REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami

Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Materiały prasowe Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł wydaje się dość prosty. Producenci postanowili zrezygnować z napędzania łopatek turbiny gazami wydechowymi. Ich miejsce zajął bowiem silnik elektryczny. Jakie zalety daje takie rozwiązanie i kiedy e-turbo może się stać standardem na rynku? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

Idea turbosprężarki nie jest niczym nowym. Po raz pierwszy pomysł zwiększenia ciśnienia w układzie dolotowym pojawił się jeszcze w roku 1905. Wynalazek opatentowany przez Szwajcara - dr Alfreda Buchi musiał jednak nieco poczekać na rynkową premierę. I tak zaczął być używany w samochodach ciężarowych pod koniec lat trzydziestych XX wieku, a pojazdach osobowych dopiero w roku 1973. Okresem szczególnego rozkwitu dla turbosprężarek stała się końcówka lat dziewięćdziesiątych i początek nowego millenium. To wtedy stały się one standardem w segmencie motorów wysokoprężnych.

REKLAMA

Elektryczna turbosprężarka jest niezależna od prędkości obrotowej silnika

Elektryczna turbosprężarka jest naturalnym stadium rozwojowym tego ciągu. A powód do podjęcia prac nad nią jest dość prosty. Producenci w dobie zaostrzających się wymogów emisyjnych muszą śrubować efektywność pracy silników spalinowych. To sprawia, że jednostki napędowe emitują do atmosfery coraz mniej szkodliwych substancji, ale jednocześnie zachowują właściwe osiągi. Co daje elektryczna turbosprężarka? Przede wszystkim uniezależnia możliwość generowania ciśnienia w układzie dolotowym od prędkości obrotowej silnika. W efekcie mieszanka paliwowa jest spalana w sposób pełniejszy nawet podczas wolnej jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryczna turbosprężarka osiąga pełną sprawność już przy 1200 obr./min. Na rozpoczęcie pracy potrzebuje dosłownie setnych części sekundy. Dodatkowo może obracać się z prędkością dochodzącą do 70 tys. obr./min. i bardzo często jest zasilana z energii elektrycznej, którą auto za sprawą systemu rekuperacji odzyskuje podczas hamowania i zwalniania. Elektryczny napęd pozwala na precyzyjniejsze sterowanie prędkością obracania się łopatek. Ta może być wyższa wtedy, gdy kierowca potrzebuje zastrzyku mocy i niższa, gdy akurat jazda odbywa się jednostajnie.

Elektryczna turbosprężarka to eko… osiągi!

Oczywiście aspekt efektywności jest niezwykle kluczowy dla e-turbo. Na tym jednak zalety elektrycznej turbosprężarki nie kończą się. Jedną z większych korzyści da się bowiem odczuć w sytuacji, w której prowadzący zasiądzie za kierownicą auta wyposażonego w e-turbo. Chodzi w tym punkcie przede wszystkim o niemalże całkowite wyeliminowanie efektu turbodziury. Elektryczny napęd sprawia, że turbosprężarka gwarantuje szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Poza tym silnikowi nie brakuje mocy praktycznie od momentu startu, w ten sposób inżynierowie mogą osiągnąć wyższą moc jednostki przy niższych obrotach, a tym samym minimalizowane jest spalanie.

Pierwsze doniesienia o elektrycznych turbosprężarkach pojawiły się w okolicy roku 2015. System dość szybko trafił na rynek, jednak w początkowej fazie przede wszystkim do aut luksusowych w postaci chociażby topowych modeli Audi, BMW czy Mercedesa. Czy ma szansę na dalszą popularyzację? Wszystko wskazuje na to, że tak. Szczególnie że producenci w obliczu zaostrzających się norm emisji spalin muszą śrubować wydajność silników spalinowych, a dodatkowo jednostki napędowe stają się coraz bardziej nowoczesne i tworzą korzystne pole do wdrażania tego typu rozwiązań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA