REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Materiały prasowe Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł wydaje się dość prosty. Producenci postanowili zrezygnować z napędzania łopatek turbiny gazami wydechowymi. Ich miejsce zajął bowiem silnik elektryczny. Jakie zalety daje takie rozwiązanie i kiedy e-turbo może się stać standardem na rynku? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

Idea turbosprężarki nie jest niczym nowym. Po raz pierwszy pomysł zwiększenia ciśnienia w układzie dolotowym pojawił się jeszcze w roku 1905. Wynalazek opatentowany przez Szwajcara - dr Alfreda Buchi musiał jednak nieco poczekać na rynkową premierę. I tak zaczął być używany w samochodach ciężarowych pod koniec lat trzydziestych XX wieku, a pojazdach osobowych dopiero w roku 1973. Okresem szczególnego rozkwitu dla turbosprężarek stała się końcówka lat dziewięćdziesiątych i początek nowego millenium. To wtedy stały się one standardem w segmencie motorów wysokoprężnych.

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczna turbosprężarka jest niezależna od prędkości obrotowej silnika

Elektryczna turbosprężarka jest naturalnym stadium rozwojowym tego ciągu. A powód do podjęcia prac nad nią jest dość prosty. Producenci w dobie zaostrzających się wymogów emisyjnych muszą śrubować efektywność pracy silników spalinowych. To sprawia, że jednostki napędowe emitują do atmosfery coraz mniej szkodliwych substancji, ale jednocześnie zachowują właściwe osiągi. Co daje elektryczna turbosprężarka? Przede wszystkim uniezależnia możliwość generowania ciśnienia w układzie dolotowym od prędkości obrotowej silnika. W efekcie mieszanka paliwowa jest spalana w sposób pełniejszy nawet podczas wolnej jazdy.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryczna turbosprężarka osiąga pełną sprawność już przy 1200 obr./min. Na rozpoczęcie pracy potrzebuje dosłownie setnych części sekundy. Dodatkowo może obracać się z prędkością dochodzącą do 70 tys. obr./min. i bardzo często jest zasilana z energii elektrycznej, którą auto za sprawą systemu rekuperacji odzyskuje podczas hamowania i zwalniania. Elektryczny napęd pozwala na precyzyjniejsze sterowanie prędkością obracania się łopatek. Ta może być wyższa wtedy, gdy kierowca potrzebuje zastrzyku mocy i niższa, gdy akurat jazda odbywa się jednostajnie.

Elektryczna turbosprężarka to eko… osiągi!

Oczywiście aspekt efektywności jest niezwykle kluczowy dla e-turbo. Na tym jednak zalety elektrycznej turbosprężarki nie kończą się. Jedną z większych korzyści da się bowiem odczuć w sytuacji, w której prowadzący zasiądzie za kierownicą auta wyposażonego w e-turbo. Chodzi w tym punkcie przede wszystkim o niemalże całkowite wyeliminowanie efektu turbodziury. Elektryczny napęd sprawia, że turbosprężarka gwarantuje szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Poza tym silnikowi nie brakuje mocy praktycznie od momentu startu, w ten sposób inżynierowie mogą osiągnąć wyższą moc jednostki przy niższych obrotach, a tym samym minimalizowane jest spalanie.

Pierwsze doniesienia o elektrycznych turbosprężarkach pojawiły się w okolicy roku 2015. System dość szybko trafił na rynek, jednak w początkowej fazie przede wszystkim do aut luksusowych w postaci chociażby topowych modeli Audi, BMW czy Mercedesa. Czy ma szansę na dalszą popularyzację? Wszystko wskazuje na to, że tak. Szczególnie że producenci w obliczu zaostrzających się norm emisji spalin muszą śrubować wydajność silników spalinowych, a dodatkowo jednostki napędowe stają się coraz bardziej nowoczesne i tworzą korzystne pole do wdrażania tego typu rozwiązań.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA