REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podgrzewacze paliwa

REKLAMA

Podgrzewacz paliwa to urządzenie, które podwyższa temperaturę paliwa w celu zmniejszenia jego gęstości i ułatwieniu pracy wtryskiwaczom.

W czasach, gdy paliwa silnikowe nie miały dzisiejszych parametrów użytkowych, uruchomienie zimą silnika , zwłaszcza o zapłonie samoczynnym, po dłuższym postoju stanowiło nie lada problem.

REKLAMA

REKLAMA

Co gorsza, nawet, gdy silnik w końcu zaczynał pracę, dość szybko ją przerywał, ponieważ gęste, zimne paliwo nie było w stanie przepłynąć przez filtry, zwłaszcza papierowe i filcowe. Aby temu zaradzić, stosowano podgrzewacze paliwa, zazwyczaj montowane samodzielnie przez użytkowników pojazdów.

Najprostszym podgrzewaczem oleju napędowego była miedziana rurka, przymocowana specjalnymi obejmami do śrub, mocujących pokrywę rozrządu. Bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia miały grzałki elektryczne, sterowane termostatem. Zimne paliwo, zawierające wiele wytrąconych, wskutek mrozu, półpłynnych składników, trafiało do podgrzewacza, tam osiągało temperaturę nieco wyższą od zera stopni, dzięki czemu było na tyle rzadkie, że swobodnie przeciskało się przez mikropory filtra.

Producenci podgrzewaczy zapewniali o ich cudownym wpływie na oszczędność paliwa. Niestety, była to najczęściej oszczędność bardzo iluzoryczna.

W silnikach gaźnikowych elektryczne podgrzewacze paliwa montowano w gaźnikach albo tuż przy nich, dzięki czemu paliwo zawarte w mieszance paliwowo-powietrznej łatwiej parowało, co przyspieszało rozruch zimnego silnika i ułatwiało jego pracę do chwili osiągnięcia temperatury roboczej. Potem zaczęto umieszczać elektryczne podgrzewacze w kolektorze dolotowym tuż pod wlotem mieszanki z gaźnika, dzięki czemu część z zawartego w niej paliwa zamieniała się w parę, co miało wymierny wpływ na ekonomię użytkowania silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zastosowaniu elektronicznego sterowania zasilaniem silnika i podniesieniu jakości paliw, podgrzewanie paliwa lub mieszanki paliwowo-powietrznej stopniowo odchodzi do lamusa, choć nadal jest stosowane w silnikach pojazdów, przeznaczonych do pracy w warunkach arktycznych.

Zobacz też: Układ paliwowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA