REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do każdego silnika można zamontować turbosprężarkę albo kompresor?

Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.
Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.

REKLAMA

REKLAMA

Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.

Zabawa tylko dla profesjonalistów?

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest zamontowanie turbosprężarki lub kompresora w przydomowym garażu? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od wiedzy, jaką posiada mechanik i wyposażenia warsztatu. Teoretycznie najłatwiejsze do przeróbki są gaźnikowe silniki benzynowe i diesle z mechaniczną pompą wtryskową. Nowoczesne jednostki z rozbudowaną elektroniką sterującą wtryskiem będą wymagały ingerencji nie tylko mechanicznych, ale i programowych.

Zobacz też: Myć silnik, czy nie myć – oto jest pytanie?

Warto też dodać, że teoretycznie łatwiejszy do montażu jest mechaniczny kompresor, napędzany paskiem lub kołami zębatymi. Turbosprężarka wymaga więcej pracy i pieniędzy... I jeszcze jedna ważna rzecz: doładowanie bez zmiany tłoków korbowodów, mocniejszego wału korbowego, większych zaworów, oznacza szybsze zużycie części silnika!

REKLAMA

Sprężarka to tylko początek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doładowany silnik różni się do wolnossącego nie tylko tym, że pod maską mieści się jeszcze kompresor lub turbo. Zupełnie inny jest układ dolotowy, w który musi być bardziej wytrzymały. Potrzebne będą również zawory kontrolujące ciśnienie doładowania.

W przypadku kompresora potrzebny będzie napęd. Może być przekazywany paskiem zębatym z wały korbowego lub przekładnią kołową z wałka rozrządu. Turbina jest napędzana gazami wydechowymi, zatem konieczna będzie kompleksowa przeróbka kolektorów wydechowych.

Zobacz też: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej

Drugi ważny punkt to zaopatrzenie silnika w paliwo. Dzięki doładowaniu dostarczamy więcej powietrza do cylindrów, trzeba zatem zwiększyć dawkę benzyny czy oleju napędowego. Konieczna może okazać się bardziej wydajna pompa paliwa, a w przypadku gaźnika trzeba zmienić niektóre dysze. Układy wtryskowe wymagają przeprogramowania elektroniki, czasem zmiany wtryskiwaczy na bardziej wydajne.

Większa dawka paliwa i powietrza powoduje większy wybuch w cylindrze i więcej wydzielanego ciepła. Przerobiony musi zostać układ chłodzenia na bardziej wydajny. To oznacza większą chłodnicę i wentylator oraz zmianę przełożenia pompy wodnej (o ile jest napędzana mechanicznie). Jeśli montujemy turbosprężarkę, potrzebna będzie również chłodnica powietrza doładowującego (intercooler).

Zobacz też: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Ostatnia przeróbka mechaniczna dotyczy układu smarowania. Przede wszystkim olej pod ciśnieniem musi zostać doprowadzony do sprężarki. Dla lepszego chłodzenia silniki z turbodoładowaniem mają również dodatkowe kanały kierujące olej na denka tłoków oraz chłodnicę oleju.

Ile koni mechanicznych daje turbo, ile kompresor

Po przeróbkach mechanicznych pozostaje już tylko „wystrojenie” silnika, czyli dobranie odpowiedniej dawki paliwa i ciśnienia doładowania. W przypadku najnowocześniejszych silników wiąże się to z koniecznością doposażenia auta w dodatkowe jednostki sterujące pracą silnika. Na koniec jeszcze tylko kontrola czystości spalin i... można jechać na hamownię podwoziową.

Zamontowanie doładowania bez kompleksowej przebudowy układu korbowego daje możliwości zwiększenia mocy o około 50%. Trzeba jednak pamiętać, że żywotność takiego silnika będzie odpowiednio niższa. Podwojenie, a nawet potrojenie, mocy możliwe będzie dopiero po pełnym tuningu mechanicznym...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA