REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

Max Trela
Dzięki turbodieslom możemy zaoszczędzić sporo paliwa.
Dzięki turbodieslom możemy zaoszczędzić sporo paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie zasad ekojazdy, czyli ecodrivingu, daje bardzo wymierne korzyści szczególnie w silnikach diesla z turbodoładowaniem. W przypadku najnowocześniejszych jednostek napędowych spalanie rzędu 4,5 litra ropy na 100 kilometrów jest osiągalne nawet dla średnio zaawansowanego kierowcy!

Trochę teorii

REKLAMA

REKLAMA

Silnik diesla ma jedną podstawową zaletę, która predysponuje go do ekojazdy. To duży moment obrotowy przy niskich obrotach wału. To oznacza, że potrzeba stosunkowo dużo siły, żeby zatrzymać - zdusić diesla, nawet jeśli pracuje na biegu jałowym. To natomiast powoduje, że te niskie obroty są użyteczne, silnik nie zadławi się i nie zgaśnie, nawet jeśli dodamy minimalną ilość gazu.

Diesle bardzo dobrze współpracują z turbo... dlaczego? To również wynika z konstrukcji silnika, a dokładnie wysokiego stopnia sprężania. Gazy wydechowe mają wyższe ciśnienie, poruszają się szybciej, a zatem szybciej wprawiają w ruch łopatki turbiny.

Zobacz też: Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach

REKLAMA

I faktycznie w silniku diesla turbina działa efektywnie już wtedy, gdy silnik kręci się z prędkością od 1500 obr./min. W benzynie rozpędzenie turbiny wymaga co najmniej 2500 obrotów. A mniej obrotów to mniej cykli spalania, mniej cykli spalania oznacza, że mieszanka paliwowa jest rzadziej wtryskiwana do cylindra. W osi czasu, oszczędność jest oczywista.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drobne oszustwo silnika - na czym polega kopanie w pedał?

Jak dokładnie wygląda technika ekojazdy można przeczytać TU. Najogólniej rzecz biorąc chodzi o to, żeby operować pedałem gazu energicznie, ale tak, żeby czas, kiedy jest wciśnięty, był bardzo krótki. Tłumacząc na język techniczny: jeśli już otwieramy przepustnicę, to przynajmniej do 2/3 jej ruchu, ale na tak krótko, jak to możliwe. W nomenklaturze kierowców taka technika jazdy bywa nazywana kopaniem w pedał i w turbodieslu daje najlepsze rezultaty...

Zobacz też: Czym skutkuje zatankowanie złego paliwa?

Dlaczego? Nie wchodząc w zawiłości techniczne... Sekret tkwi w oprogramowaniu sterownika silnika i opóźnieniu, jakie występuje pomiędzy mocniejszym wciśnięciem pedału, a zwiększeniem dawki paliwa. W dieslu nagłe dodanie gazu nie powoduje nagłego zwiększenia dawki paliwa, tego opóźnienia nie ma natomiast przepustnica. Efekt? Kopanie w pedał faktycznie powoduje, że mieszanka paliwowa jest najuboższa jak to tylko możliwe!

Czy to bezpieczne dla silnika?

Na pewno podniosą się glosy, że zbyt uboga mieszanka jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Spalanie odbywa się w wyższej temperaturze, co może wypalić gniazda zaworowe... Tak, to prawda, ale w przypadku nowoczesnych diesli wtrysk nie odbywa się do kanału dolotowego, lecz bezpośrednio do cylindra, zawory są zatem bezpieczne.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

Poza tym mieszanka paliwowa jest najuboższa, co nie oznacza, że za uboga! Mapa wtrysku jest tak „napisana”, żeby nie dopuścić do uszkodzenia silnika nawet takimi sztuczkami. W rzeczywistości wykorzystujemy zatem rzeczywiste możliwości nowoczesnych diesli i każdą kroplę paliwa.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA