REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Sprzęgło musi zapewnić płynne łączenie i odłączanie wału korbowego od wałka sprzęgłowego w czasie ruszania pojazdu z miejsca i podczas zmiany biegów. Pełni więc w pewnym sensie rolę synchronizatora, dzięki któremu jest możliwe płynne zwiększanie lub zmniejszanie obrotów wałka sprzęgłowego skrzyni biegów od zera aż do prędkości wału korbowego silnika.

Zadaniem sprzęgła samochodowego jest przeniesienie obrotów wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, z którego są one przenoszone dalej, poprzez system kół zębatych i mechanizm różnicowy na napędzane koła samochodu.

REKLAMA

Sprzęgło musi zapewnić płynne łączenie i odłączanie wału korbowego od wałka sprzęgłowego w czasie ruszania pojazdu z miejsca i podczas zmiany biegów. Pełni więc w pewnym sensie rolę synchronizatora, dzięki któremu jest możliwe płynne zwiększanie lub zmniejszanie obrotów wałka sprzęgłowego skrzyni biegów od zera aż do prędkości wału korbowego silnika.

REKLAMA

We współczesnych samochodach są stosowane od wielu lat prawie wyłącznie sprzęgła suche, jedno- lub wielotarczowe. Popularne niegdyś sprzęgła mokre znajdują nadal zastosowanie w napędzie mniejszych motocykli, skuterów i motorowerów, głównie z uwagi na ich mniejszą od sprzęgieł suchych zdolność do przenoszenia dużych obciążeń.

Podstawowymi elementami sprzęgła samochodowego są tarcza i docisk. Tarcza sprzęgła jest tak zbudowana, aby mogła w niewielkim zakresie przesuwać się po zakończeniu wałka sprzęgłowego. Nie może ona jednak obracać się na nim swobodnie nawet w minimalnym zakresie dzięki zastosowaniu połączenia wieloklinowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tarcza sprzęgła jest dociskana z bardzo dużą siłą przy pomocy pierścienia dociskowego do specjalnie przygotowanej płaszczyzny koła zamachowego. Siła ta jest wywierana na pierścień dociskowy przez co najmniej kilka bardzo sztywnych sprężyn spiralnych lub przez jedną tarczową sprężynę centralną, zwaną popularnie z racji wyglądu „słoneczkiem”. Konstrukcja sprzęgła umożliwia ściskanie sprężyn przez kierowcę za pomocą prostego mechanizmu dźwigniowego, co pozwala na dowolne regulowanie siły, z jaką tarcza sprzęgłowa jest dociskana do koła zamachowego w pełnym zakresie, od zera do maksimum. Siła ta jest w zasadzie regulowana płynnie. Jedynie w przypadku sprężyny centralnej siła docisku od pewnej wielkości przyrasta bardzo szybko, nieliniowo. Dzięki temu skraca się okres poślizgu sprzęgła, konieczny dla płynnego wyrównania obrotów wału korbowego i wałka sprzęgłowego.

Sterowanie sprzęgłem, a ściślej - dociskiem sprzęgła przez kierowcę odbywa się najczęściej poprzez układ hydrauliczny, pod względem zasady działania identyczny jak jednoobwodowy układ hamulcowy. Jedynie w niektórych mniejszych i tańszych samochodach zamiast systemu, złożonego z pompy sprzęgłowej, przewodu i siłownika, stosuje się sterowanie sprzęgłem za pomocą stalowej linki.

Zobacz też: Sprzęgła elektromagnetyczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA