REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami
Materiały prasowe Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł wydaje się dość prosty. Producenci postanowili zrezygnować z napędzania łopatek turbiny gazami wydechowymi. Ich miejsce zajął bowiem silnik elektryczny. Jakie zalety daje takie rozwiązanie i kiedy e-turbo może się stać standardem na rynku? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

Idea turbosprężarki nie jest niczym nowym. Po raz pierwszy pomysł zwiększenia ciśnienia w układzie dolotowym pojawił się jeszcze w roku 1905. Wynalazek opatentowany przez Szwajcara - dr Alfreda Buchi musiał jednak nieco poczekać na rynkową premierę. I tak zaczął być używany w samochodach ciężarowych pod koniec lat trzydziestych XX wieku, a pojazdach osobowych dopiero w roku 1973. Okresem szczególnego rozkwitu dla turbosprężarek stała się końcówka lat dziewięćdziesiątych i początek nowego millenium. To wtedy stały się one standardem w segmencie motorów wysokoprężnych.

REKLAMA

Elektryczna turbosprężarka jest niezależna od prędkości obrotowej silnika

Elektryczna turbosprężarka jest naturalnym stadium rozwojowym tego ciągu. A powód do podjęcia prac nad nią jest dość prosty. Producenci w dobie zaostrzających się wymogów emisyjnych muszą śrubować efektywność pracy silników spalinowych. To sprawia, że jednostki napędowe emitują do atmosfery coraz mniej szkodliwych substancji, ale jednocześnie zachowują właściwe osiągi. Co daje elektryczna turbosprężarka? Przede wszystkim uniezależnia możliwość generowania ciśnienia w układzie dolotowym od prędkości obrotowej silnika. W efekcie mieszanka paliwowa jest spalana w sposób pełniejszy nawet podczas wolnej jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryczna turbosprężarka osiąga pełną sprawność już przy 1200 obr./min. Na rozpoczęcie pracy potrzebuje dosłownie setnych części sekundy. Dodatkowo może obracać się z prędkością dochodzącą do 70 tys. obr./min. i bardzo często jest zasilana z energii elektrycznej, którą auto za sprawą systemu rekuperacji odzyskuje podczas hamowania i zwalniania. Elektryczny napęd pozwala na precyzyjniejsze sterowanie prędkością obracania się łopatek. Ta może być wyższa wtedy, gdy kierowca potrzebuje zastrzyku mocy i niższa, gdy akurat jazda odbywa się jednostajnie.

Elektryczna turbosprężarka to eko… osiągi!

Oczywiście aspekt efektywności jest niezwykle kluczowy dla e-turbo. Na tym jednak zalety elektrycznej turbosprężarki nie kończą się. Jedną z większych korzyści da się bowiem odczuć w sytuacji, w której prowadzący zasiądzie za kierownicą auta wyposażonego w e-turbo. Chodzi w tym punkcie przede wszystkim o niemalże całkowite wyeliminowanie efektu turbodziury. Elektryczny napęd sprawia, że turbosprężarka gwarantuje szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Poza tym silnikowi nie brakuje mocy praktycznie od momentu startu, w ten sposób inżynierowie mogą osiągnąć wyższą moc jednostki przy niższych obrotach, a tym samym minimalizowane jest spalanie.

Pierwsze doniesienia o elektrycznych turbosprężarkach pojawiły się w okolicy roku 2015. System dość szybko trafił na rynek, jednak w początkowej fazie przede wszystkim do aut luksusowych w postaci chociażby topowych modeli Audi, BMW czy Mercedesa. Czy ma szansę na dalszą popularyzację? Wszystko wskazuje na to, że tak. Szczególnie że producenci w obliczu zaostrzających się norm emisji spalin muszą śrubować wydajność silników spalinowych, a dodatkowo jednostki napędowe stają się coraz bardziej nowoczesne i tworzą korzystne pole do wdrażania tego typu rozwiązań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA