REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do każdego silnika można zamontować turbosprężarkę albo kompresor?

Subskrybuj nas na Youtube
Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.
Montaż sprężarki to za mało, aby podnieść moc auta.

REKLAMA

REKLAMA

Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.

Zabawa tylko dla profesjonalistów?

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest zamontowanie turbosprężarki lub kompresora w przydomowym garażu? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od wiedzy, jaką posiada mechanik i wyposażenia warsztatu. Teoretycznie najłatwiejsze do przeróbki są gaźnikowe silniki benzynowe i diesle z mechaniczną pompą wtryskową. Nowoczesne jednostki z rozbudowaną elektroniką sterującą wtryskiem będą wymagały ingerencji nie tylko mechanicznych, ale i programowych.

Zobacz też: Myć silnik, czy nie myć – oto jest pytanie?

Warto też dodać, że teoretycznie łatwiejszy do montażu jest mechaniczny kompresor, napędzany paskiem lub kołami zębatymi. Turbosprężarka wymaga więcej pracy i pieniędzy... I jeszcze jedna ważna rzecz: doładowanie bez zmiany tłoków korbowodów, mocniejszego wału korbowego, większych zaworów, oznacza szybsze zużycie części silnika!

REKLAMA

Sprężarka to tylko początek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doładowany silnik różni się do wolnossącego nie tylko tym, że pod maską mieści się jeszcze kompresor lub turbo. Zupełnie inny jest układ dolotowy, w który musi być bardziej wytrzymały. Potrzebne będą również zawory kontrolujące ciśnienie doładowania.

W przypadku kompresora potrzebny będzie napęd. Może być przekazywany paskiem zębatym z wały korbowego lub przekładnią kołową z wałka rozrządu. Turbina jest napędzana gazami wydechowymi, zatem konieczna będzie kompleksowa przeróbka kolektorów wydechowych.

Zobacz też: Jaki olej wybrać do jazdy miejskiej

Drugi ważny punkt to zaopatrzenie silnika w paliwo. Dzięki doładowaniu dostarczamy więcej powietrza do cylindrów, trzeba zatem zwiększyć dawkę benzyny czy oleju napędowego. Konieczna może okazać się bardziej wydajna pompa paliwa, a w przypadku gaźnika trzeba zmienić niektóre dysze. Układy wtryskowe wymagają przeprogramowania elektroniki, czasem zmiany wtryskiwaczy na bardziej wydajne.

Większa dawka paliwa i powietrza powoduje większy wybuch w cylindrze i więcej wydzielanego ciepła. Przerobiony musi zostać układ chłodzenia na bardziej wydajny. To oznacza większą chłodnicę i wentylator oraz zmianę przełożenia pompy wodnej (o ile jest napędzana mechanicznie). Jeśli montujemy turbosprężarkę, potrzebna będzie również chłodnica powietrza doładowującego (intercooler).

Zobacz też: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Ostatnia przeróbka mechaniczna dotyczy układu smarowania. Przede wszystkim olej pod ciśnieniem musi zostać doprowadzony do sprężarki. Dla lepszego chłodzenia silniki z turbodoładowaniem mają również dodatkowe kanały kierujące olej na denka tłoków oraz chłodnicę oleju.

Ile koni mechanicznych daje turbo, ile kompresor

Po przeróbkach mechanicznych pozostaje już tylko „wystrojenie” silnika, czyli dobranie odpowiedniej dawki paliwa i ciśnienia doładowania. W przypadku najnowocześniejszych silników wiąże się to z koniecznością doposażenia auta w dodatkowe jednostki sterujące pracą silnika. Na koniec jeszcze tylko kontrola czystości spalin i... można jechać na hamownię podwoziową.

Zamontowanie doładowania bez kompleksowej przebudowy układu korbowego daje możliwości zwiększenia mocy o około 50%. Trzeba jednak pamiętać, że żywotność takiego silnika będzie odpowiednio niższa. Podwojenie, a nawet potrojenie, mocy możliwe będzie dopiero po pełnym tuningu mechanicznym...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA