Parametry silnika spalinowego
REKLAMA
1. Moc użyteczna. Jest to moc silnika, mierzona na napędzanych kołach pojazdu, a dawniej – na wale napędowym. Mierzy się ją na hamowniach, przy czym nie ma jednolitej normy określającej warunki i sposoby jej pomiaru. Jednostką mocy do niedawna był koń mechaniczny (KM), obecnie jest to kilowat (KW).
REKLAMA
2. Nominalna moc silnika. Jest to moc silnika, którą podaje jego producent. Mierzy się ją na silniku bez osprzętu, w tym bez skrzyni biegów, dlatego zwykle jest ona o wiele wyższa, niż moc użyteczna. Jednostki są te same w obu przypadkach.
3. Moc trwała. Jest to największa dopuszczalna moc silnika, z którą może on pracować w sposób ciągły. W różnych krajach jest ona mierzona różnymi sposobami i w różnych odcinkach czasu.
4. Moc krótkotrwała. Jest to moc, z którą silnik może bez szkody pracować w określonym w normach czasie.
5. Prędkość obrotowa. Jest to zakres prędkości pracy silnika od minimalnej do maksymalnej, zwykle bliskiej mocy krótkotrwałej.
6. Nominalna prędkość obrotowa. Jest to prędkość, przy której silnik osiąga moc nominalną.
7. Maksymalny moment obrotowy. Jest to maksymalny moment, jaki można uzyskać na wale silnika, bez oporów jakie tworzą m.in. skrzynia biegów i osprzęt silnika.
8. Obroty maksymalnego momentu. Są to obroty, przy których silnik uzyskuje maksymalny moment obrotowy.
9. Jednostkowe zużycie paliwa. Jest to ilość paliwa, niezbędna do wykonania określonej pracy w określonych warunkach. W przypadku silników samochodowych przyjmuje się, że jest to ilość paliwa wyrażona w decymetrach sześciennych, niezbędna do pokonania określonego w normie dystansu w określonych warunkach. W niektórych krajach określa się ilość mil, jaką można pokonać zużywając określoną ilość paliwa, zwykle jeden galon.
10. Natężenie zużycia paliwa. Jest to ilość paliwa, zużywanego w jednostce czasu przez silnik, pracujący z mocą nominalną.
11. Stopień sprężania w cylindrach
REKLAMA
12. Skok tłoka i średnica cylindra, a ściślej – stosunek skoku tłoka do średnicy tłoka. Parametr ten ma wpływ na średnią prędkość tłoka i pojemność skokową cylindra. Panował niegdyś pogląd, że najkorzystniej jest w silnikach z zapłonem iskrowym, gdy średnica cylindra i skok tłoka są maksymalnie do siebie zbliżone.
13. Sprawność silnika. Jest to stosunek rzeczywistej pracy, wykonanej przez silnik pracujący na obrotach nominalnych do pracy, jaką można teoretycznie wykonać w wyniku spalenia tej samej ilości paliwa.
Zobacz też: Szczegóły konstrukcyjne tłoków silnika spalinowego
REKLAMA
REKLAMA