REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komora spalania w silniku z zapłonem samoczynnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W silnikach o zapłonie samoczynnym występują dwa rodzaje komór: komory o bezpośrednim wtrysku paliwa, oraz komory dzielone.

W silnikach o zapłonie samoczynnym znajduje zastosowanie znacznie więcej rodzajów komór spalania, niż w silnikach z zapłonem iskrowym. Dzielą się one na dwa rodzaje:
– komory o bezpośrednim wtrysku paliwa;
– komory dzielone, których część mieści się w denku tłoka, a druga – w głowicy.

REKLAMA

REKLAMA

Komory o bezpośrednim wtrysku paliwa dzielą się, pod względem kształtu, na trzy podstawowe rodzaje:
– toroidalne;
– otwarte;
– półotwarte.

Przekrój pionowy komory toroidalnej ma, jak sama nazwa wskazuje, kształt połówki torusa. Przekroje pionowe komór otwartych mają różne i różnorodne kształty, od połówki kuli do stożka ściętego i obrotowej elipsoidy, przy czym ich szersza podstawa jest zwrócona zawsze w kierunku głowicy. Komory półotwarte mają kształty przekrojów podobne jak komory otwarte, z wyjątkiem półkuli, ale są zawsze zwrócone węższą podstawą ku głowicy silnika. Występują wśród nich także komory kuliste, z odciętą niewielką czaszą kuli i komory asymetryczne, tzw. systemu M.

Kształty komór o wtrysku bezpośrednim są tak dobrane, aby podczas suwu sprężania powietrze w nich ulegało maksymalnie silnemu zawirowaniu. Powietrze to już wstępnie wiruje dzięki specjalnemu kształtowi kanałów dolotowych. Dodatkowo, w wyniku sprężania, zwiększa się prędkość kątowa masy wirującego powietrza.

REKLAMA

Z chwilą gdy zostanie do niego wtryśnięte paliwo przez wtryskiwacz kilkuotworowy, w pierwszej fazie następuje bardzo dokładne zmieszanie mikroskopijnych kropelek paliwa z powietrzem. Kolejną fazą jest zapłon tak utworzonej mieszanki. Im jest ona bardziej jednorodna, czyli im lepiej zostaną zmieszane jej składniki dzięki odpowiedniemu kształtowi komory spalania, tym spalanie przebiegnie szybciej i efektywniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Wadą komór o bezpośrednim wtrysku paliwa jest tzw. twardy bieg silnika i jego zwiększona hałaśliwość. Zaletą – znacznie łatwiejszy rozruch silnika, niż w przypadku wtrysku pośredniego oraz większa sprawność cieplna, czyli lepsze wykorzystanie paliwa, a co za tym idzie, mniejsze zużycie paliwa, niż w przypadku silników o wtrysku pośrednim.

Ponieważ w silnikach o wtrysku bezpośrednim „twardość biegu” rośnie bardzo szybko wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego, zazwyczaj nie stosuje się tego rozwiązania w silnikach wysokoobrotowych.

Zobacz też: Układ zapłonowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA