REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki tuning ma sens?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rynek samochodowy zapewnia szeroki wachlarz produktów i rozwiązań do modyfikacji samochodów. Jakie zabiegi mają sens? Co tak naprawdę warto zmieniać, a o czym lepiej zapomnieć? Oto kilka sugestii.

Wyróżniajmy się z klasą

REKLAMA

Często tuningowany samochód jest obwieszony niepotrzebnymi gadżetami, które nie są ani ładne, ani skuteczne w sensie poprawy osiągów auta. Oczywiście, najprawdopodobniej właściciele tych maszyn są z nich bardzo dumni, jednak ogólna forma raczej rozbawia i wzbudza politowanie. Z pewnością nie przynoszą właścicielowi glorii i chwały. Co innego, jeśli dobierzemy elementy stylistyczne ze smakiem i wyważeniem, zgodnie z charakterem auta oraz jego przeznaczeniem. Auto sportowe będzie dobrze wyglądać z poszerzeniami nadkoli i super opływowymi spojlerami oraz zderzakami. Podobne rozwiązania w luksusowym Mercedesie byłyby stanowczo nie na miejscu. Tam mile widziane byłyby delikatne akcenty podkreślające charakter kierowcy, tak aby nie zaburzyć harmonii formy pojazdu.

Chcemy być szybcy – bądźmy rozważni

Jeśli zajmiemy się tuningiem mechanicznym, to najczęściej będziemy chcieli modyfikować silnik. Często zdarzy się, że auto posiada nawet podwojoną moc, lecz reszta pojazdu konstrukcyjnie bardzo odstaje od potencjału silnika. Hamulce i zawieszenie w niezmienionej formie tworzą z takiego pojazdu niebezpieczną bryłę rozpędzonego bez kontroli metalu. Stara maksyma mówiąca: „Moc jest niczym bez kontroli” jest tutaj kwintesencją znaczenia dobrego tuningu mechanicznego. Najlepiej jest zacząć od prowadzenia auta i hamulców tak, aby było ono przygotowane na większą moc w przyszłości.

Zobacz również: Tuning - geneza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sportowy pakiet zawieszenia pozwoli nam uzyskać większą stabilność i prędkość na prostej oraz w zakrętach. Nowe, większe hamulce pozwolą na wielokrotne, bezpieczne hamowanie z dużych prędkości. Nie zaszkodzi mały spojler (lotka), który poprawi stabilność auta przy dużych prędkościach. Dopiero taki poziom modyfikacji da nam zielone światło dla rozpoczęcia modyfikacji silnika. Tutaj też trzeba kierować się rozwagą. Przemyślane modyfikacje, poparte zaznajomieniem się z daną tematyką, przyniosą oczekiwany skutek. Nie warto wybierać dróg na skróty, ponieważ zemści się to na nas przy dowolnej, nadarzającej się okazji.

Pięknie zabrzmieć

Instalacja Car Audio to sprzęt hi-fi. To na pewno nie będą dwie domowe kolumny wsadzone do bagażnika. Jeśli chcemy, aby nasza instalacja dobrze grała, wcale nie musimy używać 8 głośników. Zasada im więcej tym lepiej w tym przypadku nie działa. Wszystkie elementy powinny być zamontowane zgodnie z ich przeznaczeniem i w miejscach najlepiej do tego dopasowanych. Mają tworzyć scenę muzyczną, a nie chaotyczny hałas o dużym natężeniu. 

Zobacz również: Sztuka dobrego stylingu

Głośniki wysokotonowe powinny znajdować się mniej więcej na wysokości głowy kierowcy lub być wycelowane w jej kierunku, w boczkach drzwi zamontujmy głośnik średniotonowy. Unikajmy zestawów 2 i 3 drożnych. Z tyłu auta, w bagażniku montujemy subwoofer. Uzyskamy wtedy odpowiednie, pełne i bogate brzmienie. Można oczywiście rozbudowywać system, ale zawsze z zachowaniem zasad trudnej sztuki akustyki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA