REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Doradzamy jak dbać o turbinę.
Doradzamy jak dbać o turbinę.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik z turbodoładowaniem wcale nie musi być bardziej awaryjny niż jednostka bez doładowania. Tajemnica długowieczności silnika turbo tkwi w dobrej i systematycznej jego obsłudze. Warto również pamiętać o znanych od lat słabych punktach jednostek turbo.

Turbo grzeje, turbo...

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej delikatne punkty w silniku doładowanym to sama turbina i układ jej smarowania. Uważać trzeba również na wszystkie połączenia układu dolotowego, rury i giętkie węże.

W przypadku sprężarki wszystko polega na precyzji wykonania i trudnych warunkach jej pracy. Po pierwsze, spaliny napędzające wirnik mają temperaturę około 600 stopni Celsjusza. Po drugie, oś wirnika sprężarki kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. To powoduje duże obciążenie wszystkich łożysk, a ich zatarcie równoznaczne jest ze zniszczeniem turbiny.

Zobacz też: Co jest przyczyną drgań na tzw. luzie?

REKLAMA

System smarowania turbiny ma zapobiegać nadmiernemu obciążeniu łożysk, czy to kulowych, czy ślizgowych. Olej pod ciśnieniem nie tylko smaruje, ale i chłodzi gładzie. Pod tym jednak warunkiem, że wszystko działa poprawnie, olej jest odpowiednio dobrany i dostarczany w odpowiednich ilościach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dolot powietrza do sprężarki jest o tyle ważny, że każdy obcy przedmiot w sprężarce oznacza katastrofę. Dolot musi być zatem bezwzględnie szczelny i czysty. Dotyczy to każdego elementu, począwszy od filtra powietrza, przez plastikowe lub stalowe rury, giętkie węże, a na samym kolektorze dolotowym kończąc.

Jak oszczędzać turbinę?

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Wiedząc o „wadach” turbodoładowania w łatwy sposób można zapobiegać poważnym awariom. To się naprawdę opłaca, bo dbałość kosztuje niewiele, a jej awaria w najgorszym wypadku może uszkodzić cały silnik.

Oto podstawowe zasady życia w zgodzie z turbo:

1. Oleju zawsze pod dostatkiem – jego poziom kontrolujemy systematycznie i utrzymujemy w górnych granicach.
2. Po odpaleniu nie wkręcamy silnika na obroty do czasu jego nagrzania. To ogólna zasada, ale w przypadku turbo szczególnie ważna. Dopiero rozgrzany olej odpowiednio chroni łożyska wirnika turbiny.
3. Po długiej pracy turbo MUSI ODPOCZĄĆ. Co w praktyce oznacza, że po zaparkowaniu nie wyłączamy od razu silnika. Czas potrzebny na zatrzymanie turbiny zależy od tego jak wysokie obroty miał silnik. Przyjmijmy, że odczekać trzeba minimum 30 sekund.
4. Kontrola filtra powietrza przy każdym przeglądzie okresowym. Turbo bardzo brudzi filtr powietrza, szczególnie gdy auto dużo jeździ po mieście, wymiana może być konieczna co 10-15 tysięcy kilometrów.

Blow-off i turbo timer – co to daje?

Zawór blow-off montowany jest w kolektorze dolotowym i dba o prawidłowe ciśnienie w układzie. Zapobiega nagłemu zdławieniu turbiny przy zdjęciu nogi z gazu. Jego zamontowanie pozytywnie wpływa na żywotność sprężarki, zmniejsza również efekt turbodziury w średnim zakresie obrotów.

Turbo timer to urządzenie elektroniczne, które zapobiega zatarciu turbiny. W praktyce uniemożliwia wyłączenie silnika, jeśli wirnik jeszcze się kręci. Dobrze zaprogramowany turbo timer może wydłużyć jej żywotność nawet o o 30%. W samochodach sportowych z wysokim ciśnieniem doładowania to praktycznie element obowiązkowy.

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA