Rozpórka zawieszenia
REKLAMA
Rozpórka zawieszenia to wykonana ze stali lub aluminium rura, którą montuje się w przedniej lub tylnej części samochodu, by poprawić sztywność nadwozia. Montaż rozpórki jest podstawowym elementem tuningu auta.
REKLAMA
REKLAMA
Zazwyczaj rozpórkę montuje się w autach, w których zwiększono moc silnika oraz utwardzono zawieszenie. Po takich zmianach nadwozie jest narażone na większe drgania, dlatego potrzebne są dodatkowe wzmocnienia. Choć wydaje się, że kawałek rury nie ma wpływu na pojazd, rozpórka łączy elementy zawieszenia i nadwozia, co znacznie wpływa na sztywność samochodu. Dzięki niej geometria zawieszenia będzie zmieniała się w mniejszym zakresie, co poprawi prowadzenie auta i podniesie bezpieczeństwo. Sztywniejsze nadwozie obniży też zużycie opon.
Najczęściej rozpórka jest montowana w przedniej części pojazdu, na śrubach kielichów amortyzatorów. Stosowane są także rozpórki dolne, tzw. „spinki”, łączące przednie wahacze. Można też zamontować rozpórkę w tylnej części pojazdu, ale w przypadku aut służących głównie za auto rodzinne, rura przechodząca przez bagażnik znacznie zmniejszy użyteczność samochodu.
Wyróżniamy dwa rodzaje rozpórek - jednoczęściowe i rozkręcane. W przypadku rozpórek jednoczęściowych należy odkręcić śruby mocowania amortyzatorów, założyć rozpórkę i zakręcić śruby. Jeśli posiadamy rozpórkę rozkręcaną, należy podnieść cały samochód, aby odciążyć zawieszenie. Potem montujemy rozpórkę, tak jak w przypadku jednoczęściowej, rozkręcamy ją i dopiero wtedy opuszczamy samochód.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Rozpórka przydaje się głównie w pojazdach, w których zamierzamy szybko jeździć po krętych drogach. Jednak montaż rozpórki może dać rezultat w starszych autach, gdzie nadwozie po setkach tysięcy przejechanych kilometrów również traci wiele ze swojej sztywności, co wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera. Należy pamiętać, że rozpórka musi być odpowiednio dobrana do danego auta. Aby element spełniał swoje zadanie, musi być wykonany z metalu o odpowiedniej grubości i twardości. Ceny rozpórek zaczynają się od ok. 200 zł.
Zobacz też: Amortyzatory
REKLAMA
REKLAMA