REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła elektromagnetyczne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

REKLAMA

Zasada działania pierwszego z wymienionych sprzęgieł jest bardzo prosta. Do elektromagnesu, zamontowanego koncentrycznie na osi silnika, z chwilą popłynięcia przez jego uzwojenie prądu, zostaje przyciągnięta tarcza stalowa, połączona na stałe z wałkiem odbierającym energię. Może być ono w samochodzie i jest to najczęściej oś wentylatora chłodnicy. Tego rodzaju sprzęgła nie wykazują żadnych stanów pośrednich pomiędzy stanem „włączone” i „wyłączone”, dlatego nie mogą być stosowane tam, gdzie gwałtowne szarpnięcie w chwili włączenia napędu może zniszczyć silnik lub odbiornik energii.

REKLAMA

Sprzęgła proszkowe, zwane także elektromagnetycznymi sprzęgłami proszkowymi przenoszą napęd dzięki zagęszczeniu lub zestaleniu proszku ferromagnetycznego w wyniku oddziaływania na niego pola magnetycznego. Zasada ich działania jest więc częściowo podobna do zasady działania sprzęgieł hydrokinetycznych, przy czym przenoszenie napędu odbywa się pomiędzy dwoma koncentrycznie ustawionymi wałkami a nie, jak w sprzęgle hydrokinetycznym, pomiędzy pompą i turbiną. Inny jest też czynnik pośredniczący. W sprzęgle proszkowym jest to sproszkowane ciało stałe lub, w niektórych przypadkach półpłynna pasta ferromagnetyczna. Poza tym sprzęgło hydrokinetyczne musi działać bez przerwy, jeżeli obraca się wał z turbiną, zaś sprzęgło proszkowe przenosi napęd jedynie wtedy, kiedy jego uzwojenie wzbudzenia jest podłączone do źródła prądu.

Sprzęgło proszkowe charakteryzuje się bardzo liniową zależnością wielkości przenoszonego momentu obrotowego od natężenia prądu, płynącego przez uzwojenie wzbudzenia. Jednocześnie zmiany prądu wzbudzenia powodują niemal natychmiastowe zmiany wielkości momentu przenoszonego, jest więc możliwe niezwykle płynne i rozciągnięte dowolnie w czasie włączanie i wyłączanie urządzenia, napędzanego przez takie sprzęgło. Dodatkowo można bardzo precyzyjnie i powtarzalnie ustalić wartość przeniesionego maksymalnego momentu obrotowego. Tego rodzaju sprzęgło ma niewielkie wymiary w stosunku do swoich możliwości, co jest jedną z jego największych zalet.

Sprzęgła proszkowe nie znajdują na razie szerszego zastosowania w technice motoryzacyjnej, ale być może już wkrótce przy ich pomocy będą sterowane obroty dmuchaw, częstotliwość pracy wycieraczek szyb, prędkość obrotowa wentylatorów chłodnicy, a nawet – wydajność elektrycznej pompki paliwa.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA