REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cechy tłoków silników spalinowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Najistotniejsze cechy tłoków silnikowych

Tłoki w silniku spalinowym mają bardzo wiele różnych cech. Mogą one pracować bez żadnego zatarcia czy innych uszkodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że temperatura pracującego tłoka nie jest jednakowa na całej jego długości, jego średnica nie zmienia się we wszystkich miejscach jego części prowadzącej jednakowo. Na dodatek temperatura ta nie jest jednakowa na całym obwodzie tłoka w jednakowej odległości od jego denka. Dlatego tłoki nie są prawie nigdy elementami o kształcie idealnego walca. Zwykle ich część pierścieniowa oraz samo denko mają średnicę nieco mniejszą, niż średnica płaszcza tłoka w jego dolnej części. Wynika to z tego, że tłok ma kształt stożka ściętego, osadzonego na dolnej, cylindrycznej części. Ponadto rzut pionowy wielu tłoków jest owalny na całej wysokości tłoka. W ten sposób uzyskuje się zbliżone do ideału dopasowanie tłoka do kształtu wnętrza tulei cylindra, które w stanie nowym jest zawsze idealnie koliste. Tłoki o opisanych kształtach, podczas rozgrzewania się stopniowo przybierają postać prawie idealnych walców, a to oznacza najlepsze możliwe do uzyskania ich dopasowanie do kształtu cylindrów. W niektórych tłokach stosuje się dodatkowo specjalne wkładki korygujące, wykonane z materiałów o innym współczynniku rozszerzalności cieplnej, niż materiał tłoków.

Denka współczesnych tłoków są zwykle płaskie lub soczewkowato wybrzuszone, z wyjątkiem tłoków silników z zapłonem samoczynnym, w ich denkach znajduje się komora spalania. Czasem są w nich wykonywane specjalne, zwykle półksiężycowe wybrania (zagłębienia), dzięki czemu eliminuje się możliwość uderzania zaworów w tłok podczas pracy silnika.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Rowki na pierścienie tłokowe muszą być wykonywane z wielką starannością i dokładnością do dwóch setnych milimetra, o niemal idealnie gładkich powierzchniach bocznych. Ich głębokość musi być większa do 1 mm od promieniowej wysokości pierścieni. Ma to na celu między innymi wyeliminowanie ewentualnego zakleszczania się tłoka w cylindrze, w sytuacji, gdy brud w rowku pierścienia uniemożliwi jego sprężyste dopasowanie się do średnicy cylindra w danym punkcie jego wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często dolna krawędź płaszcza tłoka ma zadanie wstępne zgarnianie oleju ze ścianek cylindra, poprzedzające dokładniejsze usunięcie go przez pierścień zgarniający. Ma ona w tym celu specjalny kształt ostrza obwodowego po stronie gładzi cylindra, przy czym jest ono cofnięte w stosunku do dolnej krawędzi płaszcza tłoka o mniej więcej milimetr, co chroni je przed ewentualnymi uderzeniami, gdy tłok znajdzie się tuż przy przeciwciężarach wału korbowego, na których mogą znajdować się resztki stałe spalonego oleju i inne zanieczyszczenia.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA