 r.?

    REKLAMA