REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tuning bez konsekwencji - ulepszaj auto zgodnie z prawem

Jakub Czyżkowski
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Poprawianie wyglądu seryjnego auta, czyli tuning, staje się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Czy możemy w pojeździe modyfikować wszystko bez konsekwencji przy kontroli drogowej?

Kiedy już zacznie się inwestować w wygląd swojego auta, ciężko potem przestać. Coraz to nowe stylizowane elementy wnętrza, wloty powietrza czy felgi, skupiają uwagę amatorów tuningu. Oszczędność powoduje, że często kusi giełda samochodowa, oferty internetowe i szroty - gdzie ceny są nieporównywalnie niższe. Nie można jednak zapominać, że taniej kupiona część nie zawsze jest dobrej jakości i nie zawsze posiada certyfikaty niezbędne do bezpiecznego i legalnego montażu w aucie.

REKLAMA

Zobacz również: Montaż progów - zrób to sam

Tuninguj bezpiecznie

Oprócz dokładania spojlerów, systemów car audio czy przyciemniania szyb, pod młotkiem często ląduje zawieszenie, hamulce czy felgi aluminiowe. Te elementy powinny być w aucie zawsze niezawodne dlatego warto pamiętać, aby kupować tylko certyfikowane części z pewnych źródeł. Więcej o podzespołach mechanicznych wymagających certyfikatów znajdziemy w "wykazie przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu" (Dz. U. Nr 32 z dnia 26.02.2003). Niestety koszt takich części jest wyższy ze względu na proces homologacji, ale zapewniają nam bezpieczeństwo oraz oszczędzą nam problemów podczas kontroli pojazdu. Bardzo ważną rzeczą przy tuningu mechanicznym jest przeprowadzenie przeglądu auta i diagnostyki montowanych podzespołów.

Zobacz również: Montaż Spojlera

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o przepisach

Podrasowane auta zawsze bardziej zwracają na siebie uwagę "drogówki". Pamiętajmy, więc o wożeniu odpowiednich dokumentów homologacyjnych, jeżeli przeróbkom uległy istotne dla bezpieczeństwa elementy takie jak hamulce czy układ kierowniczy. Brak takich dokumentów może zdecydować o naszej winie np. w przypadku kolizji, mimo iż wina nie leżałaby po naszej stronie! W przypadku kontroli drogowej brak atestu może się skończyć nawet wizytą na stacji diagnostycznej w towarzystwie stróżów prawa. Modyfikowane auta nie powinny zwiększać zagrożenia, więc pamiętajmy również o umiarze przy oklejaniu przednich reflektorów, przez co zawęża się nasze pole widzenia w nocy. Instalacja kolorowych żarówek czy "neonów" w osłonach tablic rejestracyjnych niekiedy zmniejsza ich czytelność nocą, więc warto to sprawdzić przed wyjechaniem na jezdnię.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA