REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzatory

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Amortyzator z definicji jest urządzeniem, którego zadanie polega na tłumieniu wstrząsów i drgań. Jest więc specyficznym rodzajem tłumika mechanicznego. Jego praca polega na przechwytywaniu i rozpraszaniu energii, powstającej np. w wyniku jazdy samochodem po nierównościach.

REKLAMA

Amortyzatory mają w pojazdach podwójne zastosowanie. Oprócz zwiększenia komfortu jazdy przez tłumienie drgań karoserii, utrudniają wykonywanie niekontrolowanych podskoków przez koła pojazdu na nierównościach, dzięki czemu mają niebagatelny wpływ na przyczepność kół do nawierzchni drogi.

REKLAMA

Nadmiar energii, powstającej w wyniku różnego rodzaju drgań jest w amortyzatorze przejmowany przez medium tłumiące. Są więc amortyzatory hydrauliczne, pneumatyczne, hydropneumatyczne, sprężynowe, elastomerowe, magnetyczne i elektromagnetyczne, cierne i gumowe. W samochodach najczęściej spotyka się amortyzatory hydrauliczne i pneumatyczne oraz kombinowane, hydropneumatyczne. Są także stosowane specyficzne amortyzatory gumowe o niewielkim zakresie działania: tuleje metalowo-gumowe. Pozostałe amortyzatory samochodowe mają postać długiego cylindra, we wnętrzu którego znajduje się tłumiące drgania medium oraz swobodnie przesuwający się tłok z niewielkimi otworami z zaworkami, utrudniającymi przepływ medium spod tłoka nad niego i odwrotnie.

REKLAMA

Gdy tłok jest wtłaczany do wnętrza cylindra, medium przepływa ze ściśle określoną prędkością przez otworki, dzięki czemu ruch tłoka nie może odbywać się swobodnie. Podobnie odbywa się przemieszczanie tłoka w drugą stronę, czyli w czasie, gdy jest on wyciągany z cylindra. Odpowiednie ustawienie zaworków może powodować że tłok będzie się przesuwał w jedną stronę znacznie lżej, niż w drugą, i wówczas mówimy o amortyzatorze jednostronnego działania, lub jego ruch będzie tłumiony w obie strony jednakowo, a wówczas mamy do czynienie z amortyzatorem dwustronnego działania. Tak, w dużym uproszczeniu wygląda działanie typowego amortyzatora.

Wielkość otworów oraz siła potrzebna do otwarcia zaworków decydują zarówno o chwili rozpoczęcia przepływu medium z jednej strony tłoka na drugą, jak i prędkości przepływu. W amortyzatorach standardowych przepływ ten jest dość swobodny, dlatego mówimy, że te amortyzatory są „miękkie”. Dzięki temu samochód wydaje się „płynąć” po wybojach i nierównościach. W przypadku samochodów sportowych ta zaleta standardowych amortyzatorów jest wadą. Stosuje się w nich amortyzatory o wolniejszym przepływie medium, przez co stają się one „twardsze”, dzięki czemu kierowca lepiej wyczuwa wszystkie ruchy pojazdu i może nad nimi łatwiej panować.

Zobacz też: Zawieszenie pojazdu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA