REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do każdego silnika można zamontować turbosprężarkę albo kompresor?

Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.
Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.

REKLAMA

REKLAMA

Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.

Zabawa tylko dla profesjonalistów?

REKLAMA

Czy możliwe jest zamontowanie turbosprężarki lub kompresora w przydomowym garażu? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od wiedzy, jaką posiada mechanik i wyposażenia warsztatu. Teoretycznie najłatwiejsze do przeróbki są gaźnikowe silniki benzynowe i diesle z mechaniczną pompą wtryskową. Nowoczesne jednostki z rozbudowaną elektroniką sterującą wtryskiem będą wymagały ingerencji nie tylko mechanicznych, ale i programowych.

Zobacz też: Myć silnik, czy nie myć – oto jest pytanie?

Warto też dodać, że teoretycznie łatwiejszy do montażu jest mechaniczny kompresor, napędzany paskiem lub kołami zębatymi. Turbosprężarka wymaga więcej pracy i pieniędzy... I jeszcze jedna ważna rzecz: doładowanie bez zmiany tłoków korbowodów, mocniejszego wału korbowego, większych zaworów, oznacza szybsze zużycie części silnika!

Sprężarka to tylko początek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Doładowany silnik różni się do wolnossącego nie tylko tym, że pod maską mieści się jeszcze kompresor lub turbo. Zupełnie inny jest układ dolotowy, w który musi być bardziej wytrzymały. Potrzebne będą również zawory kontrolujące ciśnienie doładowania.

W przypadku kompresora potrzebny będzie napęd. Może być przekazywany paskiem zębatym z wały korbowego lub przekładnią kołową z wałka rozrządu. Turbina jest napędzana gazami wydechowymi, zatem konieczna będzie kompleksowa przeróbka kolektorów wydechowych.

Zobacz też: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej

Drugi ważny punkt to zaopatrzenie silnika w paliwo. Dzięki doładowaniu dostarczamy więcej powietrza do cylindrów, trzeba zatem zwiększyć dawkę benzyny czy oleju napędowego. Konieczna może okazać się bardziej wydajna pompa paliwa, a w przypadku gaźnika trzeba zmienić niektóre dysze. Układy wtryskowe wymagają przeprogramowania elektroniki, czasem zmiany wtryskiwaczy na bardziej wydajne.

Większa dawka paliwa i powietrza powoduje większy wybuch w cylindrze i więcej wydzielanego ciepła. Przerobiony musi zostać układ chłodzenia na bardziej wydajny. To oznacza większą chłodnicę i wentylator oraz zmianę przełożenia pompy wodnej (o ile jest napędzana mechanicznie). Jeśli montujemy turbosprężarkę, potrzebna będzie również chłodnica powietrza doładowującego (intercooler).

Zobacz też: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Ostatnia przeróbka mechaniczna dotyczy układu smarowania. Przede wszystkim olej pod ciśnieniem musi zostać doprowadzony do sprężarki. Dla lepszego chłodzenia silniki z turbodoładowaniem mają również dodatkowe kanały kierujące olej na denka tłoków oraz chłodnicę oleju.

Ile koni mechanicznych daje turbo, ile kompresor

REKLAMA

Po przeróbkach mechanicznych pozostaje już tylko „wystrojenie” silnika, czyli dobranie odpowiedniej dawki paliwa i ciśnienia doładowania. W przypadku najnowocześniejszych silników wiąże się to z koniecznością doposażenia auta w dodatkowe jednostki sterujące pracą silnika. Na koniec jeszcze tylko kontrola czystości spalin i... można jechać na hamownię podwoziową.

Zamontowanie doładowania bez kompleksowej przebudowy układu korbowego daje możliwości zwiększenia mocy o około 50%. Trzeba jednak pamiętać, że żywotność takiego silnika będzie odpowiednio niższa. Podwojenie, a nawet potrojenie, mocy możliwe będzie dopiero po pełnym tuningu mechanicznym...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA