REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cechy tłoków silników spalinowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Jaką rolę pełnią tłoki w silniku spalinowym? Jakie są ich cechy szczególne? Co jest w nich niezwykłego? Dlaczego są tak trwałe?

Najistotniejsze cechy tłoków silnikowych

Tłoki w silniku spalinowym mają bardzo wiele różnych cech. Mogą one pracować bez żadnego zatarcia czy innych uszkodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że temperatura pracującego tłoka nie jest jednakowa na całej jego długości, jego średnica nie zmienia się we wszystkich miejscach jego części prowadzącej jednakowo. Na dodatek temperatura ta nie jest jednakowa na całym obwodzie tłoka w jednakowej odległości od jego denka. Dlatego tłoki nie są prawie nigdy elementami o kształcie idealnego walca. Zwykle ich część pierścieniowa oraz samo denko mają średnicę nieco mniejszą, niż średnica płaszcza tłoka w jego dolnej części. Wynika to z tego, że tłok ma kształt stożka ściętego, osadzonego na dolnej, cylindrycznej części. Ponadto rzut pionowy wielu tłoków jest owalny na całej wysokości tłoka. W ten sposób uzyskuje się zbliżone do ideału dopasowanie tłoka do kształtu wnętrza tulei cylindra, które w stanie nowym jest zawsze idealnie koliste. Tłoki o opisanych kształtach, podczas rozgrzewania się stopniowo przybierają postać prawie idealnych walców, a to oznacza najlepsze możliwe do uzyskania ich dopasowanie do kształtu cylindrów. W niektórych tłokach stosuje się dodatkowo specjalne wkładki korygujące, wykonane z materiałów o innym współczynniku rozszerzalności cieplnej, niż materiał tłoków.

Denka współczesnych tłoków są zwykle płaskie lub soczewkowato wybrzuszone, z wyjątkiem tłoków silników z zapłonem samoczynnym, w ich denkach znajduje się komora spalania. Czasem są w nich wykonywane specjalne, zwykle półksiężycowe wybrania (zagłębienia), dzięki czemu eliminuje się możliwość uderzania zaworów w tłok podczas pracy silnika.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Rowki na pierścienie tłokowe muszą być wykonywane z wielką starannością i dokładnością do dwóch setnych milimetra, o niemal idealnie gładkich powierzchniach bocznych. Ich głębokość musi być większa do 1 mm od promieniowej wysokości pierścieni. Ma to na celu między innymi wyeliminowanie ewentualnego zakleszczania się tłoka w cylindrze, w sytuacji, gdy brud w rowku pierścienia uniemożliwi jego sprężyste dopasowanie się do średnicy cylindra w danym punkcie jego wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często dolna krawędź płaszcza tłoka ma zadanie wstępne zgarnianie oleju ze ścianek cylindra, poprzedzające dokładniejsze usunięcie go przez pierścień zgarniający. Ma ona w tym celu specjalny kształt ostrza obwodowego po stronie gładzi cylindra, przy czym jest ono cofnięte w stosunku do dolnej krawędzi płaszcza tłoka o mniej więcej milimetr, co chroni je przed ewentualnymi uderzeniami, gdy tłok znajdzie się tuż przy przeciwciężarach wału korbowego, na których mogą znajdować się resztki stałe spalonego oleju i inne zanieczyszczenia.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA