REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne?

Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Materiały prasowe Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesność oznacza dla silników nie tylko zaawansowaną technologię wtryskową, turbodoładowanie czy koło dwumasowe. Nowoczesność to też asystenci, którzy podpowiadają kierowcy jak najbardziej optymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Jednym z takich asystentów jest wskaźnik zmiany biegów. W tym materiale odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytanie: na ile jego wskazania są dogmatem, a na ile mogą stanowić wyłącznie sugestię?

Gear Shift Indicator, czyli tzw. GSI jest niczym innym niż kontrolką, ewentualnie komunikatem wyświetlanym przez komputer pokładowy, który ma poinformować kierowcę o optymalnym momencie na wrzucenie wyższego lub niższego przełożenia. Skąd komputer wie, w którym momencie jazdy uaktywnić GSI? W końcu czerpie informacje ze sterownika silnika i doskonale wie o tym, jaki jest skład mieszanki aktualnie wtłaczanej do komory spalania i przy jakim obciążeniu zostanie ona wykorzystana efektywnie.

REKLAMA

Wskaźnik zmiany biegu - efektywność spalania i optymalny moment

Idealnym schematem pracy wskaźnika zmiany biegu układu jest doprowadzenie do sytuacji, w której jednostka napędowa będzie w każdym momencie pracować w optymalnym zakresie momentu obrotowego. To z jednej strony zapewni autu właściwą siłę do jazdy i reagowania na sytuację na drodze, a z drugiej oznacza, że mieszanka paliwowa będzie spalana maksymalnie efektywnie. Skutek? Samochód stanie się nie tylko oszczędniejszy, ale także jego spaliny okażą się dużo mniej toksyczne dla środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźniki zmiany biegów są stosowane w autach różnych marek. Znane są właścicielom m.in. Alf Romeo, Dacii, Volkswagenów, Toyot, Fiatów, Opli, Hyundaiów, Mitsubishi, Peugeotów czy Suzuki. W modelach tańszych przyjmują formę prostej kontroli umieszczonej na tablicy wskaźników. W droższych często stają się elementem komunikatów wyświetlanych przez komputer pokładowy. W takim przypadku stosowana jest nie tylko strzałka, ale i system wskazuje konkretne przełożenie, na którym powinno jechać auto. GSI używa się nie tylko w przypadku silników benzynowych. Spotykane są również w autach wyposażonych w jednostki wysokoprężne.

Gear Shift Indicator to niższe spalanie i ulga dla środowiska. Czy zatem system może mieć jakieś wady? Owszem i nie są one wcale takie małe. Wskazania GSI mogą być niezwykle przydatne. Warto z nich korzystać jednak przede wszystkim w przypadku jednostajnej jazdy - np. podczas pokonywania dłuższych odcinków miejskich czy jazdy poza miastem. Wtedy komputer rzeczywiście jest w stanie krótkofalowo przewidzieć w jaki sposób będzie się zmieniało obciążenie jednostki napędowej.

Wskaźnik zmiany biegu - problem to nieustanne niskie obroty!

Problem ze wskaźnikiem zmiany biegu zaczyna się w sytuacji, w której środowisko jazdy staje się mniej przewidywalne - np. kierowca musi dynamicznie wyprzedzić ciężarówkę, ewentualnie porusza się na drodze z dużą ilością świateł drogowych. W takim przypadku korzystanie ze wskazań GSI może doprowadzić do sytuacji, w której samochód będzie nieustannie jechał na zbyt niskich obrotach i na zbyt wysokim biegu. A to nie jest ani do końca ekonomicznie uzasadnione, ani dobre dla środowiska, ani nawet nie daje możliwości wykorzystania mocy silnika w sytuacji kryzysowej.

Ze wskaźnikiem zmiany biegu jest dokładnie tak samo jak z większością współczesnych wynalazków technologii motoryzacyjnej. Nie można mu ślepo wierzyć. Oczywiście intencje inżynierów były jak najbardziej dobre. Trzeba jednak wiedzieć kiedy korzystać z ich pomysłu i trzeba to robić uwzględniając dalekosiężną analizę sytuacji. Komputer skupia się na sterowaniu silnikiem i nie widzi rozwoju wypadków na drodze tak dokładnie jak kierowca. W efekcie nie wie czy ten akurat nie szykuje się do wyprzedzania lub czy nie będzie mu potrzebny dodatkowy zastrzyk mocy z uwagi na przeszkodę napotkaną na drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA