REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łożyska toczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Łożyska toczne są takimi elementami, dzięki którym jest możliwy ruch obrotowy różnego rodzaju wałów, wałków, kół itp. przy najmniejszym możliwym do uzyskania w normalnych warunkach współczynniku tarcia.

REKLAMA

Łożyska toczne są elementami, dzięki którym jest możliwy ruch obrotowy różnego rodzaju wałów, wałków, kół itp. przy najmniejszym możliwym do uzyskania w normalnych warunkach współczynniku tarcia. Mniejszym współczynnikiem charakteryzują się jedynie wysokociśnieniowe łożyska hydrauliczne i pneumatyczne o specjalnych zastosowaniach. Jest kilka podstawowych rodzajów łożysk tocznych: kulkowe jednorzędowe i wielorzędowe, rolkowe (walcowe) jednorzędowe i wielorzędowe oraz ich odmiana – łożyska igiełkowe, a także: baryłkowe, stożkowe, wahliwe, oporowe itp.

REKLAMA

Przy wielu niewątpliwych zaletach, łożyska toczne mają podstawową wadę, jaką jest ich niewielka zdolność do przenoszenia dużych i bardzo dużych obciążeń, z uwagi na ograniczenia wynikające z maksymalnego dopuszczalnego nacisku miejscowego pomiędzy ich elementami toczącymi się i bieżniami. Łożyska toczne są mało odporne na korozję, bardziej hałaśliwe od łożysk ślizgowych i znacznie od nich droższe. Z tych powodów łożyska toczne mogą być stosowane jedynie w miejscach o niewielkim obciążeniu, nie narażonych na obciążenia udarowe, zapewniających dobre smarowanie i nie narażonych na bezpośrednie oddziaływanie wilgoci i wpływów atmosferycznych, zwłaszcza na działanie czynników agresywnych, powodujących korozję stali. Częściowo problem korodowania łożysk usunięto poprzez zastosowanie specjalnych zamknięć – pokrywek, osłaniających szczelnie toczące się elementy (kulki, wałki itp) . Łożyska takie są praktycznie „bezobsługowe”. Przestrzeń pomiędzy osłonami jest fabrycznie wypełniona smarem, którego zapas wystarczy w praktyce na cały okres użytkowania łożyska, czyli na około 3500 do 4000 godzin pracy, przy założeniu, że łożysko pracuje z prędkością obrotową nie większą niż 2/3 prędkości znamionowej, która jest mniejsza od prędkości dopuszczalnej, oraz z obciążeniem nie przekraczającym dopuszczalnego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Stosowanie łożysk z zamkniętym między osłonami smarem jest niewskazane w miejscach, w których jest zapewnione dobre smarowanie oraz brak dostępu wpływów atmosferycznych, a więc np. do łożyskowania wałów korbowych i wałków rozrządu w silnikach spalinowych itp. W warunkach laboratoryjnych stosuje się nieraz łożyska toczne do łożyskowania korbowodów zarówno na wale korbowym, jak i w główce korbowodu. Są to najczęściej łożyska igiełkowe, zwykle dwurzędowe, podobne do tych, które stosowano w łożyskowaniu korbowodów silników dwusuwowych, w których nie było możliwe stosowanie smarowania olejem pod ciśnieniem. Dzięki temu uzyskuje się w takich doświadczalnych silnikach jednocylindrowych sprawność mechaniczną (nie mylić z enegetyczną), porównywalną ze sprawnością silników wielocylindrowych, pracujących z łożyskami ślizgowymi.

Zobacz też: Rodzaje sprzęgieł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA