REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest ząbkowanie opon?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski

REKLAMA

Zjawisko ząbkowania to jeden z wielu problemów z ogumieniem, jaki może spotkać użytkowników samochodów osobowych. Mechanizm jego powstawania jest złożony i trudny do wyeliminowania.

Ząbkowaniem nazywamy proces, podczas którego zachodzi nierównomierne zużycie bieżnika opony. Ponieważ klocki opony bardziej zużywają się od strony spływu, niż od strony natarcia. W dużym uproszczeniu kształt opony zamiast koła, zaczyna przypominać piłę tarczową z zębami skierowanymi w kierunku jazdy. Z początku różnice w głębokości bieżnika są trudne do zauważenia gołym okiem, ale już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów ze strony kół zaczyna dobiegać hałas, przypominający dźwięk zużytych łożysk piast.

REKLAMA

REKLAMA

Problem ząbkowania dotyczy w zasadzie tylko tylnych kół w samochodach z napędem przedniej osi, połączonej z wielowahaczowym zawieszeniem osi nienapędzanej. Paradoksalnie zjawisko to pojawia się tym częściej, im bardziej wyrafinowana jest konstrukcja tylnego zawieszenia oraz wyższej klasy jest opona. Dzieje się tak dlatego, że zawieszenie wielowahaczowe zapewnia wciąż taki sam docisk kół do nawierzchni, przez co opona pracuje niemal permanentnie w tej samej pozycji. Ze względu na fakt, że samochód dość rzadko jeździ do tyłu, nierównomiernie zużywający się bieżnik nie ma okazji by się wyrównać. Bardzo często na ząbkowanie opon skarżą się kierowcy pokonujący długie trasy z mała ilością zakrętów oraz posiadacze kombi średniej klasy, którzy nie wykorzystują możliwości transportowych swoich pojazdów. Zjawisko doskwiera także użytkownikom aut z napędem na cztery koła, którzy nie dbają o taki sam poziom ciśnienia we wszystkich oponach.

Istnieje kilka sposobów aby zminimalizować lub problem ząbkowania. Przede wszystkim należy bezwzględnie dbać o prawidłową geometrię tylnego zawieszenia. Jeżeli ząbkowanie występuje w samochodzie z prawidłowymi ustawieniami, to ich zmiana tylko pogłębi skalę zniszczenia opon. Podobnie należy dbać o odpowiednie ciśnienie w oponach, dobierając je do aktualnego obciążenia samochodu. Szkodliwe jest zarówno zbyt wysoki i zbyt niskie ciśnienie. Nierzadko zdarza się, że dany typ samochodu w połączeniu z jednym typem opon skutkuje ich ząbkowaniem, a zmiana ogumienia na inny model eliminuje problem. Dzieje się tak, ponieważ bardziej podatne na nierównomierne zużycie są opony z otwartą rzeźbą bieżnika. Jeżeli w instrukcji obsługi odnajdziemy konkretne modele opon zalecane do naszego samochodu, to warto korzystać z tych sugestii. Specjaliści zalecają również okresową zamianę opon między osiami, a jeśli nie są one kierunkowe, dobrze jest od czasu do czasu zmienić główny kierunek obrotu opon.

Zobacz też: Koło zamachowe

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA