REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyn hamulcowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płyn hamulcowy zaliczany jest do płynów eksploatacyjnych auta, który służy sprawnemu funkcjonowaniu hydraulicznego układu hamulcowego.

Coraz rzadziej stosuje się sterowanie czysto mechaniczne, czyli przy pomocy cięgieł. Znajdują one zastosowanie w najlżejszych pojazdach mechanicznych i rowerach oraz – w hamulcach pomocniczych, czyli awaryjnych i postojowych. Na razie nie stosuje się sterowania elektromagnetycznego, którego niezawodność jest problematyczna.

REKLAMA

REKLAMA

W hydraulicznym sterowaniu kluczową rolę odgrywają trzy elementy: pompa hamulcowa czyli urządzenie sterujące, cylinderki hamulcowe, czyli siłowniki – elementy wykonawcze oraz płyn, dzięki któremu siła, wywierana przez kierowcę na tłoki pompy hamulcowej jest przekazywana do elementów wykonawczych, czyli cylinderków z tłokami hamulcowymi. Obowiązuje tu, więc prosta zasada znanej z lekcji fizyki prasy hydraulicznej.

Płyn, jakim jest napełniony hydrauliczny układ hamulcowy musi spełniać wiele warunków, aby jego stosowanie nie wiązało się z żadnym ryzykiem. A więc musi być odporny na bardzo niskie temperatury, aby podczas dużych i bardzo dużych mrozów nie zamienił się w ciało stałe. Jednocześnie musi być bardzo odporny na wysokie temperatury, jakie istnieją w hamulcach podczas intensywnego hamowania. Powinien także wykazywać znikomą tendencję do parowania. Każda para jest gazem, a to oznacza, że jak każdy gaz, pod wpływem ciśnienia znacznie zmniejsza swoją objętość. Niewielka bańka pary, podobnie jak odrobina powietrza w układzie hamulcowym może w istotny sposób obniżyć skuteczność hamulców.

REKLAMA

Płyn hamulcowy nie może wywoływać korozji metalowych przewodów hamulcowych, korpusu pompy hamulcowej i wnętrz cylinderków hamulcowych bez względu na to, z jakiego metalu są one wykonane. Nie może także powodować jakichkolwiek zmian fizycznych i chemicznych w gumie, która jest stosowana na elastyczne przewody i tłoczki hamulcowe w pompie i w cylinderkach hamulcowych. Z tego powodu nie wolno w układach hamulcowych stosować płynów innych, niż zalecane przez producenta pojazdu, nawet gdy odznaczają się one samymi zaletami.

Nigdy nie wiadomo i nie można przewidzieć, jaki mogą mieć wpływ na elementy gumowe układu hamulcowego. W skrajnym przypadku niewłaściwy płyn hamulcowy może doprowadzić do pęcznienia gumy, a to może w konsekwencji zablokować przepływ przez przewody elastyczne. Może także uszkodzić gumowe elementy tłoczków hamulcowych i spowodować wyciek, który początkowo pogorszy skuteczność hamowania przez nawilżenie nakładek szczęk lub klocków hamulcowych, a w najgorszym wypadku może całkowicie wycieknąć z układu hamulcowego przez nieszczelne tłoczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Układy hamulców bębnowych

Powiązane
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA