REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ wtryskowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Należy do najważniejszych układów silnika spalinowego. Bez niego nie pracowałby żaden silnik z zapłonem samoczynnym i wiele silników z zapłonem iskrowym.

REKLAMA

REKLAMA

Układ wtryskowy ma za zadanie:
1. doprowadzić paliwo do komór spalania wszystkich cylindrów;
2. rozpocząć i zakończyć wtrysk paliwa we właściwym momencie, co ma istotne znaczenie zwłaszcza w silniku z zapłonem samoczynnym;
3. dozować z największą, możliwą do uzyskania dokładnością, ilość paliwa, dostarczanego do cylindrów;
4. dostosować kształt chmury rozpylonego paliwa do kształtu komory spalania silnika;
5. rozpylić paliwo tak, aby uzyskać kropelki o jak najmniejszej średnicy, która zwykle wynosi około 10 mikrometrów.

Aby nastąpiło tak dokładne rozpylenie paliwa, nie wystarczy specjalna konstrukcja wtryskiwacza. Konieczne jest doprowadzenie do niego paliwa pod odpowiednim ciśnieniem. Wynosi ono w silnikach o zapłonie samoczynnym zazwyczaj nie mniej, niż 12 MPa, ale w niektórych przypadkach dochodzi do 150 MPa i więcej. W przypadku wtrysku bezpośrednio do cylindrów silników z zapłonem iskrowym wynosi ono wielokrotnie mniej, zaś w przypadku wtrysku pośredniego jest o co najmniej rząd wielkości mniejsze niż w silniku wysokoprężnym.

REKLAMA

Tak wysokie ciśnienie wymaga odpowiednio wytrzymałych i sztywnych przewodów pomiędzy pompą wtryskową i wtryskiwaczami. W przypadku najwyższych ciśnień. Gdy zachodzi obawa, że mogą ich nie wytrzymać przewody wtryskowe, korzystniejsze jest stosowanie pompowtryskiwaczy, które nie wymagają stosowania przewodów wysokociśnieniowych.

Niezwykle ważnym elementem układu wtryskowego, w którym nie zastosowano wtryskiwaczy, jest pompa wtryskowa. Ma ona za zadanie dostarczyć ściśle określoną i dokładnie odmierzoną dawkę paliwa w ściśle określonym momencie z dokładnością do tysięcznych części sekundy. Powszechnie stosowane są dwa rodzaje pomp wtryskowych: sekcyjne o stałym skoku tłoczków bez względu na wielkość dawki paliwa i rozdzielaczowe, o zmiennym skoku tłoczka. Pierwsze z nich są często nazywane pompami rzędowymi z powodu rzędowego rozmieszczenia sekcji. Te drugie bardzo często nazywa się pompami rotacyjnymi, ponieważ zasadniczą częścią takiej pompy jest sporych rozmiarów wirnik, zajmujący niemal całą przestrzeń wewnątrz jej korpusu. W wirniku znajduje się tylko jeden cylinder wytwarzający wysokie ciśnienie, umieszczony prostopadle do jego osi. Znajdują się w nim dwa swobodnie przesuwające się tłoczki, które zbliżając się do siebie pod wpływem wywieranego na nie nacisku przez krzywki, znajdujące się wewnątrz korpusu pompy, wytwarzają odpowiednie ciśnienie. Paliwo pod jego wpływem trafia kanałem wewnątrz wirnika do rozdzielacza, który stanowi jedno z jego zakończeń, a stamtąd przewodami wysokociśnieniowymi do wtryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA