REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić aluminiowe felgi? Ekspert radzi

Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne
Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa.

Aluminiowe felgi są lżejsze od stalowych o około 15 - 30 procent. To bardzo ważne, bo mniejsza martwa masa całego koła (masa resorowana) oznacza mniejsze obciążenie dla amortyzatorów, sworzni czy wahaczy. Stosowanie aluminiowych felg może zatem wydatnie przedłużyć żywotność istotnych i nie tanich części zawieszenia.

REKLAMA

A skoro już przy wadze jesteśmy to... Mniejsza waga auta, to mniejsze spalanie - tu jednak nie należy spodziewać się cudów. Spadek zużycia paliwa będzie minimalny, a oszczędności w najlepszym wypadku sięgną 1,5 do 2 procent w skali roku.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

REKLAMA

Kolejną zaletą stosowania felg ze stopów lekkich jest lepsze chłodzenie hamulców. Felgi aluminiowe mają zazwyczaj większe otwory przewietrzające, dzięki temu rozgrzane tarcze efektywniej oddają ciepło. To szczególnie ważne w sporcie, ale wymierne korzyści można odczuć również w codziennej jeździe, szczególnie w autach z automatyczną skrzynią biegów, w korkach, w czasie gorącego lata. A chłodniejsze hamulce (klasyczne, nie sportowe np. ceramiczne) to pewniejsze hamowanie i mniejsze prawdopodobieństwo wykrzywienia tarcz.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – wygląd. Aluminiowe felgi są ładniejsze, głównie dzięki płaskiej tarczy felgi, a setki (a może i tysiące) wzorów dają duże pole do popisu. Warto przy tym pamiętać, że podniesienie atrakcyjności auta aluminiowymi felgami może być ważnym faktem przy późniejszej jego odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma róży bez kolców – wady aluminiowych felg

Skoro alufelgi maja tyle zalet, to dlaczego nie montują ich we wszystkich samochodach? Odpowiedź jest prosta – cena. 14-calowa felga aluminiowa to wydatek minimum 250-300 złotych (za sztukę), obręcz 17-calowa kosztować będzie od 500 do nawet 2500 zł. W cenie najtańszych felg ze stopów lekkich dostaniemy komplet stalowych.

REKLAMA

Co jeszcze przemawia na niekorzyść alufelg? Zakładając, że będziemy stosować opony odpowiednie do warunków drogowych, nie będą się one niszczyły bardziej niż stalowe. Każdy odprysk czy rysa są jednak bardzo widoczne i nie tanie do usunięcia. Profesjonalna renowacja (czyszczenie i ponowne lakierowanie proszkowe) alufelg to koszt od 100 do 300 zł – oczywiście za sztukę.

W końcu... Uderzenie felgą aluminiową w krawężnik w wielu przypadkach zakończy się koniecznością kupna nowej felgi. Prostowanie aluminiaków jest drogie, najczęściej nieskuteczne, a nieprofesjonalnie przeprowadzone jest wręcz niebezpieczne.

O czym pamiętać przy zakupie felg z aluminium: promień, rozstaw, ET, otwór centrujący

Kupując aluminiową felgę trzeba znać kilka konkretnych liczb:
1. Rozmiar, wielkość – czyli średnica felgi oznaczana w calach.
2. Ilość i rozstawienie otworów na śruby – te dane podawane są w konkretny sposób np.: 5x108 – co oznacza pięć otworów rozmieszczonych na okręgu o średnicy 108 milimetrów.
3. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy.
4. Otwór centrujący – średnica otworu w środku felgi. Otwór MUSI być co najmniej tak duży jak zewnętrzna średnica wypustu piasty – jeśli będzie większy, istnieje możliwość korekty tego parametru za pomocą tzw. pierścienia centrującego.

Wszystkie te parametry można odnaleźć w katalogach producentów felg lub w instrukcji auta.

Zobacz również: Czy warto zakładać dystanse do felg?

Felga aluminiowa w kole zapasowym – czy warto?

Aluminiowe „koło” łatwiej wyciągnąć z kufra i zmienić – dzięki niskiej wadze. Posiada ono wszystkie zalety „dojazdówki”, ale można na nim kontynuować jazdę bez ograniczeń prędkości. Alternatywą może być rozszerzona usługa assistance, proponowana już przez większość ubezpieczycieli. Wtedy jedyne, co będziemy musieli zrobić, to wybrać w telefonie odpowiedni numer i poczekać na pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA