REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felgi tunerskie - poradnik kupującego

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Jakie felgi wybrać? Wybór sprowadza się zasadniczo do kategorii estetyki. "Stalówki" są wytrzymałe i tanie. Alufelgi są ładne ale i podatne na uszkodzenia.

Designerskie felgi są po prostu estetyczne, a przy ich doborze w zasadzie wystarczy kierować się własnym gustem i grubością portfela. Im rzadsze i lżejsze, tym droższe. Można je też podzielić pod względem rodzaju wykonania – jedne są odlewane, inne kute. Te drugie jeszcze do niedawna uchodziły za bardziej trwałe i lepiej wykonane, ale teraz różnice nie są już tak duże. Kolejną zaletą jest ich waga. Są na ogół lżejsze od stalowych, więc mniej obciążają zawieszenie. Na ogół są mniej zabudowane od stalówek, bardziej ażurowe. To plus – więcej powietrza opływa hamulce, lepiej je chłodząc. Zimą nie ma to większego znaczenia, ale latem już całkiem spore.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zależy Ci na lekkich felgach, dokładnie sprawdź ich wagę przed zakupem. Niektóre felgi ze stopów lekkich metali potrafią być... cięższe od zwykłych stalówek. Wpływ na to ma ich budowa, designerskie zabawy materią.

Czy "alusy" mają wady?

Mają, największą z nich jest podatność na uszkodzenia. Felgę łatwo przytrzeć o krawężnik, uderzyć nią w kamień, wpaść w dziurę. Stalowe są dość plastyczne – nie odkształcają się trwale. Jeśli już stalówka się skrzywi to jej naprawa albo wymiana jest tania, kosztuje to od kilkudziesięciu zł. Mniej więcej tyle kosztuje też załatanie ubytku w przytartym alusie. Jednak poważniejsze uszkodzenia potrafią wyeliminować ją całkiem i zamiast kompletu fajnych felg mamy trzy i jeden dsignerski kawałek złomu. Wystarczy zajrzeć na internetowe aukcje – wiele osób usiłuje pozbyć się właśnie trzech felg.

REKLAMA

Jak wybierać tunerskie felgi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wybrać produkt droższy, ale uznanego producenta. Z reguły gwarantuje to lepszą jakość. Poza tym po uszkodzeniu jednej czy dwóch można je po prostu dokupić. W przypadku felg z niewielkich wytwórni czy z krótkich serii będzie to bardzo trudne. Nie ma większego znaczenia czy to felga aluminiowa, czy ze stopów magnezu. Kieruj się swoim gustem!

Dobrym wyborem jest poszukanie felg używanych, szczególnie sygnowanych przez producenta naszego auta. Wiele osób pozbywa się swoich felg z powodów finansowych. Używane właściwej marki i modelu w zasadzie gwarantują to, że będą pasować. Należy jednak sprawdzić, czy nie pochodzą z innego kontynentu. Problem ten dotyka np. właścicieli Subaru. Wiele modeli sprzedawanych w Europie ma czterotłoczkowe zaciski, analogiczne auta za Oceanem mają tylko dwa tłoczki. Felgi z amerykańskich modeli mogą być więc za ciasne.

Zobacz również: Jak samemu wypolerować aluminiową felgę?

Używane nie znaczy gorsze, ale można się nieźle naciąć i kupić felgi krzywe bądź porysowane. Trzeba to dokładnie wcześniej sprawdzić, nawet wydając kilka złotych na wizytę w warsztacie, gdzie specjalista oceni ich stan.Na koniec najważniejsze – szukając felg skup się na właściwym rozmiarze. Sprawdź, jakie felgi wejdą do Twojego auta, jaka jest liczba i rozstaw śrub mocujących oraz średnica otworu centrującego. Może się okazać, że te śliczne, na których Twój bolid wyglądałby najbardziej rasowo po prostu nie pasują...

Oto wszelkie parametry, które mogą być przydatne podczas dobierania nowych felg:
● rozmiar felgi, np. 6x14 – szerokość i zewnętrzna średnica felgi, w calach
● rozstaw śrub, np. 4x108 – liczba śrub/otworów do mocowania felgi oraz średnica okręgu, na którym te otwory są rozstawione
● ET - offset lub odsadzenie felgi: odległość płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej. Podawany jest w mm, charakterystyczny dla różnych modeli felg.
● Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi, w mm. W przypadku różnicy pomiędzy rozmiarem otworu w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, redukujące tę różnicę. Jeśli jednak piasta jest większa niż otwór, nic nie da się zrobić.

Zobacz również: Jak podświetlić felgi?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA