REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne?

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Materiały prasowe Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesność oznacza dla silników nie tylko zaawansowaną technologię wtryskową, turbodoładowanie czy koło dwumasowe. Nowoczesność to też asystenci, którzy podpowiadają kierowcy jak najbardziej optymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Jednym z takich asystentów jest wskaźnik zmiany biegów. W tym materiale odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytanie: na ile jego wskazania są dogmatem, a na ile mogą stanowić wyłącznie sugestię?

Gear Shift Indicator, czyli tzw. GSI jest niczym innym niż kontrolką, ewentualnie komunikatem wyświetlanym przez komputer pokładowy, który ma poinformować kierowcę o optymalnym momencie na wrzucenie wyższego lub niższego przełożenia. Skąd komputer wie, w którym momencie jazdy uaktywnić GSI? W końcu czerpie informacje ze sterownika silnika i doskonale wie o tym, jaki jest skład mieszanki aktualnie wtłaczanej do komory spalania i przy jakim obciążeniu zostanie ona wykorzystana efektywnie.

REKLAMA

Wskaźnik zmiany biegu - efektywność spalania i optymalny moment

Idealnym schematem pracy wskaźnika zmiany biegu układu jest doprowadzenie do sytuacji, w której jednostka napędowa będzie w każdym momencie pracować w optymalnym zakresie momentu obrotowego. To z jednej strony zapewni autu właściwą siłę do jazdy i reagowania na sytuację na drodze, a z drugiej oznacza, że mieszanka paliwowa będzie spalana maksymalnie efektywnie. Skutek? Samochód stanie się nie tylko oszczędniejszy, ale także jego spaliny okażą się dużo mniej toksyczne dla środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźniki zmiany biegów są stosowane w autach różnych marek. Znane są właścicielom m.in. Alf Romeo, Dacii, Volkswagenów, Toyot, Fiatów, Opli, Hyundaiów, Mitsubishi, Peugeotów czy Suzuki. W modelach tańszych przyjmują formę prostej kontroli umieszczonej na tablicy wskaźników. W droższych często stają się elementem komunikatów wyświetlanych przez komputer pokładowy. W takim przypadku stosowana jest nie tylko strzałka, ale i system wskazuje konkretne przełożenie, na którym powinno jechać auto. GSI używa się nie tylko w przypadku silników benzynowych. Spotykane są również w autach wyposażonych w jednostki wysokoprężne.

Gear Shift Indicator to niższe spalanie i ulga dla środowiska. Czy zatem system może mieć jakieś wady? Owszem i nie są one wcale takie małe. Wskazania GSI mogą być niezwykle przydatne. Warto z nich korzystać jednak przede wszystkim w przypadku jednostajnej jazdy - np. podczas pokonywania dłuższych odcinków miejskich czy jazdy poza miastem. Wtedy komputer rzeczywiście jest w stanie krótkofalowo przewidzieć w jaki sposób będzie się zmieniało obciążenie jednostki napędowej.

Wskaźnik zmiany biegu - problem to nieustanne niskie obroty!

Problem ze wskaźnikiem zmiany biegu zaczyna się w sytuacji, w której środowisko jazdy staje się mniej przewidywalne - np. kierowca musi dynamicznie wyprzedzić ciężarówkę, ewentualnie porusza się na drodze z dużą ilością świateł drogowych. W takim przypadku korzystanie ze wskazań GSI może doprowadzić do sytuacji, w której samochód będzie nieustannie jechał na zbyt niskich obrotach i na zbyt wysokim biegu. A to nie jest ani do końca ekonomicznie uzasadnione, ani dobre dla środowiska, ani nawet nie daje możliwości wykorzystania mocy silnika w sytuacji kryzysowej.

Ze wskaźnikiem zmiany biegu jest dokładnie tak samo jak z większością współczesnych wynalazków technologii motoryzacyjnej. Nie można mu ślepo wierzyć. Oczywiście intencje inżynierów były jak najbardziej dobre. Trzeba jednak wiedzieć kiedy korzystać z ich pomysłu i trzeba to robić uwzględniając dalekosiężną analizę sytuacji. Komputer skupia się na sterowaniu silnikiem i nie widzi rozwoju wypadków na drodze tak dokładnie jak kierowca. W efekcie nie wie czy ten akurat nie szykuje się do wyprzedzania lub czy nie będzie mu potrzebny dodatkowy zastrzyk mocy z uwagi na przeszkodę napotkaną na drodze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA