REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgło cierne tarczowe

REKLAMA

Tarczowe sprzęgło cierne składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgłowej, docisku oraz łożyska wyciskowego. Każdy z nich składa się z kilku różnych części, wzajemnie ze sobą współpracujących.

Tarcza sprzęgła ma zadanie przenoszenia momentu obrotowego z koła zamachowego silnika na wałek sprzęgłowy, a tym samym na mechanizmy skrzyni biegów. Tarcza, dzięki połączeniu wielowypustowemu może się przesuwać po wałku sprzęgłowym, a tym samym oddalać lub przybliżać do koła zamachowego. Ruchy te są wymuszane przez docisk sprzęgła zgodnie z wolą kierowcy. Dzięki nim sprzęgło spełnia swoją zasadniczą rolę, czyli pozwala na płynne łączenie i rozłączanie silnika i skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza sprzęgła ma interesującą budowę. Składa się z dwóch metalowych „talerzy”, z których jeden ma średnicę o kilka do kilkunastu centymetrów większą niż drugi. Jest to tarcza nośna. Wewnątrz jej osi znajdują się nacięcia wieloklinu, służące do osadzenia tarczy na wałku sprzęgłowym. Większy z „talerzy” jest wykonany z cienkiej blachy sprężystej, a jego krawędzie są nacięte promieniowo, co czyni je elastycznymi. Są do nich przynitowane nakładki cierne. Tarcza nośna i tarcza z nakładkami są ze sobą połączone obrotowo. Ruch ten ograniczają osadzone między nimi sprężyny spiralne, które mają za zadnie tłumić drgania skrętne sprzęgła.

Docisk sprzęgła, składa się z ruchomej tarczy w postaci płaskiego pierścienia o szerokości, odpowiadającej szerokości nakładek ciernych na tarczy sprzęgła i średnicy wewnętrznej nieco większej, niż średnica tarczy nośnej. Pierścień ten jest dociskany do tarczy sprzęgłowej za pomocą systemu specjalnych dźwigienek i bardzo mocnych sprężyn, lub sprężystej, sztywnej tarczy z nacięciami promienistymi, zwanej sprężyną centralną, a popularnie - słoneczkiem. Docisk sprzęgła wraz z tarczą znajdują się w tzw. koszu sprzęgłowym, który jest obudową o specjalnym kształcie, przykręcaną za pomocą kilku lub kilkunastu śrub do koła zamachowego. W obudowie tej są zamocowane wspomniane wcześniej dźwigienki, sterujące pierścieniem docisku sprzęgła. Dźwigienki te swoimi wewnętrznymi końcami opierają się o tzw. łożysko wyciskowe, czyli o pierścień ślizgowy, zamocowany na specjalnej dźwigni, osadzonej w korpusie skrzyni biegów po stronie sprzęgła. Dzięki niej łożysko może być przesuwane wzdłuż wałka sprzęgłowego, zgodnie z wolą kierowcy. Naciskając z dużą siłą na wewnętrzne końce dźwigienek docisku sprzęgła powoduje ono ściśnięcie sprężyn docisku, a tym samym zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie siły, ściskającej tarczę sprzęgła pomiędzy dociskiem i kołem zamachowym, a tym samym odłączenie silnika od skrzyni biegów, czyli wysprzęglenie. Po zwolnieniu przez kierowcę nacisku na pedał sprzęgła łożysko wyciskowe cofa się, dźwigienki zostają zwolnione, a tym samym tarcza sprzęgła zostaje ściśnięta z pełną siłą pomiędzy dociskiem i kołem zamachowym. Moment obrotowy silnika jest ponownie przekazywany do skrzyni biegów, a za jej pośrednictwem na koła napędzane pojazdu.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA