REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do każdego silnika można zamontować turbosprężarkę albo kompresor?

Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.
Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.

REKLAMA

REKLAMA

Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.

Zabawa tylko dla profesjonalistów?

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest zamontowanie turbosprężarki lub kompresora w przydomowym garażu? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od wiedzy, jaką posiada mechanik i wyposażenia warsztatu. Teoretycznie najłatwiejsze do przeróbki są gaźnikowe silniki benzynowe i diesle z mechaniczną pompą wtryskową. Nowoczesne jednostki z rozbudowaną elektroniką sterującą wtryskiem będą wymagały ingerencji nie tylko mechanicznych, ale i programowych.

Zobacz też: Myć silnik, czy nie myć – oto jest pytanie?

Warto też dodać, że teoretycznie łatwiejszy do montażu jest mechaniczny kompresor, napędzany paskiem lub kołami zębatymi. Turbosprężarka wymaga więcej pracy i pieniędzy... I jeszcze jedna ważna rzecz: doładowanie bez zmiany tłoków korbowodów, mocniejszego wału korbowego, większych zaworów, oznacza szybsze zużycie części silnika!

REKLAMA

Sprężarka to tylko początek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doładowany silnik różni się do wolnossącego nie tylko tym, że pod maską mieści się jeszcze kompresor lub turbo. Zupełnie inny jest układ dolotowy, w który musi być bardziej wytrzymały. Potrzebne będą również zawory kontrolujące ciśnienie doładowania.

W przypadku kompresora potrzebny będzie napęd. Może być przekazywany paskiem zębatym z wały korbowego lub przekładnią kołową z wałka rozrządu. Turbina jest napędzana gazami wydechowymi, zatem konieczna będzie kompleksowa przeróbka kolektorów wydechowych.

Zobacz też: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej

Drugi ważny punkt to zaopatrzenie silnika w paliwo. Dzięki doładowaniu dostarczamy więcej powietrza do cylindrów, trzeba zatem zwiększyć dawkę benzyny czy oleju napędowego. Konieczna może okazać się bardziej wydajna pompa paliwa, a w przypadku gaźnika trzeba zmienić niektóre dysze. Układy wtryskowe wymagają przeprogramowania elektroniki, czasem zmiany wtryskiwaczy na bardziej wydajne.

Większa dawka paliwa i powietrza powoduje większy wybuch w cylindrze i więcej wydzielanego ciepła. Przerobiony musi zostać układ chłodzenia na bardziej wydajny. To oznacza większą chłodnicę i wentylator oraz zmianę przełożenia pompy wodnej (o ile jest napędzana mechanicznie). Jeśli montujemy turbosprężarkę, potrzebna będzie również chłodnica powietrza doładowującego (intercooler).

Zobacz też: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Ostatnia przeróbka mechaniczna dotyczy układu smarowania. Przede wszystkim olej pod ciśnieniem musi zostać doprowadzony do sprężarki. Dla lepszego chłodzenia silniki z turbodoładowaniem mają również dodatkowe kanały kierujące olej na denka tłoków oraz chłodnicę oleju.

Ile koni mechanicznych daje turbo, ile kompresor

Po przeróbkach mechanicznych pozostaje już tylko „wystrojenie” silnika, czyli dobranie odpowiedniej dawki paliwa i ciśnienia doładowania. W przypadku najnowocześniejszych silników wiąże się to z koniecznością doposażenia auta w dodatkowe jednostki sterujące pracą silnika. Na koniec jeszcze tylko kontrola czystości spalin i... można jechać na hamownię podwoziową.

Zamontowanie doładowania bez kompleksowej przebudowy układu korbowego daje możliwości zwiększenia mocy o około 50%. Trzeba jednak pamiętać, że żywotność takiego silnika będzie odpowiednio niższa. Podwojenie, a nawet potrojenie, mocy możliwe będzie dopiero po pełnym tuningu mechanicznym...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA