REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne sterowanie turbosprężarką - awaryjne czy trwałe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
Honeywell

REKLAMA

REKLAMA

Elektronika odgrywa decydującą rolę we współczesnych samochodach. Decyduje nie tylko o pracy modułów komfortowych, ale też silnika czy doładowania. Jak działa elektroniczne sterowanie turbosprężarką?

REKLAMA

Doładowanie zaczęło rynkową karierę jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Za sprawą turbosprężarki rośnie moc silnika oraz zwiększa się poziom efektywności procesu spalania paliwa. Początkowo producenci stosowali proste turbosprężarki. Z czasem w układzie doładowania zaczęła się jednak pojawiać tzw. zmienna geometra łopatek. Co dawała? Pozwalała na regulowanie strumienia gazów obrotowych i optymalizowała pracę turbiny. Pierwsze układy zmiennej geometrii były oparte o zawory pneumatyczne. Rozwiązanie choć stosunkowo proste, niosło ze sobą pewne wady. Konkretnie działało z opóźnieniem, a do tego reprezentowało część mechaniczną. Tym samym nie komunikowało się z komputerem sterującym pracą silnika.

REKLAMA

Obecnie stosowane jednostki napędowe są niezwykle nowoczesne. Komputer kontroluje w nich praktycznie każdy etap pracy. Aby ECU mogło przejąć kontrolę również nad procesem strumieniowania spalin wpadających do układu doładowania, inżynierowie stworzyli elektroniczne sterowanie turbosprężarką. Obwody sterujące są różnie nazywane. Czasami mówi się o sterownikach REA/SREA, a czasami o aktuatorach. Bez względu na nazwę, przynoszą one te same zalety. Przyspieszają reakcję turbiny na zmieniające się warunki drogowe. Skutek? Minimalizowana jest turbodziura i skracany jest czas potrzebny silnikowi na reakcję po głębszym wciśnięciu pedału gazu przez kierowcę.

Zobacz również: Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

Awarie elektronicznego sterowanie turbosprężarką. Z czego wynikają?

REKLAMA

Dziś elektroniczne sterowanie turbosprężarką jest dużo bardziej dopracowane. Pierwsze systemy pojawiające się na rynku samochodów popularnych były bowiem dość awaryjne. Przykład? Ten daje silnik 1.2 TSI i 1.4 TSI produkowane przez Volkswagena. Objawy awarii aktuatorów są przede wszystkim dwa. Po pierwsze silnikowi brakuje mocy - dzieje się tak, bo sterownik przeszedł w tryb awaryjny. Po drugie na tablicy zegarów pojawia się kontrolka check engine. Ta nie wyświetla się jednostajnie, a zaczyna migać. Awaria elektronicznego sterowania turbosprężarką oznacza jeden z dwóch scenariuszy - jednostka albo jest niedoładowana, albo przeładowana.

Awaria elektronicznego sterowania turbosprężarką może wynikać z kilku powodów. Po pierwsze psuje się mechaniczna przekładnia montowana przez producentów. Gdy pod wpływem osadzania się węgla zatną się łopatki zmiennej geometrii, prowadzi to do spalenia silnika sterującego lub uszkodzenia przekładni ślimakowej. Po drugie awarie elektronicznego sterowania turbosprężarką mogą mieć podłoże elektroniczne. Najczęściej dochodzi do zerwania złącz na płycie lub dostania się wody do wnętrza obwodu sterującego. Zerwanie się złącz jest procesem naturalnym - te w czasie pracy sterownika rozszerzają się i kurczą. Działanie wody uszkadza z kolei sterownik, przez co ten wysyła nieprawidłowe sygnały do silnika lub nieprawidłowo steruje doładowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Elektryczna turbosprężarka - ekowynalazek ze sporymi zaletami

Elektroniczne sterowanie turbosprężarką - naprawa nie jest droga!

Jeszcze kilka lat temu awaria elektronicznego sterowania turbosprężarką była czarnym scenariuszem. Kierowca musiał wymienić bowiem moduł sterujący, który często zdaniem ASO występował w komplecie z turbosprężarką. Wykonanie naprawy poza gwarancją oznaczało koszt na poziomie kilku tysięcy złotych. Dziś wyspecjalizowane warsztaty są w stanie naprawiać aktuatory. Dostępne są zarówno pełne zestawy naprawcze do zaworów elektronicznych (zawierają silnik i tryby), jak i istnieje możliwość naprawy obwodów elektronicznych. Co ważne, regeneracja sterownika nie jest mocno droga. W zależności od zakresu prac, mechanik wystawi fakturę opiewającą na kwotę oscylującą między 150 a 400 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA