REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łączenie akumulatorów

REKLAMA

Akumulatory samochodowe, jak wszystkie bez wyjątku źródła prądu, można ze sobą łączyć. Konieczne jest przy tym przestrzeganie kilku podstawowych zasad.

REKLAMA

Łączenie szeregowe akumulatorów owocuje zsumowaniem ich napięć. Aby to uzyskać, należy łączyć kolejno dodatni biegun pierwszego akumulatora z ujemnym – drugiego, dodatni drugiego z ujemnym trzeciego itd. Nie ma przy tym żadnego znaczenia, czy łączy się akumulatory dwunastowoltowe z sześciowoltowymi, kwasowe z zasadowymi, żelowe z kwasowymi itd. Do dwunastowoltowego akumulatora samochodowego można szeregowo (w żadnym wypadku równolegle!) podłączyć nawet miniaturowy akumulatorek z telefonu komórkowego, jeżeli będzie konieczne uzyskanie napięcia około 16 woltów przy niewielkiej wydajności prądowej.

REKLAMA

Należy jednak pamiętać, że przy szeregowym łączeniu akumulatorów maleje ich maksymalna wydajność prądowa i będzie ona w każdym przypadku równa maksymalnej wydajności najgorszego z nich. Tak więc łącząc dwa nowe akumulatory szeregowo z trzecim, mocno zasiarczonym, można się spodziewać uzyskania jedynie takiego natężenia prądu, jakie będzie możliwe do uzyskania z z tego zasiarczanego. Oczywiście napięcie w stanie „bez obciążenia” zawsze będzie równe sumie napięć wszystkich akumulatorów. 3 akumulatory dwunastowoltowe dadzą zawsze napięcie nieco ponad 36 V, oczywiście w stanie nieobciążonym. Im większe będzie obciążenie tym niższe finalne napięcie.

Równoległe łączenie akumulatorów jest przedsięwzięciem bardzo ryzykownym. Mamy z nim do czynienia np. przy „pożyczaniu prądu” z jednego samochodu do drugiego. Łączy się zawsze bieguny dodatnie z dodatnimi, ujemne z ujemnymi. 

REKLAMA

Nie wolno łączyć na stale akumulatorów o różnej pojemności, wynikającej nie tylko z ich cech fabrycznych, ale także z czasu i sposobu ich użytkowania. Zawsze akumulator lepszy, nowszy, będzie w pierwszej kolejności „zasilał” akumulator gorszy aż do wyrównania napięć na ich biegunach. Dopiero wówczas będzie możliwy pełen pobór prądu. Jego wielkość będzie zawsze sumą maksymalnych prądów, jakie można uzyskać z każdego z akumulatorów. Z dwóch jednakowych akumulatorów o maksymalnym prądzie obciążenia równym 300 amperów będzie można uzyskać prąd do 600 amperów.

Ale gdy jeden z akumulatorów będzie zasiarczony lub będzie miał gorsze parametry fabryczne, to nawet gdy suma możliwych do uzyskania z nich prądów wyniesie teoretycznie 600 amperów, w praktyce może się okazać, że są one w stanie dostarczyć znacznie mniej, np. tylko 500 amperów. Część wydajności lepszego z nich zostanie zużyta na wyrównanie ich potencjałów. Jest to wielkość nie do przewidzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Prostownik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA