REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa dogrzewanie silnika i czym różni się od ogrzewania postojowego?

Dogrzewanie silnika to bardzo przydatna funkcja.
Dogrzewanie silnika to bardzo przydatna funkcja.

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach przystosowanych do ciężkich warunków zimowych, między innymi sprowadzanych ze Skandynawii, często spotykamy funkcję dogrzewania silnika. To bardzo przydatna funkcja, która ułatwia rozruch auta w duży mróz. Dogrzewanie to jednak nie to samo, co ogrzewanie postojowe, w Polsce często nazywane też webasto.

Najprościej rzecz ujmując, dogrzewanie to dość prosty system grzałek zamontowanych w bloku silnika. Grzałki te są zasilane z 220 voltami, czyli z domowego gniazdka. Włączają się na kilka minut, czy to przez wymuszenie ich działania przez kierowcę, czy też o ustalonej godzinie załącza je przełącznik czasowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Grzałki ogrzewają płyn chłodzący do nie więcej niż 45 stopni, ten ogrzewa blok silnika i olej dzięki, czemu nie ma problemu z odpaleniem auta nawet przy temperaturach poniżej -35 stopni Celsjusza. Dogrzewanie powoduje również, że z nawiewów praktycznie od razu po odpaleniu auta zaczyna lecieć ciepłe powietrze.

Bez gniazdka ani rusz...

REKLAMA

Dogrzewanie silnika jest stosunkowo proste w budowie i montażu. Najbardziej skomplikowany element takiego układu, to elektronika sterująca, połączona z czasowym włącznikiem. Warto przy tym pamiętać, że są systemy pozbawione tego elementu są uruchamiane tylko i wyłącznie ręcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Jedyna niedogodność wiążąca się z dogrzewaniem, to konieczność posiadania gniazdka 220 V blisko miejsca parkingowego. W Skandynawii „słupki” z gniazdkami to norma. W Polsce trzeba sobie radzić na własną rękę, co szczególnie dla mieszkańców wyższych pięter bloków, może być problematyczne.

Jaki jest koszt zamontowania dogrzewania startowego?

Najprostsze kompleksowe systemy dogrzewania silnika kosztują około 600 złotych, czyli 1/4 kwoty, jaką trzeba zapłacić za ogrzewanie postojowe z własnym zasilaniem i komputerem współpracującym z samochodowym systemem wentylacji i klimatyzacji. Montaż grzałek, okablowania, wtyczki i przełącznika w dobrym warsztacie potrwa około trzech godzin. Spowoduje to jednak, że koszt całej operacji wzrośnie do mniej więcej tysiąca złotych. Czy to się opłaca?

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Jeśli mamy możliwość podłączenia auta do prądu, koszt zamontowania dogrzewania silnika – przynajmniej w teorii - może się zwrócić już po dwóch latach. Wszystko przez wyraźnie zauważalny spadek zużycia paliwa. Silnik nigdy nie będzie startował „na zimno”, co daje oszczędności rzędu od 5% do nawet 15% mniej zużytego paliwa przez pierwsze 15 minut pracy silnika.

Z drugiej strony taki „gadżet” jest bezużyteczny, jeśli auto parkujemy w ogrzewanym garażu lub gdy zwyczajnie nie mamy jak podłączyć się do sieci...

Krótko mówiąc: Przydatne, ale nie dla każdego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA