REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felgi tunerskie - poradnik kupującego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Jakie felgi wybrać? Wybór sprowadza się zasadniczo do kategorii estetyki. "Stalówki" są wytrzymałe i tanie. Alufelgi są ładne ale i podatne na uszkodzenia.

Designerskie felgi są po prostu estetyczne, a przy ich doborze w zasadzie wystarczy kierować się własnym gustem i grubością portfela. Im rzadsze i lżejsze, tym droższe. Można je też podzielić pod względem rodzaju wykonania – jedne są odlewane, inne kute. Te drugie jeszcze do niedawna uchodziły za bardziej trwałe i lepiej wykonane, ale teraz różnice nie są już tak duże. Kolejną zaletą jest ich waga. Są na ogół lżejsze od stalowych, więc mniej obciążają zawieszenie. Na ogół są mniej zabudowane od stalówek, bardziej ażurowe. To plus – więcej powietrza opływa hamulce, lepiej je chłodząc. Zimą nie ma to większego znaczenia, ale latem już całkiem spore.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zależy Ci na lekkich felgach, dokładnie sprawdź ich wagę przed zakupem. Niektóre felgi ze stopów lekkich metali potrafią być... cięższe od zwykłych stalówek. Wpływ na to ma ich budowa, designerskie zabawy materią.

Czy "alusy" mają wady?

Mają, największą z nich jest podatność na uszkodzenia. Felgę łatwo przytrzeć o krawężnik, uderzyć nią w kamień, wpaść w dziurę. Stalowe są dość plastyczne – nie odkształcają się trwale. Jeśli już stalówka się skrzywi to jej naprawa albo wymiana jest tania, kosztuje to od kilkudziesięciu zł. Mniej więcej tyle kosztuje też załatanie ubytku w przytartym alusie. Jednak poważniejsze uszkodzenia potrafią wyeliminować ją całkiem i zamiast kompletu fajnych felg mamy trzy i jeden dsignerski kawałek złomu. Wystarczy zajrzeć na internetowe aukcje – wiele osób usiłuje pozbyć się właśnie trzech felg.

REKLAMA

Jak wybierać tunerskie felgi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wybrać produkt droższy, ale uznanego producenta. Z reguły gwarantuje to lepszą jakość. Poza tym po uszkodzeniu jednej czy dwóch można je po prostu dokupić. W przypadku felg z niewielkich wytwórni czy z krótkich serii będzie to bardzo trudne. Nie ma większego znaczenia czy to felga aluminiowa, czy ze stopów magnezu. Kieruj się swoim gustem!

Dobrym wyborem jest poszukanie felg używanych, szczególnie sygnowanych przez producenta naszego auta. Wiele osób pozbywa się swoich felg z powodów finansowych. Używane właściwej marki i modelu w zasadzie gwarantują to, że będą pasować. Należy jednak sprawdzić, czy nie pochodzą z innego kontynentu. Problem ten dotyka np. właścicieli Subaru. Wiele modeli sprzedawanych w Europie ma czterotłoczkowe zaciski, analogiczne auta za Oceanem mają tylko dwa tłoczki. Felgi z amerykańskich modeli mogą być więc za ciasne.

Zobacz również: Jak samemu wypolerować aluminiową felgę?

Używane nie znaczy gorsze, ale można się nieźle naciąć i kupić felgi krzywe bądź porysowane. Trzeba to dokładnie wcześniej sprawdzić, nawet wydając kilka złotych na wizytę w warsztacie, gdzie specjalista oceni ich stan.Na koniec najważniejsze – szukając felg skup się na właściwym rozmiarze. Sprawdź, jakie felgi wejdą do Twojego auta, jaka jest liczba i rozstaw śrub mocujących oraz średnica otworu centrującego. Może się okazać, że te śliczne, na których Twój bolid wyglądałby najbardziej rasowo po prostu nie pasują...

Oto wszelkie parametry, które mogą być przydatne podczas dobierania nowych felg:
● rozmiar felgi, np. 6x14 – szerokość i zewnętrzna średnica felgi, w calach
● rozstaw śrub, np. 4x108 – liczba śrub/otworów do mocowania felgi oraz średnica okręgu, na którym te otwory są rozstawione
● ET - offset lub odsadzenie felgi: odległość płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej. Podawany jest w mm, charakterystyczny dla różnych modeli felg.
● Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi, w mm. W przypadku różnicy pomiędzy rozmiarem otworu w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, redukujące tę różnicę. Jeśli jednak piasta jest większa niż otwór, nic nie da się zrobić.

Zobacz również: Jak podświetlić felgi?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA