REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampy awaryjne

REKLAMA

Unieruchomiony na drodze samochód, np. z przyczyn technicznych, powinien być odpowiednio oznakowany. Nie zawsze wystarczy ustawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenie świateł awaryjnych. W niektórych przypadkach jest obowiązkowe wystawienie ostrzegawczych lamp awaryjnych.

REKLAMA

Lampy awaryjne są zasilane w dwojaki sposób: z instalacji samochodowej i z własnego źródła energii. Mają silne, żółte światło, migające z częstotliwością podobną, jak w przypadku kierunkowskazów w samochodzie. Przepisy określają jednoznacznie, jakie pojazdy muszą mieć je na wyposażeniu i kiedy powinny je stosować. Muszą je stosować pojazdy, przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych, bez względu na miejsce, gdzie zostały unieruchomione. Jedna lampa musi być ustawiona za takim pojazdem, druga – przed nim, aby kierowcy, nadjeżdżający z obu stron w porę byli powiadomieni o grożącym niebezpieczeństwie.

REKLAMA

Żaden przepis nie zakazuje w wyraźny sposób stosowania takich lamp przez inne pojazdy, np. przez samochody osobowe dla dodatkowego oznaczenia miejsca niebezpiecznego. Jedynym problemem są ich gabaryty. Lampy takie z uwagi na zainstalowany w ich wnętrzu akumulator lub blok z ogniwami suchymi o dużej pojemności elektrycznej, a także sporej wielkości odbłyśnik, mają duże rozmiary i przez to zajmują dużo cennego miejsca w bagażniku. W krajach, wyprzedzających o dziesięciolecia Polskę w rozwoju motoryzacji, zamiast kosztownych, a przez to narażonych na kradzież lamp awaryjnych, stosuje się samozapłonowe flary o bardzo silnym, pomarańczowym świetle, wydzielające podczas palenia się pomarańczowy, dobrze widoczny prawie w każdych warunkach dym. Stosuje się je dla ostrzeżenia przed miejscem wypadku lub przed istnieniem nieoświetlonej, albo skrytej za zakrętem przeszkody na drodze.

Lampę awaryjną można wykorzystać także podczas holowania samochodu, ustawiając ją na półce za tylną szybą, spełniając w ten sposób wymóg kodeksowy, mówiący o obowiązku informowania innych kierowców o odbywającym się holowaniu.

O lampę awaryjną trzeba dbać, aby zawsze była gotowa do użycia. Dla całkowitego jej uniezależnienia od instalacji elektrycznej samochodu należy doładowywać co jakiś czas jej wewnętrzny akumulator. Gdy zamiast niego są stosowane ogniwa suche, dla przedłużenia ich żywotności należy je przechowywać poza lampą, tak aby nie było możliwe przypadkowe zwarcie ich biegunów. W tym celu można je przechowywać w tekturowych rurach, jakie pozostają np. po zużyciu ręczników papierowych, owijając dodatkowo taki rulon folią polietylenową, np. z torebki-reklamówki.

Zobacz też: AFL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA