REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Płyn hamulcowy zaliczany jest do płynów eksploatacyjnych auta, który służy sprawnemu funkcjonowaniu hydraulicznego układu hamulcowego.

Coraz rzadziej stosuje się sterowanie czysto mechaniczne, czyli przy pomocy cięgieł. Znajdują one zastosowanie w najlżejszych pojazdach mechanicznych i rowerach oraz – w hamulcach pomocniczych, czyli awaryjnych i postojowych. Na razie nie stosuje się sterowania elektromagnetycznego, którego niezawodność jest problematyczna.

REKLAMA

REKLAMA

W hydraulicznym sterowaniu kluczową rolę odgrywają trzy elementy: pompa hamulcowa czyli urządzenie sterujące, cylinderki hamulcowe, czyli siłowniki – elementy wykonawcze oraz płyn, dzięki któremu siła, wywierana przez kierowcę na tłoki pompy hamulcowej jest przekazywana do elementów wykonawczych, czyli cylinderków z tłokami hamulcowymi. Obowiązuje tu, więc prosta zasada znanej z lekcji fizyki prasy hydraulicznej.

Płyn, jakim jest napełniony hydrauliczny układ hamulcowy musi spełniać wiele warunków, aby jego stosowanie nie wiązało się z żadnym ryzykiem. A więc musi być odporny na bardzo niskie temperatury, aby podczas dużych i bardzo dużych mrozów nie zamienił się w ciało stałe. Jednocześnie musi być bardzo odporny na wysokie temperatury, jakie istnieją w hamulcach podczas intensywnego hamowania. Powinien także wykazywać znikomą tendencję do parowania. Każda para jest gazem, a to oznacza, że jak każdy gaz, pod wpływem ciśnienia znacznie zmniejsza swoją objętość. Niewielka bańka pary, podobnie jak odrobina powietrza w układzie hamulcowym może w istotny sposób obniżyć skuteczność hamulców.

Płyn hamulcowy nie może wywoływać korozji metalowych przewodów hamulcowych, korpusu pompy hamulcowej i wnętrz cylinderków hamulcowych bez względu na to, z jakiego metalu są one wykonane. Nie może także powodować jakichkolwiek zmian fizycznych i chemicznych w gumie, która jest stosowana na elastyczne przewody i tłoczki hamulcowe w pompie i w cylinderkach hamulcowych. Z tego powodu nie wolno w układach hamulcowych stosować płynów innych, niż zalecane przez producenta pojazdu, nawet gdy odznaczają się one samymi zaletami.

REKLAMA

Nigdy nie wiadomo i nie można przewidzieć, jaki mogą mieć wpływ na elementy gumowe układu hamulcowego. W skrajnym przypadku niewłaściwy płyn hamulcowy może doprowadzić do pęcznienia gumy, a to może w konsekwencji zablokować przepływ przez przewody elastyczne. Może także uszkodzić gumowe elementy tłoczków hamulcowych i spowodować wyciek, który początkowo pogorszy skuteczność hamowania przez nawilżenie nakładek szczęk lub klocków hamulcowych, a w najgorszym wypadku może całkowicie wycieknąć z układu hamulcowego przez nieszczelne tłoczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Układy hamulców bębnowych

Powiązane
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA