REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ paliwowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Jedynym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna stosowane były dwa podstawowe sposoby zasilania silników: gaźnikowe i wtryskowe. To pierwsze, z uwagi na jego liczne wady i niedoskonałości, jest coraz rzadziej stosowane i niedługo będzie je można spotkać jedynie w zabytkowych pojazdach i muzealnych egzemplarzach silników. Najdoskonalszym, jak dotąd, rodzajem zasilania silników jest zasilanie wtryskowe.

Zasilanie gaźnikowe charakteryzuje się dostarczaniem do cylindrów silnika gotowej mieszanki paliwowo-powietrznej, powstającej w wyniku procesu, zwanego karburacją. Mieszanka ta powinna charakteryzować się jednorodnością, a zawarte w niej paliwo powinno w dużym stopniu być zamienione w parę jeszcze przez dostaniem się do cylindra. Na dodatek napełnienie cylindrów w silniku powinno być jednakowe, bez względu na odległość, jaka dzieli je od gaźnika. Stąd spotykane w wielocylindrowych silnikach zasilanie wielogaźnikowe.

W samochodach sportowych, aby do każdego cylindra docierała dokładnie taka sama ilość mieszanki, każdy cylinder był zasilany z własnego gaźnika. Aby poprawić jakość mieszanki paliwowo-powietrznej w zasilaniu gaźnikowym stosowano dodatkowy wtrysk paliwa do kanału dolotowego, stały lub przerywany. Z czasem wtrysk ten zastąpił gaźnik, ale ponieważ idea napełniania cylindrów gotową mieszanką paliwa i powietrza pozostała ta sama, rozwiązanie to traktuje się jako zasilanie gaźnikowe.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Silniki z zapłonem iskrowym są także zasilane gazem. Rozwiązanie to nie jest nowe- stosowano je już w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza podczas wojny, kiedy występowały duże deficyty paliwa płynnego. Obecnie stosuje się je ze względów ekonomicznych. Układy zasilania silników gazem ciekłym są zwykle rozbudowane, wieloelementowe, gdzie oprócz reduktorów występują także podgrzewacze, parowalniki i mieszalniki. Idea jest jednak dokładnie ta sama, co w przypadku zasilania gaźnikowego – do cylindrów trafia gotowa mieszanka paliwowo-powietrzna.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w przypadku zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zmieszania paliwa i powietrza następuje w nich bezpośrednio w cylindrach i jest połączone z niemal natychmiastowym zapaleniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w wyniku przekroczenia przez nią temperatury zapłonu. Konieczne do zapłonu ciepło wywiązuje się podczas sprężania powietrza w cylindrach, a w czasie rozruchu dostarczane jest dodatkowo przez świece żarowe, znajdujące się w każdym cylindrze.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA