REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalne obroty silnika

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

REKLAMA

Jest wiele czynników, jakie należy uwzględnić przy określaniu optymalnych obrotów silnika. Dwa z nich są najważniejsze: wielkość zużycia paliwa i szybkość zużycia elementów silnika. Zużycie paliwa jest tym mniejsze, im większa jego część zostanie całkowicie spalona od chwili zapłonu do momentu, gdy zakończy się spalanie i zacznie dopalanie. Wynika z tego zjawisko charakterystyczne dla silników z zapłonem iskrowym, a polegające na tym, że ich obroty maksymalne są większe od obrotów mocy maksymalnej. W silnikach z zapłonem samoczynnym zjawisko to nie występuje. Istnieje za to inne niekorzystne zjawisko, występujące także w silnikach z zapłonem iskrowym. Po przekroczeniu pewnej prędkości obrotowej zwiększają się opory przepływu przez zawór ssący i napełnienie cylindra staje się coraz gorsze, co powoduje dość gwałtowny spadek mocy.

REKLAMA

Duża prędkość obrotowa powoduje konieczność stosowania bardzo silnych sprężyn, zamykających zawory. Wynika to z ich bezwładności. Przy pewnej prędkości zawory nie zdążą się w odpowiednim momencie zamykać, co owocuje spadkiem mocy silnika. Większe prędkości obrotowe to także szybsze zużycie wielu elementów silnika nie tylko wskutek ich gorszego smarowania, ale także w wyniku gorszego odprowadzania ciepła. Elementy rozgrzane od spalającej się mieszanki mają zbyt mało czasu żeby oddać ciepło kadłubowi silnika lub jego głowicy.

Równie szkodliwe dla silnika są niskie obroty. Podobnie, jak przy wysokich, smarowanie nie jest dostateczne. Na dodatek wzrasta w znaczący sposób obciążenie układu korbowego, powodujące „wybijanie” panewek i szybsze zużycie sworzni tłokowych wraz z ich łożyskowaniem oraz czopów korbowodowych.

REKLAMA

Istotnym parametrem silnika jest prędkość obrotowa, przy której występuje maksymalny moment obrotowy. Im ta prędkość jest mniejsza, tym, większy jest zakres użytecznych obrotów silnika, czyli tym bardziej jest on elastyczny. Silnik taki osiąga bardzo szybko dostatecznie dużą moc potrzebną do normalnej pracy, po czym ta moc stopniowo rośnie wraz z obrotami, by w pewnym momencie osiągnąć swoje maksimum. Zwiększanie mocy skutkuje większym zapotrzebowaniem na paliwo, a więc większym zużyciem jednostkowym.

Mając powyższe na uwadze, można przyjąć, że zakres optymalnych obrotów silnika nie jest wielkością stałą, lecz zależy m. in. od niezbędnej mocy minimalnej, niezbędnej dla wykonania danej czynności, np. szybkiego rozpędzania się lub jazdy do góry stromą drogą. Ze względów ekonomicznych najkorzystniejsza jest eksploatacja silnika nieco powyżej obrotów maksymalnego momentu obrotowego, pozwalająca na jazdę ciągłą przy najmniejszym możliwym zapotrzebowaniu na paliwo przez silnik oraz umożliwiająca przyspieszanie bez potrzeby redukowania biegów.

Zobacz też: Układ korbowy silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA