REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ doładowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Układ doładowania silnika spalinowego działa na zasadzie doprowadzenia do cylindrów silnika większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej niż silnik jest w stanie samoistnie dostarczyć z powietrza.

Każdy silnik spalinowy ma pewną moc, wynikająca z jego konstrukcji i sprawności, a którą powiększyć jest bardzo trudno. Moc ta, zależy wyłącznie od szybkości powstawania ciepła w jego cylindrach i od jego sprawności.

REKLAMA

REKLAMA

Podniesienie sprawności silnika jest bardzo trudne z wielu różnych powodów. O wiele łatwiej jest zwiększyć natężenie wydzielania się ciepła. Można to osiągnąć na trzy sposoby: przez powiększenie pojemności skokowej silnika, co wiąże się z większą ilością paliwa, spalanego w każdym cyklu pracy lub przez zwiększenie częstotliwości tych cykli, czyli powiększenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika, albo przez zwiększenie skuteczności napełniania cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną lub powietrzem w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Najskuteczniejszym i zarazem najtańszym sposobem zwiększenia mocy silnika jest wymienione na trzecim miejscu zwiększenie skuteczności napełniania jego cylindrów przez stosowanie doładowania. Polega to na wtłaczaniu do silnika powietrza pod zwiększonym ciśnieniem, dzięki czemu rośnie jego gęstość, a tym samym zwiększa się ilość tlenu w cylindrze, niezbędnego w procesie spalania paliwa. Technika ta była znana i stosowana od dawna w tłokowych silnikach lotniczych, gdy podczas lotu na dużych wysokościach przy panującym na nich niskim ciśnieniu atmosferycznym następował deficyt tlenu i silnik nie mógł rozwinąć swojej pełnej mocy. Podniesienie ciśnienia powietrza, zasysanego do cylindrów, skutecznie rozwiązywało ten problem.

REKLAMA

Istnieją trzy podstawowe systemy doładowania silników:
– sprężarkowy, w którym sprężarka jest napędzana mechanicznie przez energię, pobieraną z wału korbowego silnika;
– turbosprężarkowy, w którym sprężarkę napędza turbina gazowa, zasilana gazami spalinowymi silnika;
– bezsprężarkowy, który nie znalazł uznania w oczach konstruktorów silników samochodowych.
Najpowszechniej stosowany jest system turbosprężarkowy.

Aby uzyskać odpowiedni stopień sprężania, dochodzący nawet do 2, sprężarka odśrodkowa, a takie stosuje się głównie do doładowania silników, musi osiągać bardzo wysokie obroty, dochodzące w przypadku silników o małej pojemności skokowej, do 100 000 na minutę. Z tego względu nie stosuje się do doładowania silników sprężarek elektrycznych, czyli popularnych dmuchaw. Uzyskanie tak dużej prędkości obrotowej silnika elektrycznego nie jest możliwe z wielu powodów, z których głównym jest ogromna siła odśrodkowa, której musiałby przeciwstawić się wirnik takiego silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Intercooler

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA