REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Każdy silnik spalinowy ma pewną moc, wynikająca z jego konstrukcji i sprawności, a którą powiększyć jest bardzo trudno. Moc ta, zależy wyłącznie od szybkości powstawania ciepła w jego cylindrach i od jego sprawności.

REKLAMA

REKLAMA

Podniesienie sprawności silnika jest bardzo trudne z wielu różnych powodów. O wiele łatwiej jest zwiększyć natężenie wydzielania się ciepła. Można to osiągnąć na trzy sposoby: przez powiększenie pojemności skokowej silnika, co wiąże się z większą ilością paliwa, spalanego w każdym cyklu pracy lub przez zwiększenie częstotliwości tych cykli, czyli powiększenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, albo przez zwiększenie skuteczności napełniania cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną lub powietrzem w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Najskuteczniejszym i zarazem najtańszym sposobem zwiększenia mocy silnika jest wymienione na trzecim miejscu zwiększenie skuteczności napełniania jego cylindrów przez stosowanie doładowania. Polega to na wtłaczaniu do silnika powietrza pod zwiększonym ciśnieniem, dzięki czemu rośnie jego gęstość, a tym samym zwiększa się ilość tlenu w cylindrze, niezbędnego w procesie spalania paliwa. Technika ta była znana i stosowana od dawna w tłokowych silnikach lotniczych, gdy podczas lotu na dużych wysokościach przy panującym na nich niskim ciśnieniu atmosferycznym następował deficyt tlenu i silnik nie mógł rozwinąć swojej pełnej mocy. Podniesienie ciśnienia powietrza, zasysanego do cylindrów, skutecznie rozwiązywało ten problem.

REKLAMA

Istnieją trzy podstawowe systemy doładowania silników:
– sprężarkowy, w którym sprężarka jest napędzana mechanicznie przez energię, pobieraną z wału korbowego silnika;
– turbosprężarkowy, w którym sprężarkę napędza turbina gazowa, zasilana gazami spalinowymi silnika;
– bezsprężarkowy, który nie znalazł uznania w oczach konstruktorów silników samochodowych.
Najpowszechniej stosowany jest system turbosprężarkowy.

Aby uzyskać odpowiedni stopień sprężania, dochodzący nawet do 2, sprężarka odśrodkowa, a takie stosuje się głównie do doładowania silników, musi osiągać bardzo wysokie obroty, dochodzące w przypadku silników o małej pojemności skokowej, do 100 000 na minutę. Z tego względu nie stosuje się do doładowania silników sprężarek elektrycznych, czyli popularnych dmuchaw. Uzyskanie tak dużej prędkości obrotowej silnika elektrycznego nie jest możliwe z wielu powodów, z których głównym jest ogromna siła odśrodkowa, której musiałby przeciwstawić się wirnik takiego silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Intercooler

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA