REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Wskaźnik zmiany biegu - na ile jego wskazania są optymalne
Materiały prasowe Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesność oznacza dla silników nie tylko zaawansowaną technologię wtryskową, turbodoładowanie czy koło dwumasowe. Nowoczesność to też asystenci, którzy podpowiadają kierowcy jak najbardziej optymalnie wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Jednym z takich asystentów jest wskaźnik zmiany biegów. W tym materiale odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytanie: na ile jego wskazania są dogmatem, a na ile mogą stanowić wyłącznie sugestię?

Gear Shift Indicator, czyli tzw. GSI jest niczym innym niż kontrolką, ewentualnie komunikatem wyświetlanym przez komputer pokładowy, który ma poinformować kierowcę o optymalnym momencie na wrzucenie wyższego lub niższego przełożenia. Skąd komputer wie, w którym momencie jazdy uaktywnić GSI? W końcu czerpie informacje ze sterownika silnika i doskonale wie o tym, jaki jest skład mieszanki aktualnie wtłaczanej do komory spalania i przy jakim obciążeniu zostanie ona wykorzystana efektywnie.

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik zmiany biegu - efektywność spalania i optymalny moment

Idealnym schematem pracy wskaźnika zmiany biegu układu jest doprowadzenie do sytuacji, w której jednostka napędowa będzie w każdym momencie pracować w optymalnym zakresie momentu obrotowego. To z jednej strony zapewni autu właściwą siłę do jazdy i reagowania na sytuację na drodze, a z drugiej oznacza, że mieszanka paliwowa będzie spalana maksymalnie efektywnie. Skutek? Samochód stanie się nie tylko oszczędniejszy, ale także jego spaliny okażą się dużo mniej toksyczne dla środowiska.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźniki zmiany biegów są stosowane w autach różnych marek. Znane są właścicielom m.in. Alf Romeo, Dacii, Volkswagenów, Toyot, Fiatów, Opli, Hyundaiów, Mitsubishi, Peugeotów czy Suzuki. W modelach tańszych przyjmują formę prostej kontroli umieszczonej na tablicy wskaźników. W droższych często stają się elementem komunikatów wyświetlanych przez komputer pokładowy. W takim przypadku stosowana jest nie tylko strzałka, ale i system wskazuje konkretne przełożenie, na którym powinno jechać auto. GSI używa się nie tylko w przypadku silników benzynowych. Spotykane są również w autach wyposażonych w jednostki wysokoprężne.

Gear Shift Indicator to niższe spalanie i ulga dla środowiska. Czy zatem system może mieć jakieś wady? Owszem i nie są one wcale takie małe. Wskazania GSI mogą być niezwykle przydatne. Warto z nich korzystać jednak przede wszystkim w przypadku jednostajnej jazdy - np. podczas pokonywania dłuższych odcinków miejskich czy jazdy poza miastem. Wtedy komputer rzeczywiście jest w stanie krótkofalowo przewidzieć w jaki sposób będzie się zmieniało obciążenie jednostki napędowej.

Wskaźnik zmiany biegu - problem to nieustanne niskie obroty!

Problem ze wskaźnikiem zmiany biegu zaczyna się w sytuacji, w której środowisko jazdy staje się mniej przewidywalne - np. kierowca musi dynamicznie wyprzedzić ciężarówkę, ewentualnie porusza się na drodze z dużą ilością świateł drogowych. W takim przypadku korzystanie ze wskazań GSI może doprowadzić do sytuacji, w której samochód będzie nieustannie jechał na zbyt niskich obrotach i na zbyt wysokim biegu. A to nie jest ani do końca ekonomicznie uzasadnione, ani dobre dla środowiska, ani nawet nie daje możliwości wykorzystania mocy silnika w sytuacji kryzysowej.

Ze wskaźnikiem zmiany biegu jest dokładnie tak samo jak z większością współczesnych wynalazków technologii motoryzacyjnej. Nie można mu ślepo wierzyć. Oczywiście intencje inżynierów były jak najbardziej dobre. Trzeba jednak wiedzieć kiedy korzystać z ich pomysłu i trzeba to robić uwzględniając dalekosiężną analizę sytuacji. Komputer skupia się na sterowaniu silnikiem i nie widzi rozwoju wypadków na drodze tak dokładnie jak kierowca. W efekcie nie wie czy ten akurat nie szykuje się do wyprzedzania lub czy nie będzie mu potrzebny dodatkowy zastrzyk mocy z uwagi na przeszkodę napotkaną na drodze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA