REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stopień sprężania w silniku tłokowym

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Aby w silniku spalinowym nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, musi się ona znajdować pod pewnym ciśnieniem. W silnikach o zapłonie iskrowym wynosi ono od kilkuset tysięcy kilopaskali do niewiele ponad 1 megapaskal, w silnikach o zapłonie samoczynnym jest ono kilkukrotnie wyższe.

Jednym z parametrów, charakteryzujących silnik spalinowy, jest jego stopień sprężania. Jest to stosunek objętości komory spalania w chwili gdy tłok znajdzie się w dolnym położeniu zwrotnym do objętości, gdy osiągnie górne położenie zwrotne (GZP).

REKLAMA

Aby w silniku spalinowym nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, musi się ona znajdować pod pewnym ciśnieniem. W silnikach o zapłonie iskrowym wynosi ono od kilkuset tysięcy kilopaskali do niewiele ponad 1 megapaskal, w silnikach o zapłonie samoczynnym jest ono kilkukrotnie wyższe.

REKLAMA

Konieczność sprężenia mieszanki paliwa i powietrza przed zapłonem wynika z konieczności uzyskania jej odpowiedniej gęstości, poniżej której rozproszenie par i nieodparowanych kropli paliwa jest tak duże, że uniemożliwia zainicjowanie zapłonu. W silniku z zapłonem samoczynnym sprężenie powietrza ma dodatkowo podnieść jego temperaturę do takiej, przy której nastąpi zapalenie się wtryskiwanego paliwa.

W czasie sprężania powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej ponad tłokiem na jego denko działa coraz większa siła, aż do momentu, kiedy tłok przekroczy górne położenie zwrotne. Gdyby wcześniej nie nastąpił zapłon, od tej chwili siła nacisku na denko tłoka malałaby aż do momentu, gdy osiągnie on dolne położenie zwrotne. Jeżeli nastąpi zapłon, to tuż po przekroczeniu GPZ wzrasta gwałtownie nacisk gazów spalinowych na denko tłoka. Popychają go one ku dołowi aż do chwili, gdy nastąpi otwarcie zaworu wydechowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Siły, działające na tłok można dość łatwo z pewnym przybliżeniem obliczyć, znając jego powierzchnię. Zakładając, że ciśnienie w GPZ jest równe stopniowi sprężania (co nie do końca odpowiada prawdzie), wystarczy pomnożyć go przez powierzchnię tłoka, wyrażoną w centymetrach kwadratowych. Rachunek ten nie uwzględnia zmniejszenia się ciśnienia w wyniku przedmuchów do komory korbowej przez nieszczelności między tłokiem i ściankami cylindra, ale w sprawnym silniku jest to wielkość, którą można pominąć.

Z chwilą gdy tłok przekroczy GPZ, ciśnienie w komorze spalania będzie wielokrotnie większe niż w chwili, gdy tłok będzie w GPZ. Teoretycznie ciśnienie to będzie się utrzymywało przez cały czas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdyby tłok zatrzymał się nagle, zaczęłoby ono gwałtownie rosnąć aż do momentu całkowitego spalenia się mieszanki w cylindrze. Przemieszczanie się tłoka ku dołowi cylindra powoduje stałe rozprężanie gazów spalinowych, dzięki czemu mają one mniej więcej to samo ciśnienie w czasie całego suwu pracy, aż do chwili otwarcia zaworu wydechowego.  Orientacyjnie wynosi ono w granicach 3,5 do 6,5 MPa w silniku z zapłonem iskrowym, 6 do 10 MPa w silniku z zapłonem samoczynnym i od 10 do ponad 13 MPa w silniku z zapłonem samoczynnym z turbodoładowaniem. Znając te wartości można szybko obliczyć z dość dużym przybliżeniem, jaka siła działa na denko tłoka podczas prawie całego suwu pracy.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA